امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع استانداردهای فولاد و نحوه نامگذاری آنها

انواع استانداردهای فولاد برای نامگذاری و تعیین سطح کیفی و دوام این محصول استفاده می شود. فولاد از عناصری مانند کربن و آهن تولید می شود. کربن به کار رفته در فولاد، غالبا کمتر از 2 درصد می باشد. آلیاژ فولاد از مقاطع فلزی و آهنی پرکاربرد در بسیاری از حوزه ها به شمار می رود. تنوع بسیار بالای فولادها، موجب ارائه استانداردها و روش های مختلفی برای ساخت و طبقه بندی این محصولات شده است.

امروزه برای طبقه بندی و نامگذاری آلیاژهای فولادی از استانداردهای معتبر بین المللی و جهانی، در طیف وسیع و گسترده ای استفاده می گردد. به عبارت دیگر، تشخیص و شناسایی انواع مختلف فولادها، با استفاده از استانداردهای به کار رفته در فرآیند تولید و ساخت آنها صورت می گیرد. در یک تقسیم بندی کلی، انواع استانداردهای فولاد در سه دسته استانداردهای کشورهای صنعتی، استانداردهای کشورهای اروپایی و استانداردهای مربوط به کشور آمریکا، قرار می گیرند.

استانداردهای AFNOR فرانسه، GOST روسیه، BS کشور انگلستان، JIS ژاپن، DIN آلمان، ASTM آمریکا، از رایج ترین و متداول ترین استانداردهای نامگذاری فولاد به شمار می روند.

استانداردهای فولاد

بررسی انواع استانداردهای فولاد

1- استاندارد ASTM

استاندارد آمریکایی ASTM، یکی از انواع استانداردهای فولاد در سطح جهان محسوب می شود. ASTM یا انجمن آزمایش ها و مواد آمریکا، کامل ترین استاندارد مربوط به آزمایش ها و مواد را با بهره مندی از کادر مجرب و متبحر ارائه می نماید. در این نوع استاندارد آمریکایی پس از حرف A، غالبا یک عدد یک الی سه رقمی و پس از آن سال ویرایش یا تصویب استاندارد به کار می رود.

بنابراین در این استاندارد حرف A، نشان دهنده مواد آهنی، رقم سه رقمی بعدی شماره موضوع استاندارد و ارقام آخر، نمایانگر سال تصویب یا ویرایش استاندارد می باشد. لازم به ذکر است که در استاندارد ASTM، حرف B نمایانگر مواد یا فلزات غیر آهنی، حرف C، مصالح ساختمانی، بتن و سرامیک و حرف D، موید مواد متفرقه می باشند.

همچنین، حروف E، F و G، به ترتیب نمایانگر موضوعات متفرقه، مواد مناسب برای کاربردهای ویژه و خوردگی مواد، می باشند. A681-83 (فولادهای ابزار آلیاژی)، A36-81 (فولادهای ساختمانی)، A276-81 (مقاطع و میلگرد فولاد ضدزنگ) و A686-79 (فولادهای ابزار کربنی) برخی از محصولات فولادی در این استاندارد تلقی می گردند.

2- استاندارد DIN

از دیگر انواع استانداردهای فولاد می توان به استاندارد DIN آلمان، اشاره نمود. در این استاندارد کلیه عناصر و مواد عموما با دو مفهوم مختلف شامل نماد و عدد استاندارد، شناسایی می شوند. در استاندارد DIN، عدد اول نشان دهنده گروه اصلی ماده می باشد.

بر این اساس، عدد صفر نمایانگر آلیاژهای آهنی و چدنی و آهن خام است. همچنین، فولاد با عدد 1، فلزات غیر آهنی سنگین با عدد 2 و فلزات غیر آهنی سبک با عدد 3، شناخته می شوند. علاوه بر این، مواد غیر فلزی با اعداد 4-8 و استفاده های موردی و انتخابی با عدد 9، نشان داده می شود.

دو عدد استفاده شده پس از عدد اول در استاندارد DIN، ترکیب شیمیایی فولاد یا Steel را مشخص می کند. بنابراین، 0x فولاد ساختمان معمولی، 15-18 فولاد ابزار کربن، 35 بلبرینگ و 38-39 فولاد غیر مغناطیسی را نشان می دهد. اعداد 40-45 برای فولاد ضد زنگ، 47-48 برای فولاد نسوز، 49 مختص فولاد مقاوم به حرارت و 85 برای فولاد نیتریدی استفاده می گردد. در ضمن، دو رقم آخر به کار رفته در این استاندارد، به عنوان یک نشانه عددی استفاده می شود.استانداردهای فولاد بعلاوه نحوه نامگذاری آنها

3- استاندارد ASIS/SAE

استاندارد آمریکایی ASIS/SAE را می توان از دیگر استانداردهای فولاد در سطح بین المللی قلمداد نمود. در این استاندارد، نامگذاری و استاندارد سازی فولاد مطابق با ترکیب شیمیایی آن صورت می گیرد. بر این اساس، آلیاژهای فولادی در این استاندارد از یک حرف برای موارد خاص، اعداد چهار رقم مختص فولادهای کربنی و اعداد 5 رقمی برای فولادهای آلیاژی استفاده می شود.

در استاندارد asis/sae، رقم اول پس از حرف پیشوند به عنصر اصلی فولاد آلیاژی مربوط می شود. همچنین، رقم دوم موید عنصر آلیاژی فولاد و دو یا سه رقم بعد، نشان دهنده صد درصد کربن می باشند. در این استاندارد، فولادهای کربنی با حرف C و کد 1 و فولادهای نیکلی با حرف Ni و کد 2، شناسایی می شوند. این در حالی است که فولادهای نیکلی کرمی با حرف Ni-Cr و کد 3 و فولادهای مولیبدنی با حرف Mo و کد 4، نامگذاری می شوند.

مضاف بر این، فولادهای کرمی با حرف Cr و کد 5 و گروه فولادهای کرم وانادیمی با حروف Cr-V و کد 6، نشان داده می شوند. همچنین، حرف W و کد 7، برای گروه فولادهای تنگستنی، حرف Ni-Cr-Mo و کد 8 برای فولادهای نیکل-کروم-مولیبدنی و حرف Si-Mn و کد 9 به منظور گروه فولادهای سیلسیم منگنزی، به کار می روند.

ناگفته نماند که کارخانه تولید کننده و سازنده، نوع استاندارد ساخت، نوع و جنس متریال و آلیاژها، سطح کیفی، نوع و مدل، نحوه استفاده و فرآیند تولید، از پارامترهای موثر و تاثیرگذار در تعیین بازه قیمت فولاد به شمار می‌روند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

وظایف آزمایشگاه فولاد

نحوه تشخیص فولاد

نحوه نامگذاری فولاد

 

https://ahanhyper.com//?p=6722

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *