امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

آنیل کردن (بازپخت) چیست ؟

در صنایع متنوع شما باید به خوبی بدانید که قطعات را با استفاده از روش آهنگری، ریخته گری و غیره تولید می نمایند. فرآیند آنیل کردن یکی از مهم ترین روش هایی می باشد که جهت استاندارد سازی قطعات مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با استفاده از این فرایند قطعات را به یک قطعه مناسب تبدیل می‌ کنند تا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

قطعات بعد از انجام دادن تمامی مراحل و فرایندهای مربوطه ساختار نهایی مناسبی به دست می ‌آورند. در صورتی که ساختار استاندارد آنها به درستی شکل نگیرد باید بدانید که فرایند بازپخت روی آنها به درستی انجام نشده است.

با توجه به این مسئله که روش های دیگری هم جهت استاندارد کردن قطعات وجود دارد فرآیند آنیل کردن بر اساس کاربرد و استاندارد به خصوص مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در علم متالوژی باز پخت به عنوان یکی از عملیات ‌های حرارتی شناخته می ‌شود که موجب تغییر پیدا کردن خواص شیمیایی و فیزیکی فلزات خواهد شد.

به طور معمول این فرایند موجب می گردد که سختی فلزات کاهش پیدا کند و انعطاف پذیری و همچنین شکل پذیری فلزات افزایش پیدا کند. در فرایند آنیل کاری فلزات حرارت بالایی به دست می‌ آورند و همین مسئله موجب می گردد که انعطاف پذیری شان بیشتر شود.

به طور کلی در طول انجام این فرایند تعداد مولکول های عناصر فلزی تخریب شده کاهش پیدا می‌ کند و اتم ها درون فلز یک آرایش جدید به خود می‌ گیرند. بعد از گذشت مدت زمان مشخص باید فلزات به آرامی خشک شوند.

آنیل کردن (بازپخت) چیست ؟

آنیل کردن و انواع آن

به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که عملیات حرارتی آنیلینگ با روش‌های متنوع روی فلزات انجام می ‌شود. یکی از بهترین عملیات های حرارتی که بسیاری از صنایع جهت افزایش انعطاف مورد استفاده قرار می دهند این عملیات می باشد. هر یک از انواع روش های آنیل کردن هدف و همچنین نتیجه متفاوتی را در نظر دارند.

هر زمان که شما قصد استفاده از این روش را داشته باشید باید به خوبی در مورد روش ‌های متنوع آنیلینگ اطلاعات به دست بیاورید. برخی از مهمترین این روش ها عبارت هستند از :

  1. آنیل کامل :

در این فرایند فولاد و آهن حرارت لازم را به دست می آورند. بعد از اینکه تمامی قطعات به اندازه لازم گرم شدند باید به آرامی آنها را از درون کوره خارج سازند تا سرد شوند و به خوبی نرم گردند. درصد کربن درون فولاد محدوده دمای آستنیته کردن فولاد را تعیین خواهد کرد.

برای انجام دادن این فرآیند باید دمای مورد نظر بر اساس استانداردهای مشخص شده به کار گرفته شود. برای فرآیند آنیل کامل دما تحت تاثیر عناصر آلیاژی قرار خواهد گرفت. در واقع هر یک از عناصر آلیاژی به دلیل ویژگی ها و مشخصات خاصی که دارند باید دمای مناسبی هم برای آنیلینگ داشته باشند.

  1. آنیل ایزوترمال :

برای انجام دادن این فرایند آنیلینگ طی دو مرحله اساسی و مهم انجام می شود. در این دو مرحله به فولاد حرارت لازم را ارائه می دهند تا به قطعه نهایی تبدیل گردد. در مرحله اول دقیقاً فولاد را به همان شکل که وجود دارد حرارت می‌ دهند و عملیات آستنیته کردن را روی آن انجام می‌ دهند.

در این آنیلینگ باید بدانید که دما بر اساس استانداردهای مشخص شده روی فولاد به کار گرفته می شود. تفاوت اصلی این آنیلینگ با آنیل کامل در این مسئله است که بعد از انجام دادن مرحله اول فولاد را به سرعت سرد می نمایند و بعد از آن به مدت مشخص شده ای فولاد را در دمای دگرگون قرار می‌ دهند تا شکل نهایی را به دست بیاورد. بعد از پایان مرحله اول فولاد به شکل ایزوترمال در می آید.

  1. آنیل اسفرودایز :

یگر از روش های آنیلینگ آنیل اسفرودایز ر می باشد که تعادلی ترین و بهترین روش حرارت دادن فولاد شناخته می ‌شود. در بین ساختار های متنوع این روش زمینه‌ ای را در فولاد به وجود می‌ آورد که خواص خود را از دست نمی دهد. این نمونه آنیلینگ در بین انواع روش ها کاربرد زیادی دارد.

 

آنیل کردن (بازپخت)

چرا آنیل کردن روی فلزات انجام می شود ؟

برخی از دلایل آنیل کردن روی فلزات عبارت است از :

  1. برای بهبود بخشیدن به خواص الکتریکی تمامی قطعات فلزی و فولادی از این روش استفاده می ‌کنند.
  2. بسیاری از تولیدکنندگان جهت بهبود بخشیدن به خواص مغناطیسی ورق های فولادی آنیلینگ را مورد استفاده قرار خواهند داد.
  3. با استفاده از این روش فولادها استحکام کافی به دست می‌ آورند و همچنین باید به خوبی بدانید که مقاومتشان افزایش پیدا خواهد کرد.
  4. تنش های مکانیکی از فولاد ها و ورق های فلزی با استفاده از این روش دور خواهد شد.
  5. شما با استفاده از روش آنالیز می توانید ساختار ریزدانه درون فولادها به وجود بیاورید. همین ویژگی موجب می شود که کاربرد فولاد در صنایع متنوع افزایش پیدا کند.

هدف از آنیل کردن چیست؟

هدف از عملیات آنیلینگ را می توان کاهش سختی، افزایش انعطاف پذیری و در نتیجه افزایش کارپذیری فلز یا آلیاژ عنوان کرد.

آنیلینگ به چه صورتی انجام می شود؟

در طی عملیات بازپخت، به فلز حرارت داده می شود تا دمای آن بالاتر از دمای تبلور مجدد برود و در این دما در مدت زمانی طولانی نگه داشته می شود. همان طور که می دانید، دمای بالا نفوذ اتم‌ها را راحت می کند و باعث کاهش نابجایی‌هایی می شود که طی عملیات کار سرد به وجود آمده اند. بنابراین، بازپخت با کاهش تعداد نابه‌حایی های قفل شده در ساختار، شکل پذیری آلیاژ و مقاومت آن در برابر ضربه را افزایش می دهد و اصطلاحا آن را چقرمه تر می کند.

عملیات حرارتی آنیلینگ و انواع آن چند مورد است؟

آنیل کامل ، آنیل ایزوترمال ، آنیل اسفرودایز .

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

فرآیند آنیلینگ و اهداف آن

https://ahanhyper.com//?p=12941

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *