امروز : شنبه 20 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]
کارخانه ذوب آهن شمش تبریز

کارخانه ذوب آهن شمش تبریز

کارخانه ذوب آهن شمس تبریز در  استان آذربایجان شرقی در شهرستان عجب شیر احداث شده و فعالیت خود را آغاز کرد. امروزه مجتمع ذوب آهن شمش تبریز از جمله کارخانه های معتبر و شناخته شده می باشد که امروزه جهت تولید مقاطع فولادی همچنین ذوب و ریخته گری و … فعال می باشد. مقاطع فولادی این کارخانه نه تنها در ایران بلکه در سطح خاورمیانه مورد استفاده قرار می گیرد که از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد.

 

کارخانه ذوب آهن شمس تبریز

 

محصولات تولیدی کارخانه ذوب آهن شمش تبریز

آهن اسفنجی

آهن اسفنجی یکی از محصولات تولیدی کارخانه ذوب آهن شمش تبریز می باشد. آهن اسفنجی دارای شکل ظاهری به صورت قطعات کروی یا گندله می باشند. دارای ظاهری اسفنج مانند است به همین خاطر به آن آهن اسفنجی گفته می‌شود. دارای عیار بالای آهن می باشد.

کارخانه ذوب آهن شمش تبریز

 میزان آهن موجود در آهن اسفنجی بین ۸۴ تا ۹۵ درصد می باشد که باعث شده است تا مواد مناسبی برای تولید آهن و فولاد باشد. در کارخانه ذوب آهن شمش تبریز آهن اسفنجی به صورت میدرکس تولید می شود. در فناوری میدرکس به صورت بی واسطه گندله سنگ آهن را با گاز شکسته شده یا ترکیب خواهد کرد.

به این گونه است که ابتدا گاز طبیعی به واحد شکست گاز وارد شده به آن حرارت وارد می‌شود. به این خاطر کاتالیزور های مخصوص شکسته خواهند شد. هیدروژن و مونوکسید کربن ازاد شده به کوره احیا وارد خواهد شد و با اکسیژن مذاب ترکیب می شود که به این ترتیب سنگ آهن تولید خواهد شد.

آهن اسفنجی بهترین جایگزین برای ضایعات آهنی باشد و نمی‌توان از این ماده درصد بالایی از مواد اولیه برای ضعف فراهم کرد که مورد نیاز واحد فولادسازی را به جای برقگیر از ضایعات تهیه کرد. از مهم‌ترین کاربردهای آهن اسفنجی می‌توان استفاده در کوره های القایی ذوب، در کوره های القایی نزدیک به ۵۰ درصد آهن اسفنجی جایگزین قراضه ها خواهد شد.

انواع شمش فولادی

شمش فولادی از پرکاربردترین شمش ها در سراسر دنیا می باشد که اولین بار در زمان هخامنشیان ساخته شد.  ساخت شمش تنها مربوط به دوره هخامنشیان نیست و اکتشافات باستانی نشان از آن می دهد که استفاده از طلا و نقره به عنوان شمش در جهان رواج داشته است. حجمی از فلز که در فرآیند ریخته گری به شکل قالب و مشخص تولید خواهد شد باعث می‌شود تا ذخیره کردن استفاده از فلز و حمل و نقل راحت شود به ان شمش فولادی گفته می‌شود.

 زنجیره صنعت فولاد وابستگی مستقیمی به شمش فولاد دارد که از آن در تولید میلگرد، تیرآهن، ورق فلزی و موارد دیگر استفاده خواهد شد. اما بهتر است به جای خودش به صورت مستقیم تبدیل به میلگرد و تیرآهن و غیره نمی‌شود که فراورده های میانی تولید فولاد است که باعث می‌شود به میلگرد تیر آهن و غیره تبدیل شود.

فرورده های میانی تولید فولاد از شمش فولاد عبارتند از:

  1. بیلت یا شمشه
  2. بلوم یا شمشال
  3. اسلب یا تختال

بلوم: به نوعی بیلت با طول بیشتر گفته می‌شود که دارای سطح مقطع بزرگ‌ترین نیز می‌باشد. از بلوم برای تولید تیر آهن استفاده خواهد شد در برخی مواقع برای تولید بلوم از کناره اسلب استفاده می شود.

انواع شمش فولادی

اسلب: اسلب یکی از محصولات فولادی می‌باشد که از شمش فولادی تولید می شود. دارای سطح مقطع مستطیلی می باشد که طول آن ۴ تا ۱۲ متر است در ساخت ورق های فولادی از اسلب استفاده خواهد شد.

بیلت: یکی از پرطرفدارترین تولید فرآورده نورد میانی فولاد می باشد که دارای سطح مقطع دایره و مربع است. طول بیلت نسبت به شمش بلندتر می باشد به همین خاطر از آن در تولید میلگرد و مفتول استفاده می شود.

کاربرد انواع شمش فولادی

همانطور که ذکر شد شمش فولادی در انواع مختلف تولید می شود که با توجه به نوع کاربرد های آن نیز مختلف می باشد. به عنوان مثال می‌توان گفت شمش فولادی بیلت برای کاربردهای تیرآهن، ناودانی، نبشی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. شمش فولادی اسلب نیز برای تولید ورق و لوله های درزدار استفاده خواهد شد. از بیلت برای تولید میلگرد، مفتول، تسمه و … استفاده می شود.

روش تولید شمش فولادی

فولادی به طور کلی در کوره بلند، کوره القایی و قوس الکتریکی تولید خواهد شد.

تولید شمش فولادی با استفاده از کوره بلند

استفاده از کوره بلند از معمول ترین روش برای تولید شمش فولادی می باشد. در این روش سنگ آهن به همراه اکسیژن کوره وارد می‌کنند که از اکسیژن برای ذوب کردن مواد استفاده خواهد شد. در این فرآیند معمولاً اکسیژن توسط دو لوله نیزه ای شکل به کوره وارد خواهد شد. ورود اکسیژن به کوره با سرعت صوت انجام می شود و سپس گرمادهی شروع خواهد شد. یکی از تولیدات محصولات کوره بلند اسلب می باشد.

انواع مقاطع فولادی

تولید شمش فولادی با استفاده از کوره قوس الکتریکی

با این روش فولاد معمولاً از ضایعات فولادی به دست می‌آید که ضایعات فولادی توسط جرثقیل به داخل کوره وارد می شود. ضایعات توسط سه گروه قراضه های خانگی، قراضه های صنعتی، قراضه های کهنه انتخاب می‌شوند.

 کوره قوس الکتریکی به شکل یک حمام بزرگ کم عمق می باشند که در بالای آن الکترودهای کربنی قرار می گیرد. زمانی که قراضه و آهک به کوره وارد شود الکترود به پایین آورده شده همزمان با پایین آمدن الکترودها جریان الکتریکی برقرار خواهد شد. این جریان الکتریکی باعث ذوب فلزات می شود. دمای الکترود ۴۱۰۰ درجه سانتیگراد است که این دمای بالا باعث می‌شود تا فلزات ذوب شود.

تولید شمش فولادی با استفاده از کوره ذوب القایی

میدان مغناطیسی در این روش باعث ذوب مواد خواهد شد. یک سیم‌پیچ القایی به دور کوره پیچیده می‌شود. در هنگام وجود جریان الکتریسته با فرکانس بالا میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود که گرما تولید خواهد کرد. دمای بالا به داخل کوره انتقال داده شده و ذوب فلزات را به همراه دارد. استفاده از این کوره و مرکز آن بسیار راحت می باشد و توان حرارتی در این کوه نیز بسیار بالا خواهد بود.

تمامی محصولاتی که توسط مجتمع ذوب آهن شمش تبریز تولید و عرضه می شوند در فروشگاه آهن هایپر  ارائه می گردد. خریداران و مصرف کننده عزیز می توانید از طریق فروشگاه آنلاین https://ahanhyper.com/  را تهیه نمایید و از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره و خرید محصولات کارخانه ذوب آهن شمش تبریز با مشاوران خود در آهن هایپر با شماره 72025-021 تماس بگیرید

محصولات کارخانه

لوگو آهن هایپر

قیمت تیرآهن

لوگو آهن هایپر

قیمت میلگرد

گالری تصاویر