امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

آیین نامه مقاوم سازی با frp

آیین نامه مقاوم سازی با frp ؛ بحث مقاومت و راه های بالا بردن آن در تمامی تجهیزات ساخت و ساز همیشه بین سازندگان و مهندسان داغ بوده است. طبیعتاً هر سازنده ای به دنبال راه هایی برای بالا بردن کیفیت و بازده تجهیزات مورد استفاده در پروژه به منظور افزایش عمر ساختمان می باشد.

بدین منظور روش ها و آیین نامه های مختلفی بر حسب شرایط جغرافیایی در هر نقطه از دنیا به وجود امده اند که یکی از مطرح ترین آن ها، مقاوم سازی با FRP می باشد.

بتن ها از اجزای همیشگی سرسخت بیشتر پروژه های ساخت و ساز به حساب می آیند. اما به دلیل ضعف های ساختاری خود همچون انبساط و انقباض های تحت تغییر دما، به طور معمول آرماتور بندی می شود.

حال جالب است بدانید همین بتن های آرمه نیز با پوشش های FRP که نصب آن ها نیز آسان و بی دغدغه است، از مقاومت چندیدن برابر برخوردار خواهند شد.

در ادامه قصد داریم تا شما را با آیین نامه مقاوم سازی بتن های آرمه با پوشش های FRP و مزایا و معایب آن آشنا سازیم. بد نیست در صورت عدم اطلاع کافی از بتن، آرماتور و بتن های آرمه، به مقالات دیگر سایت آهن هایپر نیز مراجعه نمایید.

 

آیین نامه مقاوم سازی با frp

انواع مصالح اف آر پی

مصالح frp به دو صورت میلگرد و پوششی موجود هستند که هر یک کاربرد خود را در مقاوم سازی بخش های ساختمانی دارند. البته پروفیل های آماده اف آر پی در انواع ناودانی، قوطی و یا نبشی نیز استفاده می شوند.

به منظور مقاوم سازی سازه به خصوص در برابر زلزله، می توان از میلگردهای FRP بهره برد. ان ها در حال حاضر در سه نوع الیاف شیشه ای (GFRP)، کربنی (CFRP) و آرامید (AFRP) به همراه رزین اپوکسی، پلی استر و وینیل استر موجود هستند.

اما پوشش های اف آر پی در واقع به روش EBR- Externally Bonded Reinforcement بر روی بتن ها قرار می گیرند و حتی برای ساختمان های تخریب شده نیز قابل اجرا هستند.

مقاوم سازی تیرهای بتنی با FRP

پوشش های اف آر پی برای تیرهای بتنی در انواع متفاوتی طراحی شده اند که شامل موارد ذیل می شوند:

  • پوشش دست ساز

روش اجرای این پوشش به این صورت است که ابتدا سطح کار را با لایه ای از چسب یا رزین آماده نموده و سپس الیاف ها در انواع کربن و شیشه تک جهته و دو جهته قرار داده خواهند شد.

  • پوشش ورقی یا صفحات از پیش ساخته شده مرکب

ورق های به طور معمول 5 تا 15 سانتی متری مرکب، به صورت چند وجهی هستند و در جهت های خاص خود اجرا می شوند. این ورق ها از پیش در کارخانه تولید و آماده استفاده (دارای چسب) شده اند.

  • پوشش ورقی ماشینی

نحوه استفاده از ورق های FRP ماشینی بدین صورت است که به صورت مستقیم به چسب آغشته شده و سپس با اعمال حرارت بر روی آن ها، به محل مورد نظر می چسبانند.

مزایا و معایب مقاوم سازی بتن با روش FRP

نقش های قابل ایفا توسط این الیاف به شرطی که از کیفیت بالایی برخوردار باشند و به درستی اجرا شوند، بسیار زیاد و هائز اهمیت هستند که برخی از آن ها را در ادامه عنوان نموده ایم:

  • تحمل بار اصلی سازه ها به سبب دارا بودن خاصیت ارتجاعی بالا
  • قابلیت اجرا در یک راستا به صورت عمود
  • برخورداری از ماده رزین که به سبب خاصیت چسبندگی بسیار قوی خود، تأثیر مثبتی بر مقاومت اجزای سازه FRP بندی شده خواهد گذاشت.
  • دارای مقاومت گسیخته ای و الاستیسیته بسیار بالا
  • مقاومت در برابر خوردگی و ایده آل و مقرون به صرفه بودن آن برای پروژه هایی که در مناطق پر رطوبت اجرا می شوند.
  • عایق بودن کامل نسبت به الکتریسیته و عدم خطر برق گرفتگی در استفاده از آن ها
  • دارا بودن وزن پایین و به سبب آن، سهولت حمل و نقل، اجرا و کاهش بار مرده سازه
  • قیمت بسیار مقرون به صرفه

اجرای الیاف توسط هر نیرویی امکان پذیر نمی باشد و به دقت و تجربه و نیروی انسانی تقریباً بالایی نیاز می باشد. همچنین به دلیل عدم برخورداری از خاصیت ضد آتش سوزی، بایستی هزینه ای جداگانه برای تهیه لایه عایق در نظر گرفته شود.

 

آیین نامه مقاوم سازی با frp

تهیه تجهیزات فولادی و آهنی مقاوم ساز بتن از آهن هایپر

امروزه تجهیزات فولادی به عنوان عوامل بسیار مؤثری در بالا بردن مقاومت ساختاری اجزای ساختمانی همچون بلوک های بتنی، به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. اما این موضوع بدین معنا نیست که هر میلگردی قادر به مقاوم سازی اصولی و استاندارد بلوک ها باشد.

اگر قصد تهیه قطعاتی همچون میلگردهای فولادی را دارید، بایستی از کارخانه جات تولیدی آن ها مطلع باشید و بدانید کدام برندها در این زمینه مطرح هستند. تنها راه این مسئله، یافتن فروشگاه هایی است که بدون واسطه از همین کارخانه ها محصولات خود را عرضه می کنند.

محصولات فروشگاه آهن هایپر را می توانید از طریق وب سایت رسمی که هم اکنون در آن مشغول مطالعه هستید، دنبال نمایید و از موجودی و قیمت آن ها مطلع شوید. در صورت نهایی شدن انتخاب خود، می توانید به صورتی اینترنتی سفارش خود را  ثبت کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

اصول مقاوم سازی ساختمان با سیستم جداسازی لرزه‌ای

روش مقاوم سازی و تقویت ساختمان فولادی و بتنی

مقاوم سازی تیر آهن به کار رفته در ستون های ساختمان

https://ahanhyper.com//?p=18160

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *