امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

مضرات کارخانه فولاد

فولاد آلیاژی از آهن است که ۲ درصد وزن آن از کربن تشکیل شده است. استحکام و مقاومت بالایی داشته و کاربردهای زیادی دارد. یکی از بیشترین مواد تولیدی در سراسر جهان است. در ادامه مبحث مضرات کارخانه فولاد باید ذکر شود که فولاد یکی از صنایعی است که آلایندگی زیادی داشته و پسماندهای آن خطرناک هستند.

در نظر داشته باشید که آلاینده های فولاد باعث بیماری های روحی و جسمی می شود. آلاینده‌های محیط‌ صنعتی، تیغی بر سلامت نیروی کار هستند. در جوامع توسعه یافته از آزمایش‌های گوناگونی برای اندازه‌گیری غلظت این آلاینده‌‌ها استفاده می‌کنند. کم کردن این آلاینده ها مضرات کارخانه فولاد را تا حدودی کاهش می دهد.

 

منشاء مضرات کارخانه فولاد

 

منشاء مضرات کارخانه فولاد

بهتر است بدانید مضرات کارخانه فولاد چند منشاء دارند که در زیر به آن اشاره شده است:

وسایل حمل و نقل مواد: آلاینده‌های ایجاد شده از وسایل حمل و نقل مواد اولیه است که بحثی بزرگ و پیچیده است.

نحوه دپوی آهن قراضه: مورد دیگری که موجب آلایندگی محیط فولاد می‌شود نحوه دپوی آهن قراضه، آهک و آهن اسفنجی است. آلاینده‌های حاصل از این موارد در محیط پخش و وارد بدن می‌‌شوند.

زمان تولید: در این مرحله گازها و موادی مثل سولفید هیدروژن، آهن تبخیرشده، ذرات آهک، ذرات معلق آلومینیوم، سلیکات‌ها، دی اکسیدکربن تولید می‌شوند.

ریخته‌گری: یکی دیگر از منشاء مضرات کارخانه فولاد وجود آلاینده‌هایی مانند ذرات فلزی سنگین به شکل بخارات عالی سمی در هوا می باشد که به صورت معلق در هوا است.

ضایعات حاصله: از شست وشوی فیلترها هم ضایعاتی حاصل می شود که آلایندگی‌ دارند.

کوره‌های قوس الکترونیکی: آلایندگی این کوره‌ها به اندازه‌ای بالاست که آهن را به شکل بخار از دودکش‌ها خارج می‌کنند.

آلاینده‌های صوتی: آلودگی صوتی سبب بیماریهای روحی و جسمی می شود. این آلودگی ها باعث ضعف در سیستم شنوایی می شوند چون صدای آن بالاتر از حد آستانه شنوایی است. آلودگی صوتی سبب سردرد، عصبانیت زودرس، وزوز گوش، عدم تمرکز و مشکلات گوارشی می شود.

مضرات کارخانه فولاد

کارخانه های فولاد مشکلات و مضرات زیادی برای کارکنان و ساکنین منطقه دارد که در ادامه برخی مضرات کارخانه فولاد را بیان می کنیم:

گرد و غبار حاصله: گرد و غبارهای حاصل از فعالیت کارخانه فولاد دارای مقدار زیادی مواد و فزات مخرب است؛ که سرطان زا می باشد.

سرب در آلاینده ها: وجود سرب در آلاینده ها سبب کم‌ هوشی کودکان ‌می شود. این آلاینده های ناشی از فعالیت کارخانه های فولاد برای سلامتی انسان بسیار مضر می باشد. به همین خاطر اغلب مواقع سعی بر این است که این کارخانه ها در خارج از شهر تاسیس شوند.

تخلیه پساب ها در آب ها: یکی از مضرات کارخانه فولاد به این صورت است که پساب ها را درون آب ها تخلیه می کنند. این عمل سبب کم شدن منابع آبی می شود.

تخریب منابع طبیعی: در بعضی مواقع برای احداث کارخانه ها و یا دفع پسماندها منابع طبیعی را تخریب و مورد استفاده قرار می دهند.

آلودگی حرارتی: بهتر است بدانید کارخانه فولاد معمولا گرمای زیادی تولید می کنند و اگر از وسایل ایمنی استفاده نشود باعث سوختگی می شود.

آلودگی صوتی: این آلودگی ها برای‌ کارکنان کارخانه و ساکنین منطقه مشکلاتی همچون سردرد، کاهش شنوایی، عدم تمرکز ایجاد می کند.

وجود آلاینده های سمی در هوا: ذرات موجود سمی بوده و سبب مسمومیت می شود.

 

مضرات کارخانه فولاد

 

کمبود برق: به علت استفاده بالا از برق سبب نارسایی در ‌برق منطقه می شوند.

آلودگی آب ها: به دلیل تخلیه مواد سمی در آب با کمبود آب سالم‌ مواجه می شوند.

تأثیر بر خاک: از جمله مضرات کارخانه فولاد می توان به این مورد اشاره کرد که برخاک های منطقه اثر گذاشته و احتمال نشت آلاینده و پسماند وجود دارد.

تأثیر بر روی گیاهان: تاسیس کارخانه فولاد در محیط سبب پژمردگی و مردن‌گیاهان شده و از رشد آن‌ جلوگیری می کند.

تخریب زیستگاه های حیوانات: به علت احتمال توسعه یافتن این صنعت از وجود حیوانات جلوگیری می شود.

مکان گزینی اشتباه: در برخی مواقع امکان دارد؛ در انتخاب محل کارخانه اشتباه کرده و آن را در مسیر بادهایی که به سمت شهر می رود احداث می کنند.

مضرات کارخانه فولاد برای کارکنان

در کارگاه ها و کارخانه های تولید فولاد خطرهای زیادی وجود دارد. برخی از مضرات کارخانه فولاد برای کارکنان می توان به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، تماس با بخار آب، مشکلات شنوایی به علت صدای بالا، بالا بودن خطر آتش سوزی، گرمازگی حاد به علت وجود کوره های انفجار اشاره کرد.

 

مضرات کارخانه فولاد برای کارکنان

 

ارزیابی زیست محیطی و هدف آن در صنایع فولاد

با توجه به مبحث مضرات کارخانه فولاد باید از محیط ارزیابی لازمه انجام‌ شود تا میزان مشکلات ایجاد شده کمتر شود. در این ارزیابی اثرات و پیامدهای احتمالی را مورد سنجش قرار می دهند. در مورد مشکلاتی که برای محیط زیست و انسان ها ایجاد می شود؛ تحقیقات لازمه را انجام می دهند. این ارزیابی برای کنترل و کاهش این اثرات مفید است. اگر مشکلات و پیامدهای آن زیاد باشد؛ از احداث کارخانه در منطقه جلوگیری می شود.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد. توجه داشته باشید که در مقاطع فولادی امروزه بیشترین کاربرد را به همراه دارند و در موارد بسیاری استفاده می شود. برخی از مقاطع فولادی که توسط این مجموعه می گردد؛ می توان به انواع ورق فولادی، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق ابعادی، نبشی، انواع میلگرد و … اشاره کرد.

شما بازدید کنندگان عزیز می توانید جهت مشاهده قیمت آهن آلات، قیمت تیرآهن، قیمت ورق سیاه، قیمت ورق گالوانیزه و همچنین قیمت ورق ابعادی و … را به https://ahanhyper.com/  مراجعه نمایید. سپس جهت خرید مقاطع فولادی مورد نیاز اقدام نمائید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید کافیست از طریق شماره های ذکر شده با کارشناسان فروش مجموعه آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

مضرات فسفر در فولاد

مضرات گوگرد در فولاد

https://ahanhyper.com//?p=35244

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *