امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

چگونه آهن نرم را سخت کنیم؟

سخت کاری از جمله عملیات حرارتی صنعتی می باشد که توسط این عملیات سختی نمونه های فولادی افزایش پیدا خواهد کرد. در این مقاله از سایت آهن هایپر قصد داریم به بررسی سوال چگونه آهن نرم را سخت کنیم؟ بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

سخت کاری آهن

 در ابتدا مبحث چگونه آهن نرم را سخت کنیم؟ بهتر است با سخت کاری آهن آشنا شوید. گرم کردن یا سختی آهن یا فولادی حرارت دادن تا دمای مشخص است و همچنین نگهداری و سرد کردن آن را عملیات حرارتی خواهند گفت. فولاد معمولاً به روش های مختلفی همچون فورج تولید و عرضه می‌شود. توجه داشته باشید که در پایان تولید یک قطعه تولیدی با خواص مکانیکی مشخصی تولید و عرضه خواهد شد. توجه داشته باشید که این عملیات معمولاً از روش هایی است که جهت خواص مکانیکی و ساختار ماده کمک خواهد کرد.

توجه داشته باشید که در صنایع مختلف در برخی مواقع قطعاتی مورد نیاز است که علاوه بر داشتن سطحی صاف معمولاً از چقرمگی مناسبی برخوردار است. منظور از چقرمگی یعنی توانایی ماده در برابر جذب انرژی و بدون اینکه تغییر شکل پیدا کند. توجه داشته باشید که استفاده از عملیات حرارتی جهت افزایش سختی سطح مقطع را سخت کاری می گویند.

خوب است بدانید سخت کاری معمولا آخرین فرآیندی می باشد که جهت افزایش استحکام صنعتی ماده انجام خواهد شد؛ به قطعات این امکان را می دهد که خواص سختی و همچنین مقاومت در برابر ضربه و … را در کنار یکدیگر داشته باشد. جهت تولید برخی قطعات صنعتی چرخ دنده، میل رنگ و … نیاز به سخت کاری می باشد.

 

روش های سخت کاری آهن

 

روش های سخت کاری آهن

در ادامه مبحث چگونه آهن نرم را سخت کنیم؟ باید ذکر کنیم که سخت کاری آهن معمولاً توسط روش های مختلفی انجام می شود که به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی خواهد شد.

عملیات ترموشیمی

یکی از روش های سخت کاری آهن ترموشیمی می باشد که در آن ترکیب شیمیایی محصول تغییر خواهد کرد. برخی از این عملیات می‌توان به کربن دهی، نیتروژن دهی، و کربن-نیتروژن دهی اشاره کرد.

عملیات موضعی

 بهتر است بدانید در این روش ترکیب شیمیایی سطح را تغییر نخواهد کرد. دو روش سخت کردن شعله ای و سخت کردن القایی از جمله این روش ها به حساب می رود. در ادامه قصد داریم هر یک را به صورت مختصر شرح دهیم.

کربن دهی

در ادامه مبحث چگونه آهن نرم را سخت کنیم؟ باید ذکر کنیم که یکی از روش های آن کربن دهی می باشد. در این روش معمولاً یک قطعه فولادی در کنار ماده کربن قرار می دهند. به عنوان مثال می‌توان به زغال اشاره کرد که در دمای بالا می‌تواند سطح سختی محصول را افزایش دهید. بهتر است بدانید که در دمای بالا کربن از ماده کربن ده آزاد شده و به سطح مقطع نفوذ می کند. البته در نظر داشته باشید که این عملیات تا حدودی زمان‌بر بوده و همچنین ضخامت لایه سطحی با زمان نگهداری به صورت مستقیم رابطه دارد. مغز قطعه فولاد کم کربن و سطح آن پرکربن خواهد شد.

در ادامه مبحث چگونه آهن نرم را سخت کنیم؟ باید بدانید که با توجه به حالت ماده کربن ده معمولاً از سه روش کربن دهی استفاده می‌شود که می‌توان به کربن دهی جامد یا پودری، مایع و کربن دهی گازی اشاره کرد. توجه داشته باشید که در کربن دهی جامد و مایع معمولاً از روغن جهت سرد کردن استفاده خواهد شد. البته در نظر داشته باشید که با توجه به اینکه در این روش در صورتی که قطعه به صورت ناگهانی درون روغن غوطه ور شود؛ امکان دارد با شکست روبرو شود. به همین خاطر معمولاً این قطعات را در دو مرحله خنک می کند.

 در مرحله اول پس از اینکه گرافیت بر روی سطح بنشیند نمونه در مجاورت هوا خنک خواهد شد و در مرحله بعد دوباره نمونه را حرارت داده و درون روغن سرد خنک خواهند کرد. توجه داشته باشید که این کار معمولا توسط ساختارهای مارتنزیتی و سختی سرد را به همراه دارد. امروزه بیشتر از روش کربن دهی گازی استفاده می شود که برای تولید انبوه بسیار سریع و اقتصادی محسوب می شود.

نیتروژن دهی

در ادامه مبحث چگونه آهن نرم را سخت کنیم؟ باید ذکر کنیم که یکی از روش های آن نیتروژن دهی می باشد. نیتروژن اتمی درصد یک ترکیب نیترید فلز ایجاد می‌کند که باعث می‌شود تا سختی آهن افزایش پیدا کند. در نظر داشته باشید این روش برای سخت کاری بسیار مناسب می باشد. اما در نظر داشته باشید که نیتروژن دهی فولاد های آلیاژی با عناصر دیگری همچون آلومینیوم، کروم و منیزیم باعث می‌شود تا در سطح آن سختی بیشتری ایجاد شود. توجه داشته باشید که این روش معمولا در دمای کمتر انجام می‌شود و همچنین در پایان عملیات عملیات حرارتی قطعه در مجاورت هوا سرد خواهد شد.

کربن-نیتروژن دهی

در پاسخ به سوال چگونه آهن نرم را سخت کنیم؟ باید بدانید که یکی از روش‌های سخت کاری آهن کربن-نیتروژن دهی می باشد. در این روش به صورت همزمان از نیتروژن و کربن استفاده می شود و به این صورت باعث می‌شود تا سختی آهن افزایش پیدا کند. این عناصر در ترکیب شیمیایی سرد و معمولا تغییر پیدا کند در محیط های گازی بیشتر از این روش استفاده خواهد شد.

 

سخت کاری آهن

 

عملیات موضعی

در ادامه مبحث چگونه آهن نرم را سخت کنیم؟ باید ذکر کنیم که عملیات موضعی همچون سخت کردن شعله ای که در سه مرحله انجام می شود و سخت کردن القایی و … نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این دو روش تقریباً با یکدیگر مشابه بوده و باعث می‌شود تا تغییر ترکیب شیمیایی در آهن آلات ایجاد نشود.

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد که در ساخت و ساز و صنایع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که این محصولات در انواع و سایز های مختلفی موجود است و هر یک کاربرد خاص مورد استفاده قرار می گیرد. محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد می توان به انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها، ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و … اشاره کرد. با اطمینان خاطر می توانید این محصولات را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ سفارش داده و از آن در کاربردهای مدنظر خود بهره‌مند شوید. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

برای افزایش سختی آهن چه باید کرد؟

آیا آهن انعطاف پذیر است؟

https://ahanhyper.com//?p=27002

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *