امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آیا در فولاد اتم آهن به کار رفته است؟

همان‌طور که می‌دانید فولاد از ترکیبی از آهن و کربن به دست می آید که امروزه در کاربردهای بسیاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به همین خاطر در این مقاله از سری مقالات وبسایت آهن هایپر قصد داریم به بررسی مبحث آیا در فولاد اتم آهن به کار رفته است؟ بپردازیم. ابتدا آهن سپس فولاد را معرفی کرده و به بررسی این مبحص می پردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی سنگ آهن

در ادامه مبحث آیا در فولاد اتم آهن به کار رفته است؟ باید بدانید که سنگ آهن پس از استخراج از معدن در سنگ شکن خورد شده سپس توسط انجام عملیات خاص به کوره وارد خواهد شد. تولید سنگ آهن درون کوره های گودال حرارت می دهند و محصول خام تولید می شود. سپس از محصول خام انواع مختلف فعالیت های آن را تولید خواهند کرد.

در واقع می توان گفت سنگ آهن مخلوطی از اکسیدها و نمک های معدنی، سنگ آهک، کک، آلومینیوم و … می باشد. آهن حدود ۶ هزار سال می باشد که بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی دارد.

 

معرفی سنگ آهن

 

سازه هایی همچون ایفل و مجسمه آزادی توسط آهن ساخته شده‌اند که از دوام و جذابیت بالایی برخوردار می باشد. در نظر داشته باشید که آهن فلز طبیعی می باشد که در پوسته زمین فراوان وجود دارد. البته بهتر است بدانید آهن خالص در صنعت ساخت سازه ها مورد استفاده قرار نمی گیرد. بلکه بیشتر با عناصر دیگر ترکیب و ترتیب خواهد شد و به این صورت آلیاژ ایجاد می شود. آلیاژ ایجاد شده از آهن خالص قوی تر و با دوام تر می باشد.

معرفی فولاد

در ادامه مبحث آیا در فولاد اتم آهن به کار رفته است؟ باید بدانید فولاد آلیاژی می باشد که بر پایه آهن است و دارای 0.002 درصد تا 2.14 درصد کربن می باشد. در نظر داشته باشید که فولاد با توجه به میزان کربن مورد استفاده در آن دارای کاربرد و رفتار متفاوتی می باشد. به گونه ای که می توان گفت هرچه درصد کربن مورد استفاده از آن بیشتر باشد؛ باعث می‌شود تا فولاد سخت تر و شکننده تر شود. هرچه درصد کربن کمتر باشد؛ فولاد شکل پذیری و مقاومت کمتر می باشد. همین باعث شده است که برای ساخت مواد فولادی متفاوت از آلیاژ مناسب آن استفاده شود.

 به عنوان مثال باید بدانید که برای ساخت ورق های فولادی از فولاد با ۲ درصد کربن استفاده می شود. در صورتی که برای ساخت مواد فولادی ساختمانی معمولاً از فولاد با ۰.۲ تا 0.6 درصد کربن استفاده خواهد شد. به این صورت خواص منحصر به فرد خود را برای کاربرد مدنظر حفظ می کند. پس در جواب به سوال آیا در فولاد اتم آهن به کار رفته است؟ باید ذکر کنیم که بله فولاد بر پایه اتم آهن تولید می شود.

استفاده از اتم آهن در فولاد

در ادامه مبحث آیا در فولاد اتم آهن به کار رفته است؟ باید بدانید که فولاد از جمله پر مصرف ترین فلز آهن می باشد که بیشتر آن از آهن ساخته شده است. این فلز را معمولاً از آهن خام سفید تولید می کنند. به این صورت آهن خام سفید و مقداری آهن قراضه حرارت داده و به این صورت کربن ها سوزانده خواهد شد و همچنین ناخالصی های آن به صورت سرباره خارج می شود.

در حال حاضر می‌توان گفت ۵۰ درصد تولید کننده فولاد در دنیا توسط آهن قراضه انجام می شود. در نظر داشته باشید که عناصر دیگری علاوه بر اتم آهن در ساخت فولاد و خواص آن موثر است. در ادامه به برخی از این عناصر را به همراه خواص آن بیان می کنیم.

 

استفاده از اتم آهن در فولاد

 

کربن: توجه داشته باشید که تغییر میزان کربن در فولاد باعث تغییر خواص فیزیکی آن خواهد شد. اضافه کردن کربن به فولاد باعث می شود استحکام افزایش پیدا کند و همچنین مقاومت کششی و سختی آن افزایش پیدا می‌کند و دمای ذوب آن کاهش پیدا خواهد کرد. میزان کربن در فولاد اگر کمتر باشد باعث می‌شود تا فولاد نرم تر شده و همچنین قابلیت چکش خواری بهتری داشته باشد. اما فولادی که درصد کربن کم باشد؛ نمی توان جهت ساخت ابزار از آن استفاده کرد چرا که استحکام کافی را ندارند.

سیلیسیم: باتوجه به مبحث آیا در فولاد اتم آهن به کار رفته است؟ باید بدانید که علاوه بر اتم آهن در فولاد از عناصری همچون سیلیسیم نیز استفاده می شود. این عنصر باعث می‌شود تا مقاومت کششی و سختی فولاد را افزایش دهد؛ اما فولاد ترد و تیره رنگ تر می شود. همچنین قابلیت چکش خواری آن افزایش پیدا می‌کند. بهتر است بدانید که میزان سیلیسیم در فولاد نباید از ۰.۳۵ درصد وزن آن بیشتر شود.

منگنز: منگنز از جمله عناصری می باشد که باعث می شود تا مقاومت کششی و سخت فولاد افزایش پیدا کند. اما قابلیت چکش خواری آن کاهش پیدا خواهد کرد. توجه داشته باشید که میزان منگنز در فولاد ۰.۵ تا ۱ درصد و از آن می باشد.

کروم: توجه داشته باشید که حداقل ۱۲ درصد کروم در فولاد باعث می شود تا مقاومت کششی فولاد افزایش پیدا کند و در برابر زنگ زدگی از مقاومت بالایی برخوردار شود.

مس: جهت جلوگیری از زنگ زدن فولاد هایی که در مناطق مرطوب استفاده می‌شود؛ معمولاً به آن عنصر مس اضافه می کنند.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

در این مقاله به بررسی سوال آیا در فولاد اتم آهن به کار رفته است؟ پرداختیم و متوجه شدید که پایه اصلی فولاد آهن می باشد. در تمامی مقاطع فولادی که تولید می شوند؛ سعی بر این است تا از با کیفیت ترین و مرغوب ترین مواد اولیه استفاده شود چرا که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد و امکان دارد خطراتی به همراه داشته باشد. توجه داشته باشید که شما بازدید کنندگان عزیز می ‌توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ جهت خرید انواع مقاطع فولادی اقدام نمائید.

 برخی از مقاطع فولادی که توسط این مجموعه عرضه می گردد؛ می توان به انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، پروفیل های ساختمانی، ورق ها و … اشاره کرد. با اطمینان خاطر این مقاطع فولادی را می‌توانید با کیفیت بالا و مرغوب و همچنین از نظر اقتصادی نیز مناسب و به صرفه تهیه نمایید. یکی از ویژگی های برتر این فروشگاه در اختیار قراردادن کارشناسان خبره و باتجربه می باشد که شما عزیزان به راحتی می توانید این مقاطع را با توجه به کاربرد مدنظر خود به خوبی تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نقش و تاثیر عناصر آلیاژی بر فولاد

انواع فولاد فنر و خواص آن

https://ahanhyper.com//?p=31747

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *