امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آیا فولاد انعطاف پذیر است؟

فولاد آلیاژی می باشد که از آهن و کربن تشکیل شده است. در آن تقریباً تا ۲ درصد میزان کربن وجود دارد که اگر کربن بیشتر شود؛ باعث می شود تا چدن تولید شود. بهتر است بدانید فولاد پرکاربردترین ماده جهت ساخت زیرساخت ها و صنایع جهان می باشد. به عنوان نشانه درصد نسبی این ماده باید ذکر کنیم که در سال ۲۰۱۳ تولید فولاد خام جهان حدود ۱.۶ میلیارد تن تولید شده و مهم ترین فلز مهندسی بعدی آلومینیوم حدود ۴۷ میلیون تن بود.

دلیل محبوبیت فولاد هزینه پایین تولید و سهولت فرآورن سنگ آهن و قراضه و همچنین خواص مکانیکی آن می باشد. در این مطلب از سایت آهن هایپر قصد داریم به بررسی مبحث آیا فولاد انعطاف پذیر است؟ بپردازیم. با ما همراه باشید.

ویژگی های فولاد

در ابتدای مبحث آیا فولاد انعطاف پذیر است؟ باید بدانید که فولاد از ویژگی‌های بسیاری برخوردار است. عنصر اصلی فولاد آهن می باشد که فلزی است که در حالت خالص سخت تر از مس می باشد. بهتر است بدانید آهن در حالت جامد تمامی فلزات دیگر چند بلوری می باشد یعنی از بلورهای زیادی تشکیل شده است که به یکدیگر پیوند داده می شود. در نظر داشته باشید که بلور یک ترکیب مدرن از عناصر می باشد. بهترین شکل به صورت کره ای سیر شده که یکدیگر را لمس خواهند کرد.

 

ویژگی های فولاد

 

 از مهم ترین ویژگی های این عنصر می توان به خاصیت انعطاف پذیری آن اشاره کرد. همچنین دارای سختی و درخشندگی بسیار می باشد که از نظر فیزیکی دارای نقطه ذوب بسیار بالا می باشد. بهتر است بدانید فولاد سخت تر و قوی تر از عناصر اصلی آن می باشد. اما با این وجود انعطاف پذیر می باشد و به خاطر مقاومت کششی بالا توانایی مقاومت در برابر بارهای وارد شده را بدون اینکه اثر را از دست دهد؛ مقاومت بالایی دارد. توجه داشته باشید که مقاومت کششی انواع فولاد در مقایسه با مواد دیگر بسیار زیاد می باشد.

بررسی انعطاف پذیری آهن

در ادامه مبحث آیا فولاد انعطاف پذیر است؟ باید بدانید که بله فولاد انعطاف پذیر می باشد. به طور کلی می توان ذکر کرد که فلزات نرم معمولا انعطاف پذیر خواهد بود. فلزات سخت تر و قوی تر شکننده تر می باشد که بهتر است بدانید رابطه بین قدرت و سختی راه پیش بینی رفتار فلزات می باشد. بهتر است بدانید فولاد نرم انعطاف پذیر می باشد. فولاد هایی هستند که بسیار شکننده باشند. انعطاف پذیری یک ماده برای کشیده شده تغییر شکل پلاستیکی بدون شکستگی می باشد.

شکل پذیری فولاد ها با توجه به انواع عناصر آلیاژی موجود در آن امکان دارد؛ متفاوت باشد. به عنوان مثال می‌توان گفت اگر در فولادی کربن افزایش پیدا کند؛ باعث می شود تا استحکام آن افزایش پیدا کرده اما شکل پذیری و انعطاف پذیری آن کاهش پیدا کند. در نظر داشته باشید فولادی که دارای انعطاف پذیری بالاتری باشد؛ نسبت به فولاد معمولی از طول بیشتری برخوردار است و انرژی بیشتری را بدون پارگی جذب خواهد کرد.

 

بررسی انعطاف پذیری آهن

 

بررسی انعطاف پذیری انواع فولاد بر اساس میزان کربن در آن

همان طور که می دانید فولاد با توجه به میزان کربن در دسته‌بندی‌های فولاد کم کربن، فولاد کربن متوسط، فولاد پرکربن یا سخت وجود دارد. هر یک از این فولادها دارای خواص و ویژگی های منحصر به فرد بوده و در کاربردهای خاصی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در پاسخ به سوال آیا فولاد انعطاف پذیر است؟ باید بدانید که انعطاف پذیری فولاد با توجه به درصد عناصر آن مشخص خواهد شد. ابتدا انواع فولاد ها را با توجه به درصد کربن بررسی کنید. در ادامه برخی از انواع فولاد را بیان می کنیم.

فولاد نرم یا کم کربن

توجه داشته باشید که در حدود دو درصد کربن وجود دارد در کاربرد هایی همچون ساخت پیچ و مهره، سیم خاردار، چرخ دنده، لوله فولادی، تیرهای فولادی و … استفاده می‌شود که این مواد در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. در پاسخ به سوال آیا فولاد انعطاف پذیر است؟ باید بدانید که این فولاد انعطاف پذیر می باشد؛ چراکه درصد کربن در آن کم بوده و باعث می شود تا انعطاف پذیری آن افزایش پیدا کند و به راحتی می توان آن را به هر شکلی که مد نظر است درآورید.

فولاد کربن متوسط

در این فولاد از کربن در حدود 0.2 تا 0.6 درصد از کربن استفاده می شود که جهت ساخت ریل، دیگ بخار و ماشین آلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که درصد آهن نسبت به فولاد قبلی بیشتر بوده و این باعث می‌شود تا انعطاف پذیری آن کمتر شود.

فولاد پر کربن یا سخت

بهتر است بدانید درصد کربن در این فولاد بسیار زیاد بوده و بین 0.6 تا ۱.۵ درصد می باشد که جهت ساختن ابزارآلات متفرقه کارد و چنگال و .. مورد استفاده قرار می گیرد. با اضافه کردن برخی از عناصر به این فولاد های ویژه برای مصارف خاص همچون فولاد ضد زنگ، فولاد مقاوم در برابر آب و هوا، فولاد مقاوم در برابر گرما و … تولید خواهد شد. بهتر است بدانیدفولاد دارای انعطاف پذیری کمی می باشند؛ به راحتی نمی‌توان آن را شکل داد.

 

انواع فولاد

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

امروزه ساخت و ساز بسیار گسترش پیدا کرده است و به همین خاطر فروشگاه های بسیاری هستند که جهت فروش و عرضه انواع مقاطع فولادی فعالیت دارند. شما عزیزان برای این که بتوانید این محصولات را تهیه کنید؛ باید سعی کنید ابتدا فروشگاه مد نظر خود را بررسی کنید تا بتوانید این مقاطع را از طریق فروشگاه های معتبر تهیه نمایید. پیشنهاد ما به شما عزیزان فروشگاه تخصصی آهن هایپر می باشد. این فروشگاه با توجه به سابقه درخشانی که دارد و همچنین شناخت نیازهای جامعه محصولات باکیفیتی را عرضه می‌کند که با اطمینان خاطر می توانید محصولات را تهیه کرده و در کاربردهای مد نظر خود از آن بهره مند شوید.

 برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد؛ می توان به انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها، انواع ورق ها، تسمه، صفحه و … اشاره کرد. هر یک از این مقاطع در ابعاد و سایزهای مختلف موجود است و شما عزیزان به راحتی از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ می توانید جهت سفارش آن اقدام کرده و از آن بهره مند شوید. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید نیز کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و اطلاعات لازم را به صورت کامل دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نقش و تاثیر عناصر آلیاژی بر فولاد

وظایف آزمایشگاه فولاد

https://ahanhyper.com//?p=31746

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *