امروز : سه‌شنبه 23 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه محاسبه تحمل بار تیرآهن

نحوه محاسبه تحمل بار تیرآهن چگونه است؟ انواع تیرآهن در دنیای صنعت کاربرد های بسیار زیادی دارند. هر یک از این محصولات در صنعت ساختمانی و انواع صنایع عمرانی به کار می روند و تولید آن ها بسیار اهمیت دارد. انواع مختلف تیر آهن وزن کمی دارند و در ابعاد کوچکی ارائه می شوند؛ اما بار بسیار بالایی را نسبت به وزن و ابعاد تحمل می کنند.

از این رو کاربرد های بسیار زیادی برای هر یک از آن ها وجود دارد. در سال های اخیر کشور ما ایران در زمینه تولید انواع مختلف تیرآهن به خودکفایی رسیده است و دیگر نیازی به واردات چنین محصولاتی نداشته است. برای استفاده از این محصولات باید به برخی نکات ایمنی توجه شود.

همچنین رعایت شرایط استفاده از انواع تیرآهن نیز در این خصوص اهمیت دارد. برای استفاده از آن ها در ساختمان اصول ویژه ای وجود دارند که با توجه به هر یک از آن ها می توانید به درستی این لوازم را در ساختمان خود به کار برید؛ به این ترتیب ساختمان شما استحکام و پایداری مورد نظر را پس از پایان فرایند ساخت خواهد داشت!

برای این که ساختمان نهایی مقاومت کافی را داشته باشد، میزان تحمل بار تیر آهن های به کار رفته در آن ارزیابی می شود. این مقیاس کمک می کند که ایمنی یک ساختمان پس از ساخت سنجیده شود. از این لوازم در صنعت ساختمان سازی برای انتقال بار ساختمان به فوندانسیون به کار رفته در آن و سپس به زمین استفاده می شود.

متریال مورد استفاده در ساخت انواع تیرآهن، عمدتا صنایع فولادی در ترکیب با مقادیر ناچیزی از کربن می باشند. اندازه  ابعاد این محصول نیز متفاوت است و هر یک از آن ها از نظر وزن نیز با یکدیگر مغایرت دارند. تیرآهن ها در هر نوعی که تولید شوند، مقاومت خمشی بالایی دارند. جذب ارتعاش این محصولات نیز در سطح بسیار بالایی جای می گیرد.

 

نحوه محاسبه تحمل بار تیرآهن

 

به همین خاطر این محصولات در دسته مصالح ساختمانی رایج قرار می گیرند. تیرآهن ها از نظر ابعاد سطح مقطع نیز با یکدیگر تفاوت های فاحشی دارند. طول هر یک از آن ها به طور استاندارد 12 متر تعیین می شود. در صورتی که روش ساخت هر یک از آن ها بر اساس استاندارد های بین المللی انجام شود، میزان تحمل بار هر یک از آن ها را با استفاده از یک جدول به دست می آورند.

سپس بر این اساس می توان تیرآهن مورد نیاز را خریداری و انتخاب کرد. تیرآهن ها از دو قسمت جان و لبه تشکیل می شوند. ضخامت و طول هر یک از آن ها به این بخش ها بستگی دارد. برخی عوامل در میزان تحمل بار تیرآهن تاثیر گذار می باشند. یکی از مهم ترین آن ها، روش های تولید این محصولات می باشد.

عمر این تیرآهن ها به نحوه مراقبت از هر یک در طول استفاده در ساختمان بستگی دارد. بهتر است که این تیرآهن ها را با مواد ضد زنگ و ضد اکسیداسیون رنگ رزی کنید تا در طولانی مدت عمر آن ها کم نشود.

با کاهش کیفیت این محصولات، میزان تحمل بار آن ها نیز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. یکی از موارد موثر در تحمل بار آن ها، نحوه چینش تیرآهن ها است. برای محاسبه دقیق تر باید به جدول مشخصات هندسی این محصولات دقت داشته باشید.

انواع تیرآهن

انواع مختلف تیرآهن در دو دسته ipe و inp قرار می گیرند که هر یک از آن ها خصوصیات ویژه ای دارند و نحوه محاسبه تحمل بار تیرآهن برای هر یک متمایز از دیگری است. مدل آیی پی ای، بیش تر در کشور چین تولید می شود. این مدل از انواع تیرآهن  از لحاظ شکل ظاهری بال ها با دیگر مدل ها تفاوت های اساسی دارد.

نحوه محاسبه تحمل بار تیرآهن بسیار ساده است و با مراجعه به جدول اشتال می توان این محاسبات را به سادگی انجام داد. ارتفاع تیرآهن های آی پی ای از 100 تا 1000 میلی متر تغییر می کند.

استاندارد های آی ان پی تیرآهن نیز در این بین جای می گیرند و در کشور ما نیز تولید می شود. همچنین تولید آن ها در کشور های اروپایی رایج است. از این مدل برای ساخت خرپا و ستون استفاده می کنند. ارتفاع آن ها از 80 تا 100 میلی متر متغیر می باشد.

 

نحوه محاسبه تحمل بار تیرآهن

 

انواع تیرآهن ها را در یک دسته بندی کلی قرار می دهند. برخی از آن ها تیرآهن معمولی آی ان پی هستند. برخی از مدل های آن ها h نامیده می شوند. دسته بعدی تیرآهن نیمه پهن است که با علامت اختصاری آی پی ای مشخص می شود. تیرآهن های لانه زنبوری نیز در این بین جای می گیرند که آن ها را با نام سی پی ای می شناسند.

یک راه حل مناسب برای محاسبه تحمل بار تیرآهن ها مطالعه مقررات کتاب ملی ساختمان سازی است که به طور مفصل در این زمینه توضیح داده است. رفتار اجزای مختلف یک ساختمان به نوع مواد سازنده آن ها بستگی دارد.

تیرآهن ها از مقاطع مهم در خانه های امروزی به شمار می روند. برای محاسبه فشار و ظرفیت ساختمان این قبیل محاسبات اهمیت دارد.

سخن پایانی

در صنایع ساختمان سازی انواع تیرآهن های جعبه ای، تیرآهن های مستطیلی شکل تولید می شوند که هر یک از آن ها ابعاد خاص خود را دارند و با سطح مقطع های به خصوصی تولید می شوند.

با اندکی جست و جو می توانید این محصولات را با بهترین کیفیت خریداری کنید. برای انجام محاسبات مربوط به این سازه ها مراجعه به جدول اشتال توصیه می شود. در این جدول گشتاور، اینرسی و…. در رابطه با هر ساختمان با هر نوع تیرآهنی بررسی می شود.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

نحوه اتصال تیرآهن به ستون بتنی

https://ahanhyper.com//?p=19256

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *