امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

چرا آهن برخلاف آلومینیوم دچار خوردگی می شود؟

با توجه به مبحث چرا آهن برخلاف آلومینیوم دچار خوردگی می شود؟ باید ذکر کنیم معمولاً بر روی سطح آلومینیوم لایه‌ای از آلومینیوم اکسید می باشد که این لایه به صورت چسبنده بوده و مثل یک محافظ عمل می کند و باعث می شود تا از پوسیدگی جلوگیری شود. اما در آهن به خاطر اینکه بخار آب و اکسیژن به لایه های زیرین آن نفوذ می‌کند و باعث می‌شود تا آهن دچار زنگ زدگی و خوردگی خواهد شد.

خوردگی آهن

در ادامه مبحث چرا آهن برخلاف آلومینیوم دچار خوردگی می شود؟ باید ذکر کنیم که خوردگی آهن سالانه خسارت بسیاری را به اقتصاد کشورها وارد می شود. به گونه ای که در کشورهای صنعتی وجود ۲۰ درصد از آهن و فولاد تولیدی جهت جایگزین کردن قطعاتی که دچار خوردگی شده مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است بدانید اکسیژن عنصری با واکنش پذیری بالا می باشد که می تواند هر فلزی همچون آهن به طور خود به خود اکسید کند.

 

خوردگی آهن

 

واکنش پذیر بالای اکسیژن و همچنین تمایل طبیعی برخی از آهن آلات باعث می شود تا به سرعت با گذشت زمان فلز دچار خوردگی شده و استحکام خود را از دست دهد. فلزاتی همچون آلومینیوم که دچار خوردگی نمی شود؛ اما فلزات دیگری است که علاوه بر اکسیژن در سرعت مجاورت با آب یا یک محلول اسیدی خوردگی روبه‌رو خواهد شد.

بهتر است بدانید نحوه انجام خوردگی آهن تا حدودی شبیه به سلول های الکتروشیمیایی گالوانی می باشد چرا که یک فرد اکسیژن کاهش بوده که نیم واکنش اکسایش و نیم واکنش کاهش در دو بخش مختلف قطعه آهن ایجاد خواهد شد.

 پایگاه آندی معمولاً محل انجام نیم واکنش های اکسایش و پایگاه کاتدی آن محل انجام نیم واکنش کاهش می باشد. بهتر است بدانید در پایگاه آندی قدرت اکسیژن بسیار کم بوده و پایگاه کاتدی در نقاطی تشکیل خواهد شد که دارای غلظت اکسیژن زیاد باشد. زمانی که آهن در معرض رطوبت قرار بگیرد باعث می شود تا دچار اکسیژن شده و الکترون های خود را از دست بدهد.

آلومینیوم

در پاسخ به سوال چرا آهن برخلاف آلومینیوم دچار خوردگی می شود؟ باید بدانید که آلومینیوم دچار زنگ زدگی نمی‌شود؛ چرا که زنگ زدگی همان اکسید آهن می باشد و در آلومینیوم چگونه ترکیب آهنی وجود ندارد. البته در نظر داشته باشید که آلومینیوم اکسید خواهد شد؛ اما اکسید شدن آب باعث محافظت از آلومینیوم اکسید نشده لایه زیرین می‌شود. این به خاطر آن است که اکسید آلومینیوم نسبت به آلیاژ آلومینیوم منیزیم در برابر خوردگی مقاوم تر می باشد.

بهتر است بدانید این فرایند با زنگ زدگی بسیار متفاوت می‌باشد؛ چرا که زنگ زدگی باعث پوسته پوسته شدن آلومینیوم نخواهد شد و از این رو ادامه فرآیند زنگ زدگی تا متلاشی کردن کامل فلز امکان پذیر می باشد و همین خاطر آلومینیوم دچار زنگ زدگی نخواهد شد.

 

آلومینیوم

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد. تمامی این محصولات با کیفیت فوق العاده بالایی برخوردار بوده و توسط برترین و شناخته شده ترین کارخانه ها تولید و عرضه می‌شود که با اطمینان خاطر می توانید جهت تهیه و سفارش آن اقدام نمایید. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد؛ می توان به انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … اشاره کرد.

 شما بازدید کنندگان عزیز از سراسر ایران می توانید جهت تهیه و سفارش این محصولات از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمایید. در صورتی که جهت خرید بهتر نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید نیز کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان مجموعه آهن هایپر در تماس باشید و به صورت کاملا رایگان اطلاعات لازم را دریافت نمایید. امیدواریم بهترین و مناسب ترین محصولات را با توجه به کاربرد مد نظر خود را تهیه نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

روش های تولید آهن خام

راه های جلوگیری از زنگ زدن آهن چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=27085

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *