امروز : دوشنبه 15 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آموزش گام به گام کنترل نامنظمی پیچشی

توجه داشته باشید نامنظمی های افقی و عمودی سازه معمولاً در طی فرآیندهای رخ می دهد. نامنظمی ها معمولا در زمان زمین لرزه تاثیر منفی خود را نمایش می دهد و باعث می شود تا به سازه آسیب وارد شده و حتی در برخی مواقع خرابی کامل آن را به همراه داشته باشد. نامنظمی پیچشی یکی از بی نظمی های افقی می باشد که معمولاً در زمان طراحی نقش باید مد نظر قرار دهید.

پیچش در ساختمان

 زمانی که نیروی گشتاور به فلز وارد شود باعث می‌شود تا کشش و پیچ خوردگی آن ایجاد شود که به آن حالت پیچشی گفته می شود. معمولاً حالت پیچشی زمانی اتفاق می‌افتد که جز ساختاری تحت تاثیر قرار بگیرد.

نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که حالت پیچشی را می‌توان در یک میله لاستیکی با مقطع دایره ای به صورت مستطیل طراحی و مشاهده کرد.

 اگر دو سمت این مستطیل به صورت معکوس به سمت یکدیگر پوشانده شوند مستطیل دچار کچی خواهد شد. برای کج شدن مستطیل نیاز به کشش می‌باشد که این کشش همان پیچش بوده و لاستیکی ایجاد خواهد شد و برای اینکه به حالت پیشین خود برگردد تلاش می کند باعث فشار برشی می‌شود. در زوایای صحیح مانند کشش و تراکم عمل خواهد کرد پیچاندن حوله خیس  باعث ایجاد تراکم ناشی از پیچ شده و آب از بافت حوله خارج خواهد شد.

 

آموزش گام به گام کنترل نامنظمی پیچشی

 

دریفت طبقه ساختمان

دریفت ساختمان یعنی جابجایی افقی ساختمان با توجه به پایه آن است. زمانی که ساختمان با نیروهای افقی مواجه می شود مثل زلزله، باد و .. به همین خاطر طبقه را به صورت جابجایی طبقه ساختمان در مقایسه با سطح بالایی و پایینی می توان تعریف کرد.

گریز از مرکز

به طور کلی می‌توان گفت از مرکز طبیعی به عنوان فاصله میان مرکز هر ساختمان و مرکزی برای طبقه می باشد. در برخی مواقع گریز از مرکز تغییر مانند عواملی مانند جزو چرخش زمین حول محور عمودی، توزیع نامناسب بار زنده و … ذکر کرد.

ساختمان های منظم و نامنظم

بهتر است بدانید ساختمان ها به طور کلی به دو دسته منظم و نامنظم تقسیم بندی می شوند. برخی از ساختمان ها و توضیح جمع و قدرت نام ساخته خواهد شد. یکی از ویژگی‌های اصلی آن ها نحوه واکنش به لرزه های پیچشی انتقالی می باشد. در ساختمان سازی مدرن نمی‌توان از ساخت سازه نامتقارن اجتناب کرد. چرا که این سازه ها مقررات معماری و کاربردی متفاوتی را به همراه دارند.

 در سازه های متقارن نیز موقعیت نامتقارن اجرای سازه باعث تولید یک سازه نامتقارن تاثیرگذار می شود. این زمین لرزه باعث می شود تا واکنش پیچشی با واکنش انتقالی همراه شود. توجه داشته باشید وجود نامنظمی در سازه تاثیر معکوس و واکنش پیچشی خواهد داشت. به طور کلی می توان گفت نامنظمی سازه ها به دو دسته نامنظمی طرح و نامنظمی و عمودی تقسیم بندی می شود.

کاهش عواقب نامنظمی پیچشی شدید

معمولاً از سالیان پیش مفهوم نامنظمی پیچشی در قوانین ساختمان سازی درج می شود. این نامنظمی ها مشکلی می باشد که مهندسان راه حل های مقابله با آن را به خصوص در مناطق گسل فعال و .. در نظر می‌گیرند. اما بهتر است بدانید نامنظمی پیچشی شدید مفهومی تازه می باشد و در رفتارهای پیچشی قرار می گیرد.

 این نامنظمی ها معمولاً نشان‌دهنده موقعیتی می باشند که حداکثر دریفت یکی از طبقات ساختمان مثل پیچش تصادفی و … به همراه باشد. به گونه ای که اگر یک سمت یک مستطیل بیش از ۱.۵ برابر به سمت دیگر جابه جا شود ، باعث می‌شود تا نامنظمی پیچشی اتفاق می افتد.

 بهتر است بدانید محاسبه نامنظمی پیچشی شدید نیز مانند نامنظمی پیچشی می باشد. با این تفاوت که نامنظمی مختص ساختمان هایی است که حداکثر سه طبقه مانند پیچش تصادفی و … می باشد.

در حوزه زمان جهت صدا به طیفی نقشه ها مشخص خواهد شد. سازه ها معمولا واقع تغییرات احتمالی طراحی می شوند. چرا که تاثیر بسزایی در تعیین رده طراحی لرزه ای و محدوده های مربوطه می باشد.

مقررات مربوط به نامنظمی پیچشی

نامنظمی پیچشی معمولاً در تمامی مقررات مربوط به طراحی سازه های ورزشی و … در نظر گرفته می‌شود. این نامنظمی به عواملی مانند هندسه طرح، ابعاد و موقعیت ساده و تعداد طبقات و … بستگی دارد.

نحوه کنترل نامنظمی پیچشی

توجه داشته باشین نامنظمی پیچشی یکی از دلایل اصلی خرابی ساختمان ها در زمانی است که با تغییرات دینامیکی شدی مثل زمین لرزه، بادهای شدید و .. مواجه می‌شوند. این بی نظمی ها در جهت پیچشی تاثیر بسزایی دارند. همچنین منجر به اثرات بسیار مخرب در جهت جانبی نیز می باشند.

بنابراین شما باید سعی کنید به نامنظمی پیچشی توجه کرده و در تجزیه تحلیل طرح لرزه ای مورد بررسی قرار دهید. جهت بهبود امنیت و عملکرد ساختمان معمولاً قوانین مربوط به فضای پیچشی  به دو روش برخوردار خواهد شد. اولین روش نصب لنگر تو چشمی برای هر طبقه توسط معادلات محاسبه شده در قوانین مختلف بررسی و محاسبه شود. پس از آن تجزیه و تحلیل لرزه ای را باید انجام داد.

 

نحوه کنترل نامنظمی پیچشی

 

 روش دیگر نیز تغییر حجم یا سختی مرکزی می باشد که این کار جهت حذف نیروی گریز از مرکز است. زمانی که حجم و اجزای سازه اضافه شود باعث می‌شود تا سیستم های چهارچوب مقاومت در برابر فشارهای سیستم به صورت منفعل و فعال باشند و ساختمان به راحتی می‌تواند به این اهداف برسد.

اگر سازه های ساختمانی با نیروهای افقی مانند زلزله و باد های شدید روبرو شوند باعث می‌شود تا پدیده جابجایی طبقات در مقایسه با پایه ساختمان ایجاد شود. این جابه جایی باعث می‌شود تا از تقارن سازه کاهش پیدا کرده و در این صورت شما مشاهده خواهید کرد نامنظمی پیچشی برای ساختمان ایجاد می‌شود.

 اگر نامنظمی بیش از 2.33 برابر باشد باعث می‌شود تا نامنظمی پیچشی شدید را مشاهده نمایید. برای جلوگیری از این پدیده شما باید لنگر پیچشی ساختمان را محاسبه کرده و اقدامات لازم را در زمان ساخت در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید شما زمانی که قصد دارید به ساخت و ساز اقدام نمایید می توانید آموزش گام به گام کنترل نامنظمی پیچشی را در وب سایت https://ahanhyper.com/ مطالعه کرده و اطلاعات لازم را دریافت نمایید. همچنین در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان در تماس باشید و اطلاعات لازم را به صورت کاملا رایگان دریافت نمایید.

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و .. می باشد. شما بازدید کنندگان عزیز می توانید تمامی این محصولات را وب سایت https://ahanhyper.com/ خریداری نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره ارتباطی ذکر شده با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

طراحی ساختمان مدرن

برای ساختمان سازی از سازه بتنی یا سازه فولادی استفاده کنیم؟

https://ahanhyper.com//?p=16905

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *