امروز : دوشنبه 15 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آندایز کردن انواع ورق فلزی

آندایز کردن انواع ورق فلزی به عنوان یکی از مواردی به شمار می آید که در موضوع بالا بردن میزان مقاومت فلز تاثیر زیادی دارد و درنظر گرفتن آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. امکان دارد بعضی از افراد ندانند که منظور از آندایز کردن چیست.

آندایز کردن به معنای دگرگونی شیمی است که بر روی فلزها و سایر بسترها به وجود می آید. به فرآیندی که برای اکسید کردن ورق های آلومینیومی شرایطی را ایجاد می نماید تا میزان مقاومت آن بالا رود آنودایز کردن گفته می شود و به دو شکل شیمیایی و الکتروشیمیایی صورت می گیرد.

به طور کلی آندایزینگ یک پروسه الکتروشیمیایی می باشد و پوششی نیست که بر روی سطح اجرا گردد. اگرچه آندایز کردن انواع ورق فلزی و دامنه وسیعی از مواد همچون آلومینیوم، منیزیم، تیتانیوم و غیره امکان پذیر می باشد ولی آلومینیوم متداول ترین فلزی است که آندایز خواهد شد و پس از آن تیتانیوم و منیزیم می باشند.

 

تعریف آندایزینگ

آندایز کردن انواع ورق فلزی عملیاتی می باشد که لایه ای از جنس اکسید آلومینیوم با شتاب و ضخامت بسیار بیشتر از چیزی که در وضعیت عادی تشکیل می شود بر روی قطعه آلومینیومی یا آلیاژ آلومینیومی به وجود می آید. لازم به ذکر است که آندایزینگ نخستین بار در سال 1920 به کار گرفته شد تا مانع خوردگی قطعات آلومینیومی گردد.

درست از همان موقع، پروسه آندایزینگ نه تنها برای افزایش دادن سطح مقاومت خوردگی بلکه از آن برای بالا بردن مقاومت به سایش و رنگ آمیزی آلومینیوم نیز استفاده می شود. با توجه به اینکه اکسید آلومینیوم غیر رسانا می باشد به همین جهت قابلیت این را دارد تا به عنوان عایق الکتریکی هم به کار رود. آندایز کردن انواع ورق فلزی مزایای بسیار زیادی را به دنبال دارد ولی کمک نمی کند تا مقاومت آلومینیوم قرار گرفته در زیر سطح آندایز شده افزایش یابد.

آندایز کردن

مراحل انجام فرآیند آندایزینگ

آندایز کردن انواع ورق فلزی با طی کردن یک سری مراحل انجام می شود که بعضی از مراحل به پیش از اعمال فرآیند آندایزینگ و بعضی مراحل به پس از این پروسه مرتبط هستند. در اولین مرحله تغییر دادن قطعه یا ورق فلزی موردنظر به فرم دلخواه انجام می شود. در مرحله دوم قبل از آندایز کردن قطعه کار با استفاده از حالال ها و محلول های قلیایی تمیز می گردد.

در مرحله سوم زدوده شدن دوده های فرم گرفته با اسید نیتریک صورت می گیرد. در مرحله چهارم سطح فلز به شیوه های الکتروشیمیایی براق و صیقلی می شود. مرحله پنجم فلز در الکترولیت و از طریق نیروی الکتریکی آندایز خواهد شد. مرحله ششم فلزی که آندایزینگ شده را رنگ می کنند و مرحله هفتم برای آب بندی یا سیل کاری قطعه کار اقدام می شود. در مرحله آخر خشک شدن قطعه کار با سرعت بالا به شیوه الکتروشیمیایی انجام می شود.

کاربرد آندایز کردن ورق های فلزی

برای اینکه میزان مقاومت آلیاژهای قرار گرفته در محیط دریایی از جمله بدنه کشتی، سازه های دکل نفتی و غیره افزایش پیدا کند آندایز کردن انواع ورق فلزی انجام می شود.  یکی دیگر از مهمترین کاربردهای فرآیند آندایزینگ ورق های فلزی این است که کمک می کند تا سطح قدرت چسبندگی رنگ ها در تولید لوازم تزئینی و تابلوهای تبلیغات بالا رود.

علاوه براین نمای ظاهر تزئینات و همین طور دکوراسیون ها را زیباتر می نماید که این کاربرد را می توان در نمای ساختمان ها مشاهده کرد. به کار رفتن آندایز کردن انواع ورق های فلزی در مراحل آبکاری به عنوان یکی دیگر از موارد استفاده این فرآیند به حساب می آید. همچنین باید ذکر است که آندایزینگ ورق آلومینیوم برای افزایش یافتن میزان مقاومت سایشی به کار گرفته می شود .

مزایای ورق های فلزی آندایزینگ

یکی از مهمترین مزایای آندایز کردن انواع ورق فلزی این است که مقاومت آنها در مقابل خوردگی تا حد قابل توجهی افزایش می یابد. زیرا لایه ای با ضخامت بالا از اکسید فلزات بر روی سطح فلزات ایجاد می گردد که مانع خوردگی آنها می شود. علاوه براین حالت چسبندگی رنگ روی ورق های فلزی بالا می رود و رنگدانه ها خیلی راحت بر روی سطح آلومینیوم می چسبند.

با ایجاد شدن لایه ای سوراخ سوراخ روی لایه اکسید و جذب مواد آبکاری کیفیت کار را افزایش می دهند و در واقع آندایز کردن انواع ورق فلزی به آبکاری با کیفیت کمک شایانی می کند. بالا رفتن خاصیت بازتاب نور و توزیع حرارت، بهبود یافتن ویژگی عایق بودن به الکتریسته و همچنین بهبود دادن نمای ورق های فلزی از نظر ظاهر جزء مزایای دیگر آندایز کردن محسوب می شوند.

آندایز کردن انواع ورق فلزی

سخن پایانی

در حال حاضر فناوری در تلاش است تا بهترین و مناسب ترین روش ها را به منظور کنترل کردن خوردگی فلزات ارائه دهد. آندایز کردن انواع ورق فلزی هم به عنوان یکی از موثرترین و پرکاربردترین روش ها برای محافظت کردن از سطح ورق ها در مقابل خوردگی به شمار می آید که در تعداد زیادی از قسمت های اساسی و مهم صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجایی که انواع ورق های فلزی در صنعت به طور فراوان مصرف می شوند به همین جهت می توان احتمال داد که روش های محافظت کردن آن در مقابل خوردگی چقدر قادر هستند برای صنایع و همچنین اقتصاد کشور مفید باشند. فرآیند آندایز کردن انواع ورق فلزی به خوبی مانع بسیاری از ضایعات و زیان ها در صنایع گوناگون می شود. ولی اگر کلیه مراحل آندایز به طور دقیق و با دقت بالا اجرا نشوند هیچ گونه مزایایی را به دنبال نخواهد داشت.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

ورق آنادایز چیست ؟

آنیل ورق فولادی چیست؟

فرآیند آندایزینگ (آندش) چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=13806

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *