امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

استانداردهای لوله مانیسمان

یکی از مزیت‌های بسیار مهم لوله های مانیسمان؛ بدون درز بودن آن می باشد که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ساخت لوله های بدون درز نیازی به استفاده از تکنولوژی و ترکیبات خاصی از مواد می باشد چون مواد مهمی از این لوله ها عبور می کند.

استانداردهای لوله مانیسمان در نحوه ساخت و ابعاد آن اهمیت ویژه‌ای دارد. شمش آهن معمولا مهم ترین مواد اولیه در ساخت این لوله ها می باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم استانداردهای لوله مانیسمان را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

لوله مانیسمان

همانطور که ذکر شد لوله مانیسمان همان لوله های بدون درز می باشند که در صنایع مختلف در کاربردهای بسیاری جهت انتقال سیالات استفاده می‌شود.

هرچه فشار محتویاتی که داخل این لوله ها جریان دارد بیشتر باشد باید سعی کنید در لوله های مانیسمان با قطر بیشتر و همچنین مقاومت بیشتری استفاده نمایید. فاکتور های دما و .. از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این لوله ها از جوش دادن به هم اتصال پیدا می کنند. ولی در برخی موارد؛ موادی که در لوله‌های انتقال پیدا می‌کنند بسیار مهم می باشد. در این موارد معمولاً برای انتقال از لوله های مانیسمان استفاده خواهد شد. چرا که دارای یکپارچگی و بدون درز می باشد.

به همین خاطر نوع ساخت، نوع متریال این نوع لوله ها همچنین اهمیت صنایع از لوله های مانیسمان استفاده می شود. این لوله ها با قیمت بالاتری نسبت به لوله های معمولی برخوردار می باشد. هرچند قیمت لوله مانیسمان معمولا با توجه به ابعاد و نوع آن متفاوت خواهد بود.

 

استاندارد های لوله مانیسمان

 

استانداردهای لوله مانیسمان

لوله مانیسمان معمولاً دارای استاندارد جهانی می باشد. برخی از استانداردهای لوله مانیسمان عبارتند از:

  • استاندارد DIN

استاندارد DIN یکی از استانداردهای بین المللی لوله مانیسمان می باشد که نتیجه تجربه و کار کارشناسی در تاریخ اروپا و ملی کشورها خواهد بود. بهتر است بدانید این استاندارد موارد یکسان دارد و باعث می باشد که تمامی افراد می‌توانند استاندارد جدید را در آن تعریف کرده و تجربیات خود را در اختیار بقیه قرار دهند.

لوله 240 یکی از انواع لوله های مانیسمان و بدون درز می باشد. استاندارد لوله DIN2448 لوله های مانیسمان میباشد که این استاندارد ۴ نوع از استانداردهای می باشد که در این مدل تجمیع شده است. توجه داشته باشید در این نوع استاندارد معمولاً ابعاد لوله از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

  • استاندارد ASTM

ASTM یکی از استانداردهای لوله مانیسمان می باشد که برای صنایع و کاربردهای مختلف انواع لوله ها و استاندارد وجود دارد. بهتر است بدانید این نوع استاندارد معمولاً شامل ۱۲۰۰۰ نوع استاندارد مختلف می باشد که بیش از ۱۰۰ مورد آن به لوله های مانیسمان مربوط است. این استاندارد شامل گستره وسیعی از لوله ها و یک استاندارد بسیار معتبر جهانی خواهد بود.

مهم ترین استانداردهای لوله مانیسمان ASTM A53 و ASTM A106 می باشند. لوله‌های A53 از جمله لوله هایی که برای انتقال مواد با فشار کم مناسب است.

با بخار هوا و مواردی از این قبیل معمولاً از این نوع استاندارد در ساخت لوله ها استفاده خواهد شد. لوله‌های A106 برای پروژه های خاص مورد استفاده قرار می گیرد که مواد با فشار بالا و حرارت بالا را نمی توان با هر لوله انتقال داد این استاندارد برای این کارها بسیار مناسب می باشد.

  • استاندارد ASME

بهتر است بدانید این استاندارد توسط انجمن مهندسی آمریکا در سال ۱۹۸۰ برای دیگ های بخار و مخازن تحت فشار ارائه شد. یکی از عمده مصرف استفاده از لوله های مانیسمان در موارد تحت فشار و در دمای بالا می باشد که این نوع استاندارد استفاده از لوله کاربرد بسیاری دارد.

توجه داشته باشید استاندارد ASME B36.10 برای لوله های مانیسمان و فشار های بالا و پایین می باشد. در واقع می توان گفت این استاندارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که مشخص خواهد کرد هر نوع فشاری نیاز به چه ضخامتی دارد تا به مشکل بر نخورد.

 

استاندارد های لوله مانیسمان

 

  • استاندارد API

یکی دیگر از انواع استاندارد های لوله مانیسمان استاندارد APL است که برای صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرد .چرا که در این استاندارد مواد اشتعال پذیر  و گاهی خطرناک درون لوله ها جابه جا خواهد شد.

به همین خاطر این استاندارد برای لوله های مانیسمان کاربرد بسیاری دارد. توجه داشته باشید قطر و ریسک ناپذیری از جمله خاصیت‌های بسیار مهم این استاندارد می باشد.

استاندارد API 5L معمولا به استانداردی گفته می‌شود که در لوله های مانیسمان مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع استاندارد معمولاً دارای ابعاد مخصوصی نمی باشند. بر روی ابعاد خاصی نیز تمرکز ندارند بلکه سعی بر این است که موارد ایمنی را تا حد ممکن از نظر اقتصادی توجیه‌ پذیر اعمال کند.

در این مطلب استانداردهای مهم و کاربردی لوله را برای شما بازدیدکنندگان گرامی ذکر کردیم. به خاطر اینکه لوله های مانیسمان در صنایع بسیار کاربرد دارد معمولاً استانداردهای لوله مانیسمان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که نسبت به انفجار ها امکان دارد از خدمات جانی و مالی بسیار سنگینی به همراه داشته باشد.

بهتر است بدانید این لوله ها را در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت و گاز و مشتقات نفتی کاربرد دارد. همچنین در صنایع لبنی لوله های مانیسمان از جمله پرکاربردترین لوله ها می باشند. همانطور که ذکر شد یکی از فاکتورهای بسیار مهم در استاندارد لوله های مانیسمان تجربیات ارزشمند صنعتگران می باشد.

تجربه ثابت کرده است که نباید تنها به یک سری محاسبات مهندسی و ریاضی بسنده کرد. چراکه استفاده از آن ها امکان دارد اتفاق پیش‌بینی نشده اتفاق می افتد.

بهتر است بدانید شما بازدیدکنندگان گرامی جهت تهیه انواع لوله مانیسمان می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید و این محصولات را با کیفیت بالا تهیه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان اهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

کاربرد لوله مانیسمان

چرا از لوله مانیسمان استفاده کنیم؟

https://ahanhyper.com//?p=18895

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *