امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

ابعاد لوله مانیسمان

لوله مانیسمان یا لوله بدون درز از جمله های پرکاربرد و مهم در پروژه های بزرگ عمرانی و ساخت و سازه تولید می شود. برای اولین بار لوله مانیسمان در سال ۱۹۵۰ میلادی در آلمان توسط برادران مانیسمان تولید و ساخته شد.

روش ساخت و تولید لوله مانیسمان به گونه‌ای است که در فرآیند ساخت آن هیچگونه خللی وجود ندارد. به خاطر استحکام و همچنین مقاومت بسیار بالای آن از موفقیت بالایی برخوردار بوده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

توجه داشته باشید برای اینکه شما با لوله مانیسمان آشنا شده و بتوانید نوع مناسب آن را انتخاب کرده و در کاربرد مد نظر خود از آن بهره مند شوید.

باید ابتدا با مولفه های مورد نیاز آشنا شوید. همانطور که می دانید لوله مانیسمان در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید و روانه بازار می شود که می توانید از آن بهره مند شوید.

 

ابعاد لوله مانیسمان

 

سه مولفه برای ابعاد لوله مانیسمان

به طور کلی می توان گفت سه مولفه قطر خارجی، ضخامت دیواره و طول لوله از جمله مولفه های بسیار مهم و ضروری برای ابعاد لوله مناسب می باشد. این لوله ها معمولاً در طول شش متری و ۱۲ متری وجود دارد.

شما با داشتن این سه مولفه می‌توانید وزن لوله و همچنین فشار قابل تحمل آن را به همراه قیمت احتمالی لوله بر حسب متر محاسبه کنید. به همین خاطر باید همیشه اندازه صحیح لوله را مد نظر قرار دهید.

ابعاد استاندارد لوله مانیسمان

توجه داشته باشید استانداردهای مختلفی برای توصیف اندازه لوله قطر خارجی و همچنین ضخامت دیواره وجود دارد. در ادامه برخی از  ابعاد لوله مانیسمان را ذکر می کنیم.

  • ASME B 36.10

این استاندارد یکی از رایج ترین استانداردهای لوله مانیسمان می باشد که ابعاد و اندازه استاندارد را به خوبی پوشش می دهد. شامل لوله های مانیسمان و درزدار مناسب دما و فشار بالا و پایین می باشد. توجه داشته باشید در این استاندارد لوله های خط لوله انتقال مایعات با لوله های دیگر متمایز می باشد.

در لوله هایی که دارای قطر خارجی کمتر از 12.75 یعنی اندازه اسمی آن ۱۲ و قطر اسمی آن ۳۰۰ می باشد. معمولا قطر لوله از اندازه اسمی و قطر اسمی آن بزرگ تر خواهد بود.

توجه داشته باشید لوله‌های اندازه اسمی ۱.۸ تا ۱۲ از یک قطر خارجی ثابت می‌شود که این قطر خارجی به عنوان یک استاندارد تعریف شده می باشد.

قطر ابعادی لوله ها با قطر داخلی و همچنین ضخامت دیوار از یکدیگر متمایز خواهد شد. در لوله های کوچک به اندازه قطر خارجی و قطر داخلی با یکدیگر متفاوت می باشد. اما بهتر است بدانید هر چه اندازه لوله بزرگتر می شود قطر داخلی و خارجی به یک تساوی تقریبی نزدیک تر خواهد شد.

  • ASME B 36.19

این استاندارد معمولا برای لوله های مانیسمان و درزدار ضدزنگ می باشد که مشابه استاندارد قبلی است. ضخامت دیواره لوله های بالا با استاندارد b 36.10 متفاوت می‌باشد. به همین خاطر از پسوند S در شماره رده استفاده خواهد شد.

رده لوله مانیسمان

شماره رده یک روش برای نشان دادن ضخامت دیواره لوله می باشد. از آنجا که کاربرد اصلی لوله مانیسمان انتقال مواد تحت فشار است به همین خاطر اندازه قطر داخلی حساسترین بخش ابعاد لوله می باشد.

اندازه را معمولاً کالیبره اسمی می گویند. در برخی موارد معمولا موادی باشد که با فشار در حال انتقال بسیار مهم است که از قدرت و ضخامت کافی برخوردار شود. ضخامت لوله، سایزهای مشخص شده که به ابعاد لوله مانیسمان اشاره دارد.

همانطور که ذکر شد لوله مانیسمان در طول ۶ متری و ۱۲ متری تولید و ساخته می شود. روش تولید لوله های مانیسمان نسبت به لوله های دیگر متفاوت می باشد که از سایز های بزرگتر به کوچکتر ساخته و روانه بازار می‌شود. سایزهای مثل ۰.۵ و ۰.۷۵ و یک اینچ به روش نورد سرد تهیه می شود. بهتر است بدانید این لوله ها معمولاً در قطر های کم نیز تولید خواهد شد.

 

ابعاد لوله مانیسمان

 

کاربرد لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان یا لوله های بدون درز از جمله لوله های پر کاربرد می باشد که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله کاربرد لوله های مانیسمان می‌توان به استفاده در صنایع پتروشیمی برای انتقال نفت و گاز و همچنین انتقال آب و آبرسانی اشاره کرد. استفاده در نیروگاه های حرارتی، صنایع دارویی و صنایع غذایی و … از دیگر کاربردهای لوله مانیسمان می باشد.

ضخامت لوله مانیسمان

به ضخامت جداره لوله مانیسمان معمولاً رده لوله می گویند. لوله های مانیسمان در رده ۲۰، رده 40، رده 60، رده80 و در رده ۱۲۰ و رده ۱۶۰ تولید و روانه بازار می شوند. هر یک از انواع لوله های مانیسمان در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

بهتر است بدانید لوله های مانیسمان نسبت به لوله های دیگر از قیمت بیشتری برخوردار می باشد. چراکه کیفیت و نحوه ساخت این لوله ها بسیار بالاتر از لوله های درز دار می باشد. به همین خاطر در مواقع حساس و همچنین مکان های خاص بیشتر از لوله مانیسمان استفاده می شود.

توجه داشته باشید مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع لوله های مانیسمان یا لوله های بدون درز می باشد. این لوله ها همانطور که ذکر شد در صنایع مختلف همچنین در ساخت و ساز، صنایع نفت و گاز و … مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است بدانید کیفیت لوله ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

شما بازدید کنندگان گرامی می توانید نوع مناسب لوله را انتخاب کرده و در کاربرد مد نظر خود استفاده نمایید. جهت تهیه و سفارش انواع لوله های مانیسمان در ابعاد مختلف از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمایید.

توجه داشته باشید در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید نیز می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان اهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

تفاوت‌های لوله مانیسمان رده ۴۰ و رده ۸۰

استانداردهای لوله مانیسمان

https://ahanhyper.com//?p=18890

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *