امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

اجزا و روش های تولید گریتینگ!

با مدرن شدن صنایع، تجهیزات مربوط به ساخت سازه ها نیز متحول شده اند. این روز ها تنوع بالایی از محصولات تولیدی برای بهبود شرایط فیزیکی و استحکام انواع سازه وجود دارند. یکی از انواع محصولاتی که هم در متریال فلزی و هم در نوع غیر فلزی وجود دارد، گریتینگ است.

گریتینگ اصطلاحا به معنای مشبک است و این واژه تا حدودی شکل ظاهری آن را توصیف می کند. این محصول در بسیاری از انواع صنایع و کارخانه جات برای تولیدات بزرگ تر مورد استفاده قرار می گیرد.

گریتینگ را می توان نوعی سازه فلزی نامید که به دلیل تنوع بالا در ساخت و کاربرد های گسترده، مخاطبان بسیاری دارد. اما آیا اجزا و روش های تولید گریتینگ را می شناسید؟ این سازه چگونه تولید می شود و قطعات مختلف آن کدام هستند؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی اجزا و روش های تولید گریتینگ بپردازیم.

گریتینگ« grating» چیست؟

در عبارتی ساده، گریتینگ یک سازه سبک صنعتی است. این سازه ممکن است از متریالی چون فولاد و یا کامپوزیت تولید شده باشد. این محصول ممکن است در انواع متریال و در شکل های ظاهری مختلفی تولید شود. هم چنین حتی مشخصات فنی و نوع پوشش آن متغیر است. اما چرا گریتینگ در صنعت اهمیت دارد؟ این سازه علاوه بر آن که وزن کمی دارد، به راحتی می تواند استحکام بالایی در برابر تحمل بار داشته باشد.

 

گریتینگ « grating» چیست؟

 

گریتینگ به عنوان فیلتر نور یا هوا کاربرد دارد. نکته بسیار مهم قطعات، اجزا و روش های تولید گریتینگ هستند. در ادامه با ما در آهن هایپر، مرجع تخصصی سازه های فلزی همراه باشید.

انواع متریال در ساخت گریتینگ:

  • گریتینگ فلزی؛ آلومینیوم، چدن، فولاد، استنلس استیل
  • کامپوزیت؛ اغلب از نوع فایبر گلاس

در صورتی که نیاز به اطلاعاتی در حوزه خرید گریتینگ و نحوه سفارش آن دارید، با مشاوران ما در آهن هایپر همراه باشید. در ادامه مقاله به بررسی اجزا و روش های تولید گریتینگ خواهیم پرداخت.

انواع گریتینگ و اجزای تشکیل دهنده آن:

  1. گریتینگ تسمه در تسمه
  2. گریتینگ تسمه در نیم تسمه
  3. گریتینگ تسمه در میلگرد
  4. گریتینگ تسمه در چهار پهلو تابیده

اجزای گریتینگ نیز باربر، چشمه و رابط هستند. دقت کنید که قیمت گریتینگ با توجه به نوع آن مشخص می شود. هر یک از انواع گریتینگ دارای مشخصات و کاربرد های اختصاصی خود هستند. در فرآیند خرید گریتینگ باید به نوع آن توجه کنید. در صورتی که تمایل به خرید انواع محصولات فولادی و آهن آلات را دارید، آهن هایپر به عنوان مرجع تخصصی فروش میلگرد، پروفیل، تیرآهن و هاش و انواع لوله در خدمت شما خواهد بود.

 

انواع گریتینگ و اجزای تشکیل دهنده آن:

 

باربر چیست؟

در ابتدا گفتیم که گریتینگ علاوه بر فیلتر بودن، وزن بالایی را تحمل می کند. باربر وظیفه دارد تا تمام این وزن را بر دوش بکشد. اغلب از تسمه برای این قطعه استفاده می شود. تمام نیروی وارده بر گریتینگ را باربر حمل می کند. انواع تسمه و باربر وجود دارند که هر یک برای مواردی مشخص استفاده می شوند.

برای نمونه تسمه فولادی، با توجه به میزان تحمل تنش های فشاری برای کاربرد های ویژه استفاده می شود. تسمه دارای انواع مختلفی است که پارامتر های ضخامت، طول و ارتفاع در آن ها تفاوت ایجاد نموده است. با افزایش ضخامت و عرض تسمه، قدرت گریتینگ برای تحمل فشار افزایش می یابد.

چشمه چیست و کاربرد آن کدام است؟

در فاصله میان تسمه ها و چهار پهلو، چشمه قرار دارد. چشمه را با نام مش بندی هم می شناسیم و به دو صورت وجود دارد. نخست فاصله ای که در میان تسمه ها وجود دارد و دوم فاصله ای که در میان رابط ها وجود دارد. این قطعه تاثیر بسیاری در میزان استحکام کلی گریتینگ دارد.

هر چقدر میزان فاصله بین تسمه ها کمتر باشد، تحمل سازه در برابر نیرو افزایش می یابد. به علاوه فاصله بین رابط ها نیز اهمیت بالایی دارد. در این مورد با افزایش فاصله هم از هزینه ها کاسته می شود و هم میزان استحکام افزایش می یابد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اجزا و روش های تولید گریتینگ، با ما در آهن هایپر در ارتباط باشید.

رابط یا نگهدارنده چیست؟

در میان اجزا گریتینگ، رابط اهمیت بالایی دارد. این قطعه بین تسمه های باربر ارتباط بر قرار می کند. رابط ممکن است تسمه باشد و یا ممکن است نیم تسمه، میلگرد آجدار یا چهار پلوی تابیده باشد. این محصولات مشخصات فنی متفاوت و قدرت متفاوتی در برابر تحمل وزن دارند.

رابط یا نگهدارنده، وظیفه دارد تا با نگهداری چشمه، مانع از ایجاد بهم ریختگی ظاهری و یا قوس پیدا کردن شود. این قطعه در میان اجزا گریتینگ، نگهداری از مجموعه را بر عهده دارد.

2 روش تولید گریتینگ:

  1. جوش CO2
  2. الکتروفورج

در حالت کلی نمی توان گفت که از روش الکتروفورج، گریتینگ را تولید نموده اند. در واقع این روش ها برای مونتاژ گریتینگ هستند. چرا که هر یک از اجزای گریتینگ به شیوه ای متمایز از یکدیگر تولید شده اند.

در این حالت استفاده از این دو روش به جهت مونتاژ اصولی گریتینگ است. روش نخست با عنوان روش کلاسیک و روش دوم با عنوان روش مدرن در میان متخصصان یاد می شود. روش دوم مزایا و کاربرد های بیش تری دارد.

 

2 روش تولید گریتینگ

 

تولید گریتینگ با استفاده از جوش CO2

استفاده از جوش CO2، در مراحل مختلف کار و به جهت اتصالات انجام می شود. برای نمونه برای اتصال تسمه های باربر به رابط از این شیوه بهره می گیرند. در این شیوه ابتدا بر سطح تسمه شیار ایجاد می کنند سپس با استفاده از جوش CO2، رابط را به شیار ها متصل می کنند. برای برش تسمه و میلگرد در ابتدای کار نیز این این شیوه استفاده می شود. امروز نیز ابزار آلات و دستگاه های پیشرفته ای به این جهت طراحی شده اند.

تولید گریتینگ با استفاده از الکترو فورج

خاص ترین تکنولوژی مدرن برای مونتاژ یا تولید گریتینگ، الکترو فورج است. در این شیوه با استفاده از جریان برق، قطعات به همراه پرسکاری و فشار دچار تغییر شکل می شوند. بر خلاف شیوه ی قبل، الکتروفورج به معنای جوشکاری با استفاده از نیروی برق است.

با استفاده از این شیوه می توان اتصالاتی یکنواخت را با ظاهری زیبا در سطح گریتینگ مشاهده نمود. این روش در برابر نوع نخست مزایایی دارد از جمله؛ عدم خوردگی و ترک در گریتینگ و وزن بسیار کم تر سازه در کنار استحکام بالای گریتینگ که حاصل الکترو فورج است.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

سازنده گریتینگ و کاربردهای آن

https://ahanhyper.com//?p=25353

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *