امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

اتصالات پیچی در سازه فولادی

برای متصل کردن یک سازه فولادی روش های مختلفی وجود دارد که می توان نوع مناسب آن را با توجه به شرایط موجود انتخاب کرد. یکی از این روش ها اتصال پیچی است که در موارد مختلف به کار برده می شود. در این مبحث می خواهیم به بررسی اتصالات پیچی در سازه فولادی بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این اتصالات تا انتها همراه ما شوید.

یکی از اتصالات رایجی که در سازه فولادی استفاده می شود؛ اتصالات پیچی است. این اتصالات ساده بوده و در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا پیج ها به دو صورت نیرو را انتقال داده و رفتارهای گسیختگی برشی و کششی از خود نشان می دهند. توجه داشته باشید که پیچ ها نیروی فشاری را انتقال نمی دهند.

اتصالات پیچی در سازه فولادی

انواع اتصالات پیچی در سازه فولادی

عملکرد اتصالات پیچی در سازه فولادی به دو صورت انجام می شود که به شرح زیر است:

عملکرد اتصال اتکایی پیچ

این اتصال برای مواردی که بین صفحات اتصال لغزش جزئی مجاز است؛ کاربرد دارد. در این اتصال نیروی کششی وارد شده باعث می شود؛ صفحات اتصال به پیچ ها تکیه دهند. لغزشی که ایجاد می شود؛ باعث شده بدنه پیچ با جداره سوراخ تماس پیدا کرده و در ورق و پیچ تنش های لهیدگی ایجاد شود.

لازم به ذکر است که پیچ و ورق باید بتوانند تنش های برشی را تحمل کنند. در این اتصال در صورتی که بارهای وارد شده به اتصالات به شکل استاتیکی باشند؛ لغزش یک بار اتفاق افتاده ولی بارهای دینامیکی لغزش صفحات اتصال در جهت های مختلف را سبب می شود. بدین صورت محل تماس جداره سوراخ با بدنه پیچ دائم تغییر می کند. بهتر است بدانید که استفاده از این نوع اتصالات به دلیل عدم مقاومت لازم برای بارهای دینامیکی مجاز نبوده است.

عملکرد اتصال اصطکاکی پیچ

عملکرد اتصال اصطکاکی پیچ

یکی دیگر از انواع اتصالات پیچی مدل اصطکاکی است که وقتی مهره پیچ را بعد از محکم شدن زیاد از حد بپیچانید سبب شکل گیری تنیدگی بیشتر بر روی ورق اتصال می شود. بنابراین بین بدنه پیچ و اتصالات پیچی لغزشی ایجاد نشده و به آن اتصال اصطکاکی می گویند.‌ قابل ذکر است که در صورت زیاد بودن نیروی اتصال امکان رخ دادن عملکرد اتکایی وجود دارد.

همچنین پیچ هایی که به حد پیش تنیدگی رسیده اند؛ را نمی توان باز کرده و دوباره استفاده کرد. وقتی می خواهید به دلیل بارهای وارد شده دو ورق بر روی هم نلغزند؛ بهتر است از این اتصال استفاده کنید. زمان سوراخ کاری دقت بالایی داشته باشید تا بین قطر پیج و سوراخ تناسب وجود داشته باشد.

انواع پیچ در اتصالات پیچی

در اتصالات پیچی با استفاده از پیچ های مختلفی می توان استحکام و کیفیت سازه را حاصل کرد. به طور کلی دو دسته پیچ برای این اتصالات وجود دارند که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

پیچ معمولی: این پیچ از فولاد نرم و مقدار کمی کربن ساخته شده و اکثرا از آن در سازه های سبک مثل خرپاهای کوچک و سازه های مقاومتی استفاده می شود.‌ همچنین از این قطعه برای مونتاژ در اتصالاتی که نیاز به پیچ یا جوش پر دارند؛ استفاده می شود.

پیچ پر مقاومت: یکی دیگر از انواع پیچ در اتصالات پیچی در سازه فولادی مدل پر مقاومت است که ساختار اصلی آن از فولاد با کربن متوسط بوده و طی فرآیند مرغوب سازی تولید می شود. در این عملیات به دلیل آن که حرارت کاهش می یابد؛ قطعه تولیدی محکم است. این پیچ به خوبی نیروهای پیش تنیدگی را تحمل کرده و برای اتصالات اصطکاکی از آن استفاده می شود.

انواع سوراخ در اتصالات پیچی

انواع سوراخ در اتصالات پیچی در سازه فولادی به شرح زیر می باشد:

سوراخ استاندارد گرد: برای اتصال اصطکاکی از این سوراخ استفاده می شود.

سوراخ بزرگ شده گرد: برای اتصال اتکایی نباید از این سوراخ استفاده کرد؛ بلکه فقط برای اتصال اصطکاکی مورد استفاده می باشد.

سوراخ لوبیایی بلند: برای اتصالات اتکایی و اصطکاکی این سوراخ مجاز بوده ولی در نوع اصطکاکی برای ورق مناسب است. این سوراخ دارای دو نوع بلند و کوتاه بوده که هر دو عمود بر نیرو هستند. برای اتصال اصطکاکی از سوراخ لوبیایی کوتاه استفاده شده ولی در نوع اتکایی باید بر نیرو عمود باشد.

انواع سوراخ در اتصالات پیچی

مزایای اتصالات پیچی

بهتر است بدانید اتصالات پیچی با توجه به اینکه مزایای زیادی دارند؛ روشی قابل اطمینان برای ساخت سازه ی فولادی می باشند. مزایای این اتصالات عبارتند از:

نصب این اتصالات راحت بوده و با سرعت بالایی می توان آن را انجام داد. می توان در پروژه های بعد نیز از این اتصالات استفاده کرد که سبب کاهش هزینه ها شدن و به صرفه است. برای این اتصالات محدودیتی در استفاده از ابزار و تجهیزات وجود ندارد.

از دیگر مزایای این اتصالات می توان به عدم آلودگی صوتی و محیطی اشاره کرد. این اتصالات را به راحتی می توان اجرا کرد و نیازی به کارگران ماهر نمی باشد.‌ احتمال خطا در زمان نصب این اتصالات بسیار پایین است. این اتصالات سبب کیفیت، مقاومت و پایداری سازه در برابر نیروهای جانبی و زلزله می شود.‌

مزایای اتصالات پیچی

معرفی آهن هایپر

امروزه در سازه های فولادی از مقاطع فولادی بسیاری استفاده می شود. به گونه ای که می توان ذکر کرد که بدون این مقاطع ساخت و ساز امکان پذیر نمی باشد. میلگرد به ویژه میلگرد ظفربناب، میلگرد نیشابور، تیرآهن، ورق گالوانیزه، ورق استیل و …. از جمله مقاطع فولادی مورد استفاده در ساخت و ساز می باشند.

شما مخاطبین گرامی می توانید جهت مشاهده قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن، قیمت روز آهن آلات را با مراجعه به وبسایت https://ahanhyper.com/ بررسی کنید. همچنین می توانید از طریق این فروشگاه جهت سفارش این مقاطع به صورت اینترنتی اقدام کنید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید؛ کافیست با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و مشاوره های لازم را دریافت نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

انواع عملکرد اتصالات پیچی را ذکر کنید؟

اتصال اتکایی و اتصال اصطکاکی

سوراخ بزرگ شده گرد برای چه اتصالی کاربرد دارد؟

برای اتصال اصطکاکی از این پیج استفاده می شود.

مزایای اتصالات پیچی در سازه فولادی را ذکر کنید؟

مزایای اتصالات پیچی در سازه فولادی

نصب راحت، استفاده مجدد از اتصالات، عدم محدودیت در استفاده از ابزار و تجهیزات، عدم آلودگی صوتی

https://ahanhyper.com//?p=70778

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *