امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

آنیل ورق فولادی چیست؟

بهتر است بدانید برای بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی ورق های فولادی که توسط روش نورد سرد ساخته و تولید می‌شود از فرآیند آنیل استفاده می‌کند. مانند ورق روغنی پس از اینکه عملیات نورد بر روی ورق‌های فولادی انجام شود که فرایند آنیل تحت دمای خاصی قرار خواهد گرفت.

یکی از سوال‌هایی که برای برخی از بازدیدکنندگان پیش آید این است که آنیل ورقه فولادی چیست؟ قصد داریم در ادامه این مطلب به این سوال پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

 هدف از آنیل ورق فولادی 

 همانطور که ذکر شد برای بهبود خواص مکانیکی و فولادی نورد سرد انجام می‌شود. یکی از مهم ترین مراحل در ساخت و تولید ورق های سرد انیل کردن می باشد. بهتر است بدانید فرایندهای نیز بر روی ورق فولادی نیز تاثیرگذار می‌باشد برای انجام آن نیاز به عملیات های خاصی دارد که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

عملیات حرارتی

یکی از عملیات بسیار مهم برای انجام فرآیند آنیل ورق فولادی عملیات حرارتی می باشد. در این مرحله معمولاً محصول مورد نظر را در دمای پایین تر از دمای نقطه ذوب در مدت زمان مایع می‌کند. بهتر است بدانید هدف از انجام این مرحله دست پیدا کردن به خواص مکانیکی بر روی آلیاژهای فلزی می باشد.

همگن سازی

در  بخش همگن سازی برای فلز مورد نظر را با توجه به ابعاد و ترکیبات شیمیایی به کار رفته در دمای بالا گرم می کند که با یکدیگر ترکیب خواهند شد که با آن همگن سازی گفته می‌شود.

تنش زدایی

در مرحله تنش زدایی برای برطرف کردن تنش های که در حین مراحل مختلف مانند زمان ریخته گری، نورد گرم یا سرد و … ایجاد می‌شود انجام خواهد شد که مانند ترک خوردگی، پوسته پوسته شدن ورق و … به صورت کامل از بین خواهد رفت.

تبلور مجدد

در بخش تبلور مجدد تمامی عیب های ایجاد شده در ساختار که باعث می‌شود تعادل ترمودینامیکی به هم بخورد توسط حرارت و تبلور مجدد برطرف خواهد شد.

 

انواع فراینده آنیل

 

انواع فرایند آنیل

توجه داشته باشید به فرآیند آنیل کردن معمولا آنیلینگ  گفته می شود. قسمتی از این فرایند استنیت نام دارد که بخشی از فولاد مجدداً گرم خواهد شد و نیازی به آنیل کامل وجود ندارد. دمای لازم برای این کار در فلزات مختلف با یکدیگر متفاوت است. بهتر است بدانید تفاوت قیمت ورق روغنی تولید شده با روش آنیل کاملا متفاوت می باشد.

آنیل پیوسته

یکی دیگر از فرآیند به آنیل پیوسته شناخته می شود. مرسوم ترین فرآیند آنیل کردن ورق ها همان آنیل پیوسته می‌باشد. در این فرایند معمولاً دمای ورق افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین خواص آن که در حین تولید تغییر کرده باشد بهبود پیدا خواهد کرد.

 توجه داشته باشید در فرآیند آنیل پیوسته ابتدا فلز گرم خواهد شد که قطعه به آرامی سرد خواهد شد. بهتر است بدانید در تولید ورق گالوانیزه برای وارد کردن ورق به سهم ذوب استفاده خواهد شد. توجه داشته باشید مراحل آنیل پیوسته ورق شامل:

 پیش گرمایش

گرمایش

اولین مرحله که گرمایش می باشد به صورت تدریجی دما بالا خواهد رفت که باعث می‌شود تا شدت حرارت زیاد شود تا زمانی که به دمای مورد نظر برسد. این مرحله دارای دو بخش گرمایش و سرمایش می باشد. بهتر است بدانید در این مرحله معمولاً از حرارت مستقیم به فولاد باید پرهیز شود چرا که این اگر مستقیم به فولاد وارد شود باعث می‌شود تا ناصافی و تنش های حرارتی در ورق شما ایجاد شود.

 حرارت غیر مستقیم توسط مشعل هایی لوله شکل و به صورت تشعشعی به ورق انتقال داده می شود. در این مرحله محصول موردنظر معمولا با سرعتی حدود ۹۰ متر بر دقیقه از کوره عبور داده می‌شود. در مرحله پیش گرمایش و گرمایش از 6۵۰ ترجه خواهد رسید.

توجه داشته باشید در مرحله گرمایش معمولاً کوره ها از نوع گازسوز می باشند که دمای ورق ۷۳۰ درجه خواهد رسید. نکته دیگری که باید مد نظر قرار دهید این است که طراحی کوره ها معمولاً به صورت یک مسیره یا چند مسیره می‌باشد.

انتقال حرارت در کوره های چند مسیره توسط گازهای گرم کوره صورت می‌پذیرد. همچنین تشعشع گرما از طریق دیواره ها کمتر اتفاق می‌افتد.

همگن سازی

پس از مرحله گرمایش قطعه از میان المان‌های الکتریکی عبور داده می شود. فشار انیل افزایش پیدا می کند. توجه داشته باشید در مرحله همگن سازی معمولاً هوا و دما به این همه نقاط داخلی ورق به حداقل خواهد رسید. حرارتی انیل به عنوان یک دستگاه شناخته می‌شود به همین دلیل باعث می‌شود تا ۸ درجه گرمایش کاسته شده و همگن سازی به خوبی اتفاق می‌افتد.

خنک کننده  

آخرین مرحله از فرآیند آنیلینگ مرحله خنک کاری می باشد. بهتر است بدانید عملیات خنک سازی توسط جت هوا و به صورت یکنواخت و تدریجی بر روی ورق ها انجام می شود. در نهایت ورق معمولاً بر روی مواد مذاب فرو می رود.

 

مزایای آنیل کردن ورق

 

مزایای آنیل کردن ورق

انیل کردن ورق باعث بهبودی شکل پذیری و همچنین کیفیت فولاد می شود. انیل کردن فولاد باعث می‌شود تا قابلیت انعطاف پذیری افزایش پیدا کرده و همچنین از میزان تردی و شکنندگی ورق های فولادی کاهش می دهد. بهتر است بدانید در طی فرآیند آنیل کردن بدون اینکه به ورق آسیبی وارد شود و نرم کرده و سپس به آنها فرم دلخواه شما را می دهد.

از دیگر خواص انیل کردن ورق می توان به بهبود ویژگی های مکانیکی و بهبود قابلیت ماشین کاری ورق و … اشاره کرد. آنیل کردن ورق های فولادی یکی از فرایندهای تخصصی و بسیار مهم می باشد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. توجه داشته باشید آنیل کردن ورق های فولادی باید توسط دستگاه های مخصوص انجام شود که در کارخانه ها این عملیات امکان پذیر می باشد.

 

مزایای آنیل کردن ورق

 

 در صورتی که نیاز به اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت https://ahanhyper.com/ با کارشناسان در تماس بوده و مشاوره و راهنمایی های لازم را به صورت کاملا رایگان دریافت نمایید

البته در نظر داشته باشید می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ نسبت به خرید و تهیه انواع ورق های آنیل شده و سایر ورق ها از جمله ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق آجدار و ورق روغنی اقدام نماید و این محصولات را با کیفیت بالا و ضمانت تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

آندایز کردن انواع ورق فلزی

آنیل کردن (بازپخت) چیست ؟

https://ahanhyper.com//?p=16100

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *