امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آلیاژ های آلومینیوم

یکی از مهمترین فلزاتی که در صنایع زیادی کاربرد گسترده‌ ای دارد آلومینیوم می‌ باشد. آلومینیوم سفید رنگ است و غیر مغناطیسی و رسانا می ‌باشد. آلیاژ های آلومینیوم هر یک دارای ویژگی ها و مشخصات خاصی هستند که شما باید به خوبی در مورد ویژگی ‌های آلیاژهای این فلز اطلاعات بیشتری داشته باشید.

به طور کلی بهتر است به خوبی بدانید که آلیاژهای درونی این فلز به دو دسته تقسیم می شوند. یکی از آنها آلیاژهای نوردی می باشد و دیگری آلیاژهای ریختگی است.

هر یک از این دسته بندی ها دارای ویژگی ها و مشخصات خاصی می باشند و عملیات حرارتی ویژه ‌ای دارند. ولی باید بدانید که آلیاژ های متنوعی درون این فلز به کار می ‌روند تا آلومینیوم را تشکیل بدهند. برخی از مهم ترین آنها را همراه با ویژگی هایی که دارند در ادامه معرفی می کنیم.آلیاژ های آلومینیوم

معرفی آلیاژ های آلومینیوم

برخی از مهمترین و اصلی ترین آلیاژ های آلومینیوم عبارت هستند از :

  1. مس :

یکی از مهمترین آلیاژهای درون آلومینیوم مس می باشد که این فلز حدود ۵ درصد آلومینیوم را تشکیل می ‌دهد و نقش مهمی برای تولید آلومینیوم بر عهده خواهد داشت. در برخی از مواقع همراه با مس عناصر آلیاژی مانند سیلیسیم و منیزیم نیز برای تولید آلومینیوم مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

دورآلومین که همان مس است در سازه هایی که سبک هستند و همچنین صنعت هواپیما سازی کاربرد زیادی از خود نشان می دهد.

مقاومت دورآلومین و یا همان مس نسبت به آلومینیوم تا حدودی کمتر است و به همین دلیل روکش نازکی دارد. سطح مس با استفاده از آلومینیوم به خوبی محافظت می شود و کیفیت بهتری پیدا می کند.

  1. منیزیم :

یکی دیگر از آلیاژ های آلومینیوم منیزیم می باشد که نام تجاری آن آلوما است. مقدار منیزیم درون فلز آلومینیوم کمتر از ۱۰ درصد می باشد. خاصیت اصلی آن مقاومت خوردگی بسیار عالی اش می باشد. با افزایش پیدا کردن مقدار منیزیم بیشتر از ۱۰ درصد باید به خوبی بدانید که مقاومت خوردگی آن به شدت کاهش پیدا می‌ کند.

بنابراین باید شما به خوبی بدانید که اندازه استاندارد آن همان ۱۰ درصد می ‌باشد. کاربرد اصلی این آلیاژ به دلیل مقاومت خوردگی خوبی که دارد و همچنین وزن سبکی که دارد برای تولید آلومینیوم گسترده می باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد از منیزیم در کارهای تزیینی و معماری استفاده می‌ کنند. در برخی از مواقع همراه با منیزیم سیلیسیوم نیز برای تولید این فلز مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

  1. سیلیسیوم :

سیلیسیوم که نام تجاری اش آلپاکس می باشد یکی دیگر از آلیاژ های آلومینیوم می باشد. افزایش سیلیسیوم بدون اینکه شکل پذیری آلومینیوم را کاهش دهد قابلیت ریخته گری آلومینیوم را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد و همچنین مقاومت مکانیکی آن را هم افزایش خواهد داد.

این آلیاژ باید ۱۲ تا ۱۳ درصد برای تولید آلومینیوم به کار برده شود در برخی از مواقع ۷ درصد از سیلیسیوم استفاده می‌ کنند و ۳درصد منیزیم را مورد استفاده قرار می ‌دهند. کاربرد اصلی این فلز برای تهیه کردن مخزن روغن موتورهای درونسوز، رادیاتورها، قطعات دستگاه رختشویی و همچنین دستگاه های الکتریکی می باشد.

  1. قلع :

یکی دیگر از آلیاژ های آلومینیوم قلع است که این عنصر خاصیت ضد اصطکاکی آلومینیوم را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد. به همین دلیل برای کاربردهایی مانند یاتاقان ماشین بسیار مفید می باشد.

آلیاژهای ریختگی امکان دارد که تا ۲۵ درصد مورد استفاده قرار بگیرند. افزایش میزان قلع موجب بهبود خواص ماشین کاری می شود و عملیات رسوب سختی را در برخی از آلیاژ ها تحت تاثیر قرار می دهد.

  1. سرب :

یکی دیگر از آلیاژ هایی که برای تولید آلومینیوم به کار برده می شود سرب است. وجود سرب در آلومینیوم که بیشتر از ۱ درصد باشد موجب بهبود خواص ماشینکاری این فلز می گردد.

آشنایی با آلیاژ های آلومینیوم

  1. آهن :

آهن از جمله عناصر دیگری است که به عنوان مهمترین آلیاژهای مورد استفاده برای تولید آلومینیوم کاربرد بسیار زیادی دارد. شما باید به خوبی بدانید که این عنصر امکان دارد با دیگر عناصر افزوده گردد و برای ترکیب اصولی تر مورد استفاده قرار بگیرد.

افزایش درصد آهن موجب کاهش خاصیت فرم پذیری آلومینیوم می‌ شود بنابراین باید اندازه آهن بر اساس استانداردهای مشخص شده باشد.

  1. منگنز :

این عنصر را در مقادیر کم باید مورد استفاده قرار دهید. برای کنترل کردن اثر تخریبی آهن از این فلز استفاده بسیار زیادی می شود. در واقع برای فازهای ترد و شکننده باید بدانید که منگنز درون آلومینیوم باید وجود داشته باشید. مقدار استفاده از این فلز نصب درصد آهن می باشد. منگنز یکی از آلیاژهایی می باشد که در ترکیبات آلیاژی کاربرد بسیار زیادی دارد.

  1. کرم :

حلالیت بسیار کم درون این فلز یکی از مهمترین و اصلی ترین ویژگی های آن می باشد. با استفاده از این آلیاژ برای تولید آلومینیوم شما باید به خوبی بدانید که از رشد دانه جلوگیری می شود.

در انتها باید بگوییم که فروشگاه آهن هایپر عرضه کننده انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد آجدار، نظیر نبشی، پروفیل های ساختمانی، ورق ها و … می باشد. تمامی این مقاطع برای استفاده در ساخت و ساز کارآمد می باشند که کیفیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم این مقاطع را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/   تهیه کنید و از بابت کیفیت و مرغوب بودن آن هیچ دغدغه ای نداشته باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

آلومینیوم ضد زنگ است؟

کاربردهای آلومینیوم

https://ahanhyper.com//?p=7685

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *