امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

مضرات گوگرد در فولاد

فولاد از جمله فلزاتی است که امروزه در صنایع مختلف از جمله صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. فولاد آلیاژی تشکیل شده از آهن و کربن می باشد. علاوه بر عنصر کربن از عناصر دیگری همچون گوگرد استفاده می شود. در ادامه این مطلب قصد داریم مضرات گوگرد در فولاد را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

معرفی عنصر گوگرد

گوگرد یک نافلز چند ظرفیتی بدبو و بدمزه و به شکل زرد رنگ و سبک می باشد. نماد شیمیایی گوگرد S و عدد اتمی آن ۱۶ است. گوگرد نامحلول در آب بوده و در تمام حالات مایع، گاز و جامد شکل چندگانه در زمان سوختن بوی عجیبی شبیه به بوی تخم مرغ گندیده دارد. در زمان سوختن گوگرد شعله آن به رنگ آبی است. بیشترین کاربرد گوگرد در فرآورده های شیمیایی است.

در ادامه مبحث مضرات گوگرد در فولاد باید بدانید که گوگرد از طریق ماده سوختنی وارد فولاد شده و سولفید آهن تشکیل می شود. نقطه ذوب این ترکیب پایین است ولی دمای کار گرم فولاد بالا است. بنابراین زمانی که گوگرد در فولاد اضافه شود به دلیل ذوب سریع ترکیب سولفید آهن، قطعه فولادی می شکند به این پدیده شکست گرم می گویند.

انواع گوگرد

در ادامه مبحث مضرات گوگرد در فولاد باید ذکر کنیم که گوگرد از جمله عناصر مورد استفاده در فولاد می باشد. این عنصر با اضافه شدن به فولاد یک سری خواص خاص به آن اضافه خواهد کرد؛ اما مضراتی را نیز به همراه دارد. گوگرد در انواع مختلفی موجود می باشد که به بررسی آن پرداخته تا به راحتی با مضرات گوگرد آشنا شوید.

گوگرد نفتی: گوگرد در روغن خام و فرآورده های نفتی یافت می شود. گوگرد در صورت سوختن اکسیدهای گوگرد تولید میکند. یکی از مضرات گوگرد در فولاد به علت تولید این اکسیدهای گوگرد به عنوان یک آلاینده نامطلوب عنوان شده است. همچنین گوگرد می تواند به کاتالیزورهای استفاده شده در فرآوری تصفیه آسیب برساند. برای جلوگیری از این آسیب قبل از اینکه به یک واحد تغذیه تبدیل شود باید از بعضی جریان های میانی خارج شود. بیشترین گوگرد روغن خام در زمان فرآوری از بین می رود.

 

انواع گوگرد

 

گوگرد گازی: گوگرد در آب نامحلول بوده ولی در دی سولفید کربن محلول است. گوگرد در زمان سوختن بوی خفه کننده و بدی دارد و شعله آن آبی رنگ است. گوگرد برای سوزاندن نیاز به درجه حرارت بالا دارد.

گوگرد صنعتی: در بسیاری از فرآیندهای شیمیایی و صنعتی از گوگرد استفاده می شود. گوگرد از مهمترین مواد در صنایع شیمیایی است. اهمیت گوگرد در صنعت آن را به کالای بین المللی مهم تبدیل کرده است.

ویژگی های گوگرد

گوگرد از جمله عناصر مورد استفاده در فولاد می باشد که برخی خواص آن را بهبود می دهد. برخی از ویژگی های آن عبارتند از:

  • عدد اتمی ۱۶
  • نماد شیمیایی S
  • آرایش الکترونی 3s3p
  • جرم اتمی ۳۲/۰۶۵
  • شعاع اتمی ۱۰۰ پیکومتر
  • نقطه ذوب ۱۱۲/۸ درجه سانتی گراد
  • نقطه جوش ۷۱۷ درجه سانتی گراد
  • فازSTP جامد

 

ترکیبات گوگرد

 

ترکیبات گوگرد

در ادامه مبحث مضرات گوگرد در فولاد باید ذکر کنیم که درصد بسیار ناچیزی از گوگرد به فولاد اضافه می شود. ترکیباتی که به طور طبیعی در گوگرد وجود دارند؛ شامل موارد زیر است:

موادمعدنی سولفید(سولفید آهن)، سینا بار(سولفید جیوه)، گالن(سولفید سرب)، استبنیت(سولفید آنتیموان)، اسفالریت(سولفید روی)، باریت(سولفات باریم)، آلونیت(سولفات آلومینیوم پتاسیم)

روند تولید گوگرد

در ادامه مبحث مضرات گوگرد در فولاد باید ذکر کنیم که در زمان باستان از روند سیسیلی برای آن استفاده می شد. روند سیسیلی: در کوره های آجری ساخته شده در دامنه تپه های شیب دار و فضای هوایی بین آن‌ گوگرد را انباشته می کردند. سپس مقداری از گوگرد پودر شده بر روی سنگ معدن پخش و مشتعل شده و سبب ذوب شدن گوگرد آزاد در تپه ها می شد. سپس رسوبات ناشی از سطح زمین را استخراج می کردند. در قرن ۲۰ گوگرد از گنبندهای نمکی استخراج می شد.

 در این روش آب بیش از حد گرم شده به منبع گوگرد پمپ شده تا گوگرد ذوب شود. پس از ذوب شدن گوگرد هوای فشرده ذوب خالص را به سطح بر می گرداند. این روش نیاز به تصفیه زیادی ندارد. به علت هزینه بالای این روش استخراج گوگرد از سال ۲۰۰۲ دیگر به این روش انجام نشد. امروزه گوگرد از گاز طبیعی، منابع فسیلی مربوطه و نفت تولید می شود. این ترکیب سولفید هیدروژن تولید می کند. سولفید هیدروژن حاصله با فرآیند کلاوس به گوگرد اصلی تبدیل می شود. در این فرآیند سولفید هیدروژن و دی اکسید گوگرد مستلزم تناسب است.

 

مضرات گوگرد در فولاد

 

مضرات گوگرد در فولاد

همان طور که ذکر شد مضرات گوگرد در فولاد با توجه به درصد آن متفاوت می باشد. در نظر داشته باشید که این عنصر نسبت به عنصر کربن به صورت بسیار ناچیز به فولاد اضافه می شود. اما همین درصد ناچیز تاثیر بسزایی در بهبود خواص فولاد داشته باشد. البته ناگفته نماند که مضراتی را نیز به همراه دارد. برای از این مضرات عبارتند از:

  • کاهش شکل پذیری
  • کاهش چقرمگی
  • ایجاد ترک در نورد
  • کاهش مقاومت در برابر خوردگی
  • مضر برای جوشکاری روی قطعه

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

همانطور که ذکر شد امروزه فولاد بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف به ویژه صنعت ساخت و ساز دارد. نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که امروزه فروشگاه های بسیاری هستند که جهت عرضه این مقاطع فعالیت دارند. پیشنهاد ما به شما فروشگاه تخصصی آهن هایپر می باشد. شما بازدید کنندگان عزیز با اطمینان خاطر می توانید این محصولات را در کیفیت بالا تهیه کرده و از آن در کاربردهای مد نظر خود بهره مند شوید. تیرآهن ۱۲، تیراهن ۱۴، آهن ۱۶، اهن 18، تیر اهن ۲۰، تیرآهن ۲۲، تیرآهن ۲۴، تیرآهن ۲۷  از جمله پرکاربردترین تیرآهن ها می باشد که شما می توانید از این فروشگاه تهیه نمایید.

همچنین شما می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ می توانید تمامی مقاطع فولادی مورد نیاز را تهیه کرده و از آن در کاربردهای مد نظر خود بهره‌مند شوید. جهت دریافت مشاوره رایگان کافیست از طریق شماره ذکر شده با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

مضرات فسفر در فولاد

https://ahanhyper.com//?p=35065

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *