امروز : دوشنبه 25 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه نامگذاری فولاد

فولاد یکی از پرکاربردترین آلیاژهایی است که در انواع مختلفی موجود می باشد. در این‌ مبحث نحوه نامگذاری فولاد را مورد بررسی قرار داده ایم. برای آشنایی بیشتر و کسب اطلاعات در مورد این‌ موضوع تا آخر با ما همراه باشید.

فولاد آلیاژی است که از عناصر مختلفی چون نیکل، گوگرد، کربن و منگنز تشکیل شده است و دارای مقاومت و استحکام بالایی می باشد. نحوه نامگذاری فولاد ها بر اساس انواع استانداردهای مختلف متفاوت است. سیستم های مختلفی برای نامگذاری فولاد وجود دارد. انواع فولاد طبق گریدهای آن و ترکیبات شیمیایی استاندارد نام گذاری می شود.

نحوه نامگذاری فولاد بر اساس استاندارد DIN آلمان

 انستیتو استاندارد سازی آلمان به نام DIN در سال ۱۹۱۷ تاسیس شد. این استانداردها هر ۵ سال یکبار بازبینی می شوند. بسته به خواص کاربردی و ترکیب شیمیایی فولادها نام آن ها ساخته می شود. استاندارد DIN شامل مواد زیر است:

 نحوه نامگذاری فولادها بر اساس خواص کاربردی DIN : در این نوع نام st به فولاد اختصاص داده شده و بعد از آن عددی می آید که حداقل استحکام کششی را نشان می دهد. در مواقعی بعضی حروف قبل از st می آید که شامل موارد زیر می باشد:

  • حرف Q : فولاد ویژه شکل دادن سرد
  • حرف U : فولاد ناآرام
  • حرف R : فولاد آرام و نیمه آرام می باشد.

اگر نیاز باشد کیفیت فولاد را با عددی که بعد از نام فولاد است مشخص می کنند.

 

نحوه نامگذاری فولاد بر اساس استاندارد DIN آلمان

 

نحوه نامگذاری فولاد غیرآلیاژی براساس استاندارد DIN :

در ادامه مبحث نحوه نامگذاری فولاد برای فولادهای آلیاژی بعد از علامت شیمیایی c حروف دیگری می آید که عبارتند از:

  • حرف F : فولاد برای سخت کاری القایی و شعله ای
  • حرف M : فولاد با محدوده معینی از گوگرد
  • حرف K : فولاد با مقدار پایین فسفر و گوگرد
  • حرف q : فولاد کربوره و کله زنی سرد
  • حرف w : کیفیت فولاد ابزاری
  • حرف w1 : فولاد ابزاری با کیفیت درجه یک
  • حرف w2 : فولاد ابزاری با کیفیت درجه دو

نحوه نامگذاری فولاد آلیاژی براساس استاندارد DNI

نحوه نامگذاری فولاد آلیاژی براساس ترکیب شیمیایی می باشد.‌ مشخصات دقیق فولاد در این روش نامگذاری بیان می شود. در حالت ریخته گری و بلوک خام این روش نامگذاری انجام می شود.

 

نحوه نامگذاری فولاد آلیاژی براساس استاندارد :DNI

 

نحوه نامگذاری فولاد ریختگی براساس استاندارد DIN

چدن های چکش خوار، چدن های خاکستری و فولاد ریختگی با حرف G شروع می شوند. بعد از علامت ( -) مشخصه فولاد می آید.

علامت کوتاه فولادهای تندبر براساس استاندارد DIN

در این فولاد بعد از علامت S اعدادی می آید که مقادیر عناصر آلیاژی تنگستن، مولیبدن، وانادیم و کبالت را نشان می دهد. فولادهایی که کربن بالایی دارند؛ بعد از حرف S حرف C می آید که نشان دهنده مقدار کربن غیرمعمول است.

نحوه نامگذاری فولاد براساس استاندارد AISI/SAE

در این نحوه نامگذاری فولاد برای مشخص کردن فولاد آلیاژی و کربن براساس ترکیبات شیمیایی از ۴ رقم استفاده می شود. مفاهیم ارقام به شرح زیر است:

  • رقم اول: سمت چپ نشان دهنده گروه فولادی است.
  • رقم دوم: درصد عنصر قالب
  • رقم ‌سوم و رقم چهارم: میزان کربن را برحسب صدم درصد نشان می دهد.

در این گروه برای نشان دادن فولاد با کیفیت از حرف m، برای فولاد تولید شده با کوره الکتریکی از حرف E، فولاد با قابلیت سخت پذیری از حرف H، فولاد با قابلیت ماشین کاری از حرف L و فولاد با افزایش سختی پذیری با حرف B استفاده می شود.

نحوه نامگذاری فولاد براساس استاندارد ASTM

این نحوه نامگذاری فولاد شامل یک حرف و ۵ عدد می باشد. حرف M نشان دهنده مطابقت استاندارد با واحدهای S1 می باشد. سه رقم اول شماره ترتیبی است که با خواص ارتباطی ندارد. دو رقم آخر سال بازبینی آن را نشان می دهد.

توجه داشته باشید که نحوه نامگذاری فولاد برای هر کارخانه تولید کننده ای فرق می کند. برای اینکه هر کارخانه بتواند محصولات تولیدی خود را نسبت به کارخانه های دیگر متمایز کند؛ معمولاً از نحوه نامگذاری خاصی استفاده خواهد کرد. توجه داشته باشید که نحوه نامگذاری هر کارخانه معمولاً ثبت شده و کارخانه های مختلف نمی تواند به صورت یکسان از روش نام خاصی استفاده کنند.

شما عزیزان زمانی که قصد دارید، جهت انتخاب فولاد اقدام کنید؛ باید با اصول نامگذاری کارخانه ها آشنا بوده تا بتوانید محصولات مناسبی را با توجه به کارخانه تولید کننده مدنظر خود تهیه کرده و به راحتی بتوانید محصولات تولیدی کارخانه مدنظر خود را شناسایی نمایید.

 

نحوه نامگذاری فولاد براساس استاندارد  ASTM

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد. مقاطع فولادی امروزه بیشترین کاربرد را در ساخت و ساز و صنایع مختلف دارد. باید سعی کنید این مقاطع فولادی در ابعاد و نوع مناسب تهیه کرده تا با توجه به کاربرد مورد نظر خود از آن بهره مند شوید. برخی از مقاطع فولادی پرکاربرد می توان به تیرآهن از جمله تیرآهن ۱۲، تیراهن ۱۴، آهن ۱۶، اهن 18، تیر اهن ۲۰، تیرآهن ۲۲، تیرآهن ۲۴، تیرآهن ۲۷ و تیرآهن ۳۰، و همچنین مقاطعی همچون ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق ابعادی، نبشی، انواع میلگرد، تیرآهن نرمال، هاش و … اشاره کرد.

 تمامی این مقاطع در سایز ها و انواع مختلفی در فروشگاه تخصصی آهن هایپر موجود می باشد که از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  می توانید سفارش دهید. با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید نوع مناسب آن را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که شما بازدید کنندگان عزیز اگر اطلاعات لازم درباره این مقاطع نداشته باشید؛ کافیست با کارشناسان مجموعه آهن هایپر در تماس باشید به صورت رایگان مشاوره های لازم را دریافت کنید. در این صورت می توانید با توجه به کاربرد مد نظر خود مقاطع فولادی مورد نیاز را تهیه و خریداری نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نحوه تشخیص فولاد

نقش و تاثیر عناصر آلیاژی بر فولاد

https://ahanhyper.com//?p=35246

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *