امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آیا آهن انعطاف پذیر است؟

به هر حال این سؤالی است که باید به دنبال پاسخ آن بود. معمولاً آهن در بین ساخت مقاطع فولادی 1 فلز بسیار معروف شناخته می‌شود که کاربردهای گوناگونی را می‌توان برای آن در نظر گرفت. عدد اتمی آهن 26 است که شما اگر به ترکیبات شیمیایی آن توجه کنید، متوجه خواهید شد که در صنعت ساخت و ساز تا چه حد مهم است. ناگفته نماند که قابلیت انعطاف‌پذیری آهن توانسته آن را به عنوان یک ماده‌ی عالی و متنوع در ساخت و ساز به خوبی معرفی نماید.

معرفی آهن

سنگ معدن هماتیت ماده اصلی برای ساخت آهن به شمار می آید. آهن کاملاً خالص تقریباً می توان گفت نایاب است. آهن به خودی خود بسیار سریع اکسیده می شود و این چنین است که با ترکیب عناصر می توان آن را به انواع آلیاژ تبدیل نمود. معروف ترین و پرکاربرد ترین آلیاژ آهن، فولاد است.

آهن یک سطح صیقلی و البته بسیار براق دارد و شما یک رنگ نقره ای متمایل به خاکستری را می توانید مشاهده کنید.  زمانی که ۰.۲ تا ۱.۵ درصد کربن را به آهن اضافه می کنند، فولاد به دست می آید. اینگونه است که فولاد نسبت به آهن بسیار سخت و البته مقاوم تر است.

آهن خام را چنانچه با آهن قراضه، سیلیسیم و کربن ترکیب کنید، چدن به دست می آید. مقاومت چدن در برابر آتش زبانزد است. معمولاً جهت ساخت قطعات خودرو امروزه چدن یک گزینه ایده آل در اولویت قرار می گیرد.

 

انعطاف پذیری آهن

 

خواص Carbon

برای اینکه بدانیم آیا آهن انعطاف پذیر است؟ باید با عنصر Carbon بیشتر آشنا شوید که ما در ادامه بیشتر به این عنصر می پردازیم. کربن را یک عنصر شیمیایی می توان در نظر گرفت که در جدول تناوبی  به نماد C معروف است. همچنین عدد  اتمی این عنصر نیز 6 است. این عنصر غیر فلزی، با ظرفیت 4 با دو شکل الماس و گرافیت ظاهر می گردد.

ساختار اصلی این عنصر بسیار نرم است و جزء عناصر با سختی بسیار بالا به شمار می آید. در جدول تناوبی و در بین عناصر بالاترین نقطه تصعید را کربن به خود اختصاص داده است. امروزه در صنعت ساخت فولاد استفاده از عنصر کربن با ترکیب به آهن بسیار مورد توجه قرار می گیرد. میزان کربن هر چه قدر در فلزات آهنی بیشتر باشد، طبیعتاً شما انعطاف پذیری کمتری را برای فلز مورد نظر می توانید در نظر بگیرید.

آهن خالص ۰.۰۲ درصد کربن را درون خود جای داده است و آهن خالص بسیار انعطاف پذیر است. آهن خام با 2 درصد کربن جزء آهن های شکننده به شمار می آید. فولاد ما بین ۰.۰۷ تا ۱.۷ درصد کربن را در ترکیب خود جای می دهد.

فولاد و آهن

همه‌ی ما به خوبی می‌دانیم که سنگ آهن تا چه حد در بین منابع طبیعی مهم و البته پر کاربرد است. در گذشته به صورت خام و در حال حاضر به عنوان آهن از آن یاد می‌شود و می‌توان یک فلز پر مصرف در دنیا را آهن برشمرد. علاوه بر قیمت بسیار مناسب نیز دوام بالایی را می‌توان برای کارایی و کاربرد قابل قبول آهن معرفی نمود.

میلگرد، تیرآهن و حتی بسیاری از مقاطع ساختمانی دیگر از فولاد ساخته می‌شوند که فولاد هم از سنگ آهن به دست می‌آید. آهن ماده تشکیل دهنده‌ اصلی فولاد فلزی را شکل می‌دهد. توجه داشته باشید که افزایش کربن در فولاد به استحکام بیشتر آن اشاره می‌کند.

 بدون شک فولاد را می‌توان با قابلیت انعطاف‌پذیری و جوش پذیری بسیار بالایی معرفی کرد و دقیقا تفاوت اصلی آهن و فولاد به میزان کربن آن‌ها مرتبط است؛ چرا که در آهن میزان کربن کمتر و صددرصد این خود ویژگی‌هایی را به دنبال دارد.

 انعطاف‌پذیری فولاد نسبت به آهن نیز کمتر است، شما می توانید آهن را با شکل پذیری و انعطاف‌پذیری قابل و قبولی مورد استفاده قرار دهید. چنانکه فولاد با داشتن کربن کمترین چکش پذیری را به خود اختصاص می‌دهد و طبیعتاً هر چقدر کربن کمتر باشد، شما می‌توانید نرمی و چکش پذیری بیشتری را مشاهده کنید. حال به نظر شما آیا آهن انعطاف پذیر است؟

 

قابلیت انعطاف فلزات

 

قابلیت انعطاف فلزات

این نکته را به خاطر داشته باشید که برای پاسخ به این سوال که آیا آهن انعطاف پذیر است؟ باید بدانید همه‌ی فلزات انعطاف‌پذیر هستند؛ چرا که فلزاتی همچون آهن این قابلیت را دارند که قبل از شروع تغییر شکل خود بتوانند، تحمل بیشتری را برای نیروی بالاتر ایجاد کنند. البته نوع دانه‌های فلزات نیز برای انعطاف پذیری هر کدام متفاوت است.

 فلزاتی که دانه‌های بزرگتری دارند صددرصد منعطف تر هستند. اما استحکام آن ها آن چنان بالا نیست. ناگفته نماند که فلزات ساختار شکنندگی ندارند، اما می‌توانند انعطاف‌پذیر باشند. همان طور که اکثراً می دانیم آهن خاکستری را با عنوان ارزان‌ترین نوع فلز مورد استفاده قرار می‌ دهند و استحکام کششی، شکل پذیری و چکش پذیری بالاتری را از خود بر جای می‌گذارد.

خرید آهن آلات

برای خرید انواع آهن آلات می توانید به سایت معتبر و به روز https://ahanhyper.com/ مراجعه کنید. در این سایت انواع گوناگون محصولات آهن با قیمتی ایده آل به فروش می رسد. توجه داشته باشید که سایت مذکور ارائه دهنده انواع میلگرد،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و بسیاری از مقاطع مورد نیاز دیگر است. شما جهت استعلام قیمت می توانید با بررسی جزئیات محصول نسبت به خرید هرکدام با آگاهی کامل اقدام نمایید.

قبل از خرید مشاوره و کارشناسی محصول شما را بابت تضمین سلامت و کیفیت محصول مطمئن خواهد کرد. حال که به پاسخ این سوال که آیا آهن انعطاف پذیر است پرداخته ایم، طبیعتاً شما با توجه به نیاز و کاربرد خود انتخاب قاب قبول تری خواهید داشت. با اطمینان خاطر می توانید تمامی مقاطع فولادی مورد نیاز برای ساخت و ساز و … را از فروشگاه تخصصی اهن هایپر به صورت اینترنتی سفارش دهید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

روش های تولید آهن خام

چگونه آهن نرم را سخت کنیم؟

https://ahanhyper.com//?p=26002

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *