امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]
کارخانه فولاد زنوز

کارخانه فولاد زنوز

در ادامه این مطلب قصد داریم کارخانه فولاد زنوز و محصولات تولیدی آن را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

کارخانه فولاد زنوز یکی از تولیدکنندگان مطرح و بزرگ در سطح خاورمیانه می باشد که در استان آذربایجان تاسیس شد. بهتر است بدانید این مجتمع در سال محصولات بسیاری را تولید و روانه بازار می کند که در صنایع مختلف از جمله صنعت و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد.

محصولات تولیدی کارخانه مجتمع فولاد زنوز

  1. آهن اسفنجی
  2. شمش فولادی
  3. گرد و مقاطع فولادی

 

محصولات تولیدی کارخانه مجتمع فولاد زنوز

 

آهن اسفنجی

توجه داشته باشید آهن اسفنجی معمولاً توسط احیای مستقیم سنگ آهن تولید می‌شود که در طی عملیات احیا مستقیم بدون نیاز به ذوب سنگ آهن اکسیژن آن حذف خواهد شد. معمولاً در این روش گندله سنگ آهن از اعیار ۶۷ درصد برخوردار می‌باشد احیا شده و آهن اسفنجی به دست می‌آید. آهن اسفنجی پس از ذوب و احیا در فولادسازی معمولاً توسط فرآیند ریخته گری در اشکال مختلف استفاده می‌شود.

کارخانه فولاد زنوز

اهن اسفنجی به طور کلی به سه شکل اسلب و میلگرد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بهتر است بدانید شکل ظاهری این محصول به صورت قطعات کروی می باشد که به خاطر متخلخل بودن ساختمان آن از ظاهری اسفنجی برخوردار می باشد. به همین خاطر به آن آهن اسفنجی گفته می‌شود که دارای عیار بالا اهن می باشد.

 با توجه به کمبود ضایعات  و افزایش قیمت آن و مشکلات زیست محیطی و .. امروزه اهن اسفنجی مورد توجه قرار گرفته است. بهتر است بدانید در حدود ۰.۵ درصد از فولاد جهان توسط فولاد اسفنجی تولید خواهد شد که این روند در حال افزایش نیز می باشد. امروزه آهن اسفنجی با کاشی سنگ آهن وجود کربن آن تولید و روانه بازار می شود که باعث می شود یک منبع انرژی کارآمد برای سازندگان و فولاد مخصوصا برای افرادی که به فلز قراضه اتکا می کنند استفاده شود.

 بهتر است بدانید از سال ۱۳۸۹ در کوره های القایی از آهن اسفنجی در ایران استفاده کردند. در آن سال کمبود قراضه آهن اصفهان وجود نداشت و هر چه کیفیت قراضه ها نزولی باشد باز هم کسی به فکر استفاده از آنها نبود. اما هندی‌ها و چیزهایی که کوره القایی به ایران فروختن از آن استفاده نمی کند چرا که شاید راندمان کوره ها افت پیدا می‌کند.

شمش فولادی

یکی دیگر از محصولات تولید مجتمع فولاد زنوز شمش فولادی می باشد که این اولین محصول قابل حمل و جابه جایی می باشند که توسط فرآیند فولاد سازی به دست می‌آید به صورت جامد بوده و در ابعاد قابل حمل تولید خواهند شد. فولاد سازی که فرایندهای میانی نورد فولاد ها می باشد که معمولا ماده اولیه صنایع پایین دستی محسوب خواهد شد آماده فلز مذاب در قالب شمع سازی انجام خواهد شد.

شمش فولادی قطعات مستطیل شکل می باشند که دارای سطح مقطع مختلف می باشد. در مقطع آن ها به خاطر قالب گیری دستی و همچنین سهولت در خارج کردن انتقال و حمل و نقل آسان به شکل ذوزنقه می باشد. طول هر شاخه آن معمولاً به دو متر خواهد رسید. این شمش ها در کارگاه های کوچک قابل تولید می باشد.

 بهتر است بدانید در صنایع بزرگ فولادی  به عنوان بلوم یا اسلب استفاده می‌کنند که دارای گرید های مختلفی می باشند. همچنین دارای درصد های مختلف و گوناگون در فولاد است که باعث می‌شود خواص مکانیکی متفاوتی مثل انعطاف پذیری، خمش، کشش و پیچش داشته باشند و در کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد کارخانه فولاد زنوز

بیلت یا شمشال: بیلت یک نوع شمش فولادی می باشد که دارای طول زیاد و سطح مقطع مربع یا دایره می باشد. حداکثر عرض بیلت ۱۵ سانتی متر می باشد و دارای سطح مقطع ۲۳۰ سانتی متر مربع است. بلوم یا شمش نیز همان بیلت می باشند که دارای عرضی بیشتر از ۱۵ سانتی متر می باشد.

 همچنین سطح مقطع آن نسبت به بیلت بزرگتر خواهد بود. اسلب نیز دارای سطح مستطیلی می باشد که به صورت مستقیم از طریق ریخته گری مداوم یا به صورت غیر مستقیم از طریق نورد گرم انواع شمش فولادی تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

میلگرد و مقاطع فولادی

از دیگر محصولات مجتمع فولاد زنوز می‌توان به تولید میلگرد و مقاطع فولادی اشاره کرد. در ادامه میلگرد و برخی مقاطع فولادی تولیدی این شرکت را مورد بررسی قرار می دهیم با ما همراه باشید.

انواع مختلف مقاطع فولادی

نبشی

نبشی ها از شکل ظاهری L برخوردار هستند که دارای دو ضلع عمود بر یک دیگر بوده که از قطعات پرکاربرد و پرمصرف در صنعت ساخت و ساز می باشد. این سازه معمولاً در جنس های مختلف و شکل‌های متنوع تولید و روانه بازار می‌شود. از نبشی در تقویت سازه فلزی، تکیه گاه بودن و قلاب برای شیب بندی، قالب بندی پروژه های ساخت و ساز و اجرای دکوراتیو عنوان قاب و داخل ساختمان و … استفاده خواهد شد.

ناودانی

ناودانی ها از نظر شکل ظاهری مانند U می باشند که از یک جان افقی و دو بال عمودی تشکیل شده است. بهتر است بدانید ناودانی معمولا پروفیلی می باشد که با مقطع فولادی از نورد بیلت هایی از جنس فولاد کربنی تولید خواهد شد.

بهتر است بدانید ناودانی در دو مدل ساده و مشبک تولید می‌شود. به ناودانی های ساده معمولا ناودانی صنعتی و ساختمانی نیز گفته خواهد شد که در ساخت این ناودانی ها از ورق گرم استفاده می کند. البته ممکن است بر اساس نیز به صورت گرم یا سرد گالوانیزه شود.

ناودانی های مشبک نیز از ورق گرم گالوانیزه شده به صورت سرد یا گرم تولید و روانه بازار می شود. در ساختمان های سبک فولادی، قفسه های فولادی مستحکم، نصب سنگ به صورت خشک و … مورد استفاده قرار می گیرد.

میلگرد

یکی دیگر از مقاطع پرکاربرد مورد استفاده در ساخت و ساز؛ میلگرد ها می باشد. میلگرد ها به آرماتور نیز شناخته خواهند شد. یکی از مقاطع فولادی می باشند که در دو گروه ساده و آجدار تولید و روانه بازار می شوند.

انواع مقاطع فولادی

تیر آهن

تیر آهن یکی از قطعات اولیه می باشد که در پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. تیرآهن ها در ساخت پل، ساختمان ستون ها کاربرد دارند که به صورت معمولی و بال پهن تولید می شوند. هر یک از انواع آن دارای ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فرد می باشد که از هر یک از آن ها در کاربردهای خاصی استفاده خواهد شد.

سپری

سپری یکی از مقاطع فولادی می باشد که به شکل T که به آن پروفیل T گفته می شود. در ساختمان سازی، گاردریل ها، سدسازی، ساخت در و پنجره و … از این مقاطع فولادی به وفور استفاده می شود.

برای مشاوره و خرید محصولات کارخانه فولاد زنوز با مشاوران خود در آهن هایپر با شماره 72025-021 تماس بگیرید

محصولات کارخانه

لوگو آهن هایپر

قیمت تیرآهن

لوگو آهن هایپر

قیمت میلگرد

گالری تصاویر