امروز : دوشنبه 15 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

پدیده گالینگ چیست؟

بهتر است بدانید امروزه صنعت ساختمان سازی و ساخت ماشین آلات و سازه های فلزی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما در برخی موارد این سازه ها امکان دارد که تحت شرایطی عملکرد آن با اختلال روبرو شود که یکی از این عوامل وقوع پدیده گالینگ می باشد.

 پدیده گالینگ چیست؟ یکی از سوال های می باشد که افراد هنگام ساخت و ساز با آن روبرو می شود و قصد داریم در ادامه این مطلب به سوال پدیده گالینگ چیست؟ پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

پدیده گالینگ چیست؟

گالینگ پدیده ای می باشد که معمولا نوعی سایش است و باعث می‌شود تا به صورت ناخواسته یک فلز به فلز دیگری بچسبد و یا با آن در تماس باشد.

در برخی مواقع پدیده گالینگ در سطوح میکروسکوپی قابل مشاهده می باشد و عملیاتی با تلورانس بالا این پدیده باعث اختلال در عملکرد فلز می شود. این پدیده به علت ایجاد چسبندگی معمولا در اشکال متفاوت دارد به صورت یک فلز به ماده می چسبد و با آن در تماس خواهد بود.

علت وقوع پدیده گالینگ   

بهتر است بدانید یکی از عواملی که باعث وقوع پدیده گالینگ می شود؛ اصطکاک می باشد. نیرو های اصطکاکی باعث ایجاد این پدیده می‌شود که ایجاد شرایط چسبانده شده خواهد شد. معمولا این پدیده زمانی اتفاق می افتد که دو یا چند فلز تحت فشار زیاد با یکدیگر در تماس باشند.

 

علت وقوع پدیده گالینگ   

 

 توجه داشته باشید وقوع این پدیده مستلزم آن است که ماده شکل پذیری و دارای ساختار کریستالی مولد چسبندگی باشد که معمولا بسیاری از فلزات این ویژگی ها را دارا می باشد. به همین خاطر پدیده گالینگ فلزات ایجاد می شود. پس بهتر است بدانید عامل اصلی پدیده گالینگ اصطحکاک شدید می باشد که اصطکاک باعث می شود تا نیروی مورد نیاز برای چسبندگی تامین شود.

کدام فلزات در معرض پدیده گالینگ هستند؟

آلومینیوم، فولادهای ضد زنگ استنیتی از جمله فلزاتی می باشند که معمولاً بیشتر تحت تاثیر پدیده گالینگ قرار می‌گیرند. مواد سخت مثل فولاد و فولادهای ضدزنگ در معرض کمتری قرار دارد و این پدیده امکان دارد برای این دو فلزات ایجاد نشود.

زمان رخ دادن پدیده گالینگ

در مصارفی که در آن ها فلز از شکل پذیری تحت اثر کاهش شدید با یکدیگر قرار بگیرند معمولاً دارای حساسیت بیشتری نسبت به پدیده گالینگ دارند. اتصال دهنده هایی که از جنس فولاد ضد زنگ و آلومینیوم باشند از متداول ترین نمونه‌های تحت تاثیر پدیده گالینگ هستند.

دلیل آن نیروی تاریکی است که این فلز معمولاً در هنگام پیچ شدن به یکدیگر تعامل خواهند کرد. به طور کلی می‌توان گفت هرگونه ماشین‌آلات فلزی که تحت اصطحکاک شدید کار کند در معرض خطر پدیده گالینگ می باشند.

 

جلوگیری از پدیده گالینگ

 

جلوگیری از پدیده گالینگ

جهت جلوگیری از وقوع پدیده گالینگ برای فلز روش‌های مختلفی وجود دارد که شما می توانید از آن بهره‌مند شده تا از وقوع این پدیده جلوگیری کنید. برخی از روش های موثر عبارتند از:

  1. سعی کنید از فلزات استفاده کنید که خیلی مستعد پدیده گالینگ نباشند.
  2. همچنین می توانید از انواع روان کننده ها استفاده کنید تا کاهش میزان اصطحکاک را به همراه داشته باشد. در این صورت از پدیده گالینگ جلوگیری خواهد شد.
  3. از پاک بودن سطح تماس با فلز اطمینان حاصل نمایید که ضایعاتی که به باقی ماندن باعث افزایش اصطحکاک شده و متعاقباً افزایش پدیده گالینگ را به همراه دارد. پس حتما سعی کنید سطح تماس با فلز به صورت کاملاً تمیز باشد.
  4. یکی دیگر از راه های جلوگیری از پدیده گالینگ این است که هلی کویل را نصب نمایید که باعث می شود تا پدیده گالینگ در فلزات کاهش پیدا کند. ( معمولا مغزی هلی کویل مفتولی از جنس فولاد ضد زنگ می باشد مثل صنعتی چیده شده و جایگزین هر ضربه های مادگی میلی متری و اینچی خواهد شد.)
  5. همچنین در نظر داشته باشید کاهش فشار وارده بر سطوح تماس فلزات می تواند از وقوع پدیده گالینگ جلوگیری کند.

گالینگ پیچی

یکی از انواع پدیده گالینگ که در پیچ و مهره ها رخ می دهد معمولاً گالینگ پیچی می باشد. این نوع گالینگ در پیچ و مهره هایی که از جنس تیتانیوم، فولاد ضد زنگ و آلومینیوم می باشند بیشتر اتفاق می‌افتد. چرا که در این حالت پس از اینکه اتصال دهنده ها سفت شود لایه نازکی از اکسید حاصل می‌شود که از بین خواهد رفت.

 پدیده گالینگ در بین پیچ و مهره ها باعث می شود تا این پوشش مهره ها به یکدیگر قفل شوند. بهتر است بدانید پیچ و مهره هایی که رزروه های آن خراب می باشند بیشتر مستعد گالینگ پیچی می باشند.

همچنین ورود قفل کننده های نایلونی در پیچ ها باعث می‌شود تا احتمال ایجاد گالینگ پیچی افزایش پیدا کند. اگر در هنگام بستن پیچ و مهره دچار سختی شوید بهتر است که کار بستن را ادامه ندهید چرا که فشار و اصطکاک وارد شده باعث گالینگ پیچی خواهد شد.

 

گالینگ پیچی

 

فلزات و مصالح فولادی از جمله پر کاربردترین مصالحی می‌باشند که در ساختمان سازی و صنایع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین کیفیت و جنس این مصالح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امروزه با افزایش ساخت و ساز و همچنین صنایع دیگر کارخانه های داخلی و خارجی بسیاری در صدد تولید انواع مصالح فلزی و فولادی می باشند که سعی می کنند تا با ارائه محصولات با کیفیت سهمی از این بازار را از آن خود نمایند.

 این کارخانه ها برای عرضه محصولات خود نیاز به نمایندگان و شرکت های دارند تا بتوانند محصولات خود را به مصرف کنندگان عرضه دهند. مجموعه آهن هایپر یکی از شرکت های معتبر و شناخته شده می باشد که جهت ارائه انواع محصولات فلزی اقدام کرده است. این محصولات را جهت ساختمان سازی و … عرضه می کند.

می توانید با مراجعه به وب سایت https://ahanhyper.com/ نسبت به تهیه انواع مقاطع فولادی و فلزی همچون میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها مورد نیاز در ساخت و ساز و در صنایع دیگر اقدام نماید. این محصولات را به راحتی تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. توجه داشته باشید در هر مرحله از خرید می توانید از راهنمایی و مشاوره های لازم که توسط کارشناسان خبره ما در اختیار شما قرار می دهند بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

علت شوره زدن ورق گالوانیزه و نحوه رفع آن

https://ahanhyper.com//?p=16916

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *