امروز : دوشنبه 25 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

آموزش جوشکاری فورجینگ یا سر به‌ سر میلگرد

نقش بسیار مهم و حیاتی میلگردهای فولادی و یا همان آرماتورها را هر سازنده ای به خوبی می داند. میلگردهایی از جنس فولاد، به عنوان یکی از اجزای اصلی هر اسکلت ساختمانی محسوب می گردند.

این قطعات فولادی در انواع ابعاد و اندازه های متفاوت بسته به هدف سازه تولید و ارائه می شوند، اما معمول ترین آن ها، همان میلگردهای مفتولی با طول و قطر استاندارد می باشند که همه ما دیده ایم.

نقش اصلی میلگردها در اصل در مقاوم سازی اسکلت ساختمانی خلاصه می گردد. تنها کافیست تا در میان فوندانسیون ساختمان به کار روند تا دیگر هر نیروی وارده بر سازه را هندل نمایند. معمولاً از میلگردعا در ساختار ستون ها، سقف و کف ساختمان در فوندانسیون آن ها بهره برده می شود.

برای تولید شبکه ای از میلگردها، گاهی لازم است آن ها به یکدیگر جوش داده شوند. محل جوش خوردن میلگردها ممکن است متفاوت باشند، اما یکی از معمول ترین آن ها، اتصال فورجینگ یا سر به سر میلگردهاست.

در ادامه همین قصد داریم تا شما را با فرآیند جوش کاری فورجینگ میلگردهای فولادی، مزایا و معایب آن به طور کامل آشنا سازیم. بد نیست جهت کسب اطلاعات بیشتر نسبت به میلگردها، به مقالات دیگر آهن هایپر نیز سری بزنید.

 

آموزش جوشکاری فورجینگ یا سر به‌ سر میلگرد

 

آموزش جوشکاری فورجینگ یا سر به‌ سر میلگرد

در جوشکاری نسبتاً رایج فورجینگ با استفاده از شعله ای حاصل از واکنش اکسیژن با گاز سوختنی که به طور معمول استیلن می باشد، انتهای دو میلگرد را به اندازه ای حرارت می دهند تا کاملاً نرم شده و سپس آن ها را با اعمال فشار به یکدیگر متصل خواهند نمود.

برای جوشکاری فورجینگ از چه لوازمی استفاده می گردد؟

ممکن است عملیات جوشکاری فورجینگ طبق توضیح فرآیند آن برایتان ساده به نظر رسد. بهتر است بدانید برای همین فرآیند ساده به لوازم مختلف و مخصوصی نیاز است که در ادامه هر یک را معرفی نموده و توضیح داده ایم:

  • دستگاه برش سرد

استفاده از این دستگاه به منظور صاف و صیقلی نمودن سطح سر میلگردهای فولادی انجام می پذیرد، چرا که در غیر این صورت عملیات جوشکاری سر به سر با مشکلات متعددی روبرو خواهد بود.

لازم به ذکر است، استفاده از دستگاه های دیگر به منظور برش دادن میلگرد به هیچ وجه توصیه نمی شود، چرا که احتمال آسیب دیدگی را بالا خواهند برد.

  • میله نگهدارنده میلگرد

میله نگهدارنده میلگرد یا همان کلمپ، از بخش هایی شامل کلگی، فک ثابت، فک متحرک، پیچ های تنظیم و پیچ های نگهدارنده تشکیل شده است و برای در یک راستا نگه داشتن سر دو میلگرد به کار می آید.

  • دستگاه اعمال فشار

ایجاد نیرو به وسیله فشار روغن توسط سیلندر هیدرولیک که قابل تنظیم می باشد، در این دستگاه مشاهده می شود و می تواند دو سر میلگرد را به یکدیگر متصل نماید یا به اصطلاح فورج کند.

 

برای جوشکاری فورجینگ از چه لوازمی استفاده می گردد؟

 

  • مخزن ها، لوله های عبور گاز، شیرها و فشار سنج

هنگام جوش دادن سر دو میلگرد به یکدیگر، به دو مخزن برای گاز استیلن و اکسیژن نیاز است. هر یک از این مخزن ها، شیرهای عبور گاز و فشار سنج خاص خود را دارا می باشند. گاز خارج شده از این دو مخزن، با لوله ای به سمت بیرون هدایت خواهد شد.

توجه داشته باشید که فشار مخزن اکسیژن نبایستی بیش از 7 بار و در استیلن بیش از 0.5 بار باشد.

  • مشعل

محلی است که دو گاز اکسیژن و استیلن با یکدیگر ترکیب شده و فرآیند ایجاد شعله را آغاز می کنند.

مزایا و معایب انجام جوشکاری فورجینگ

در طول زمان، معایب استفاده از این روش برای همگان آشکار گردید. برخی از معایب این روش عبارت اند از:

  • عدم امکان کنترل میزان حرارت وارده بر سر میبگردها به دلیل استفاده از گاز استیلن
  • نیازمند بودن به نیروی کار ماهر و تجربه بالا
  • تقریبی بودن مدت زمانی که بایستی برای حرارت دادن و اتصال سر میلگردها به یکدیگر صرف شود و عدم تعیین مقیاسی استاندارد برای آن
  • کاهش مقاومت ساختاری میلگردها به دلیل حرارت دیدن و افزایش پتانسیل فرسایش آن ها
  • تأثیر پذیری عملیات از شرایط آب و هوایی منطقه، به صورتی که هر چقدر محل انجام عملیات سردتر باشد، احتمال آسیب دیدن نقطه جوش و شکستن آن بالاتر خواهد بود. همچنین اگر دمای محل جوشکاری فورجینگ زودتر از حد لازم سرد شود، محل اتصال شکننده خواهد شد.
  • عدم امکان اعمال فشار یکسان به محل جوش برای همه میلگردها که تأثیر زیادی بر مقاومت آن ها خواهد گذاشت

انواع تست های جوشکاری سر به سر میلگرد

برای بررسی کیفیت و کارایی میلگردهای جوشکاری شده به روش فورجینگ، تست هایی وجود دارند که به شرح ذیل می باشند:

  • تست دیداری

در این تست بایستی شیب ملایمی از محل جوش که قطور ترین قسمت میلگرد است تا خود میلگرد مشاهده گردد، در غیر این صورت عملیات جوشکاری به درستی صورت نگرفته است.

  • تست کششی

محل اتصال دو میلگرد جوش خورده با دستگاهی مخصوص با نیروی تنظیم شده ای کشیده می شود. اگر تحت آن نیروی مورد نظر شکستگی رخ دهد، نتیجه تست منفی خواهد بود.

  • تست خمشی

با استفاده از دستگاهی به نام خم کن هیدرولیکی، میلگرد را تا زاویه 90 درجه از محل اتصال خم می نمایند. اگر در حین آزمایش شکستگی رخ دهد، عملیات جوشکاری به خوبی صورت نگرفته است.

 

انواع تست های جوشکاری سر به سر میلگرد

 

میلگردهای فولادی مورد نیاز خود را از آهن هایپر تهیه نمایید

در ابتدای مقاله اشاره نمودیم که به دلیل مسئولیت بزرگ میلگردهای فولادی در مقاوم سازی اسکلت سازه، نسبت به قوی ترین نیروهای زمینی، می بایست آن ها به درست ترین شکل ممکن و با باکیفیت ترین آلیاژها تولید گردند. اینجاست که انتخاب عرضه کننده مناسب، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد شد.

فروشگاه آهن هایپر تحت این عنوان، بیش از یک دهه است که به عرضه محصولات فولادی همچون انواع تیرآهن، میلگرد ۱۸، میلگرد۱۶، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها بدون هیچ گونه واسطه از معتبرترین کارخانه جات به سراسر کشور مشغول است. یکی از محبوب ترین آیتم های این فروشگاه، میلگردهای فولادی می باشند.

قابل توجه مهندسین و سازندگان سراسر کشور، می توانید هم اکنون از طریق وب سایت ما، میلگرد و یا هر قطعه فلزی دیگری را به مقدار مورد نیاز خود از آهن هایپر سفارش دهید.

 

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

جوش سر به سر میلگرد (فورجینگ)

https://ahanhyper.com//?p=17674

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *