امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

محاسبه تیرآهن راه پله

تیرآهن از جمله پرکاربردترین مقاطع فولادی می باشد که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از کاربردهای آن استفاده در راه پله است. در این مقاله قصد داریم به بررسی مبحث محاسبه تیرآهن راه پله بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید راه پله به دو گروه پله های جزئی از سازه اصلی ساختمان و پله های فرار که جزئی از سازه اصلی اصفهان نمی باشد؛ تقسیم بندی خواهد شد. در نظر داشته باشید که پله ها معمولاً جهت تخلیه ساکنان ساختمان پس از وقوع زلزله مورد نیاز می باشد که حفظ عملکرد آن ها پس از زلزله از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به مبحث محاسبه تیرآهن راه پله باید ذکر کنیم که در پله هایی که جزو سازه های اصلی ساختمان می باشند و در صورت اتصال راه پله به قاب سازی باید در باربری لرزه ای و همچنین نیروهایی که به تیر و ستون و این باربری وارد می شود؛ لحاظ شود.

در این حالت لازم است که اجرای راه پله مدل سازی برخی از اعضای راه پله می توان به شمشیری راه پله، دال بتنی پله و پاگرد ها اشاره کرد. در این زمینه لازم است که یکپارچه سازی بدون لحاظ کردن سختی عرضه پله طراحی شود. به این صورت سیستم باربر جانبی سازه توانایی تحمل کل نیروی زلزله را دارد و یک بار نیز با مدل کردن اجزای پله و در نظر گرفتن تست تاثیر سختی سازه دوباره باید مورد بررسی قرار دهد و از پله تحت نیروهای ایجاد شده در آن ها طراحی شود.

 

منظور از تیرآهن راه پله

 

منظور از تیرآهن راه پله چیست ؟

در ادامه مبحث محاسبه تیرآهن راه پله باید ذکر کنیم که در سازه فلزی جهت ارتباط طبقات با یکدیگر معمولاً از راه پله استفاده خواهد شد. در ساخت راه پله سازه فلزی نقش اصلی بر عهده تیرآهن ها می باشد که توسط اتصال آن به دیوار، پاگرد، ستون ها اجرای پله راه پله شروع خواهد شد. البته در نظر داشته باشید که در سازه بتن آرمه و راه پله بتنی نیز از تیرآهن راه پله استفاده خواهد شد. تنها استفاده آن به سازه فلزی نیست.

 جهت اجرای راه پله از تیرآهن در دو طرف راه پله استفاده خواهد شد و بقیه اجزاء بر روی این دو تیرآهن قرار می گیرد. با توجه به اینکه شمشیری راه پله نیروی زیادی را تحمل می کند؛ باید تیرآهن را انتخاب کنید که از مقاومت بالایی برخوردار باشد. در نظر داشته باشید که به تیرآهن راه پله شمشیری راه پله نیز می گویند. جهت اجرای شمشیری باید شما از نقشه خوانی تسلط کاملی داشته باشید تا بتوانید به صورت اصولی و استاندارد اجرا نمایید.

محاسبه شمشیری راه پله

در ادامه مبحث محاسبه تیرآهن راه پله باید بدانید که در طراحی راه پله باید تعداد پله، اندازه کف پله، ارتفاع پله ها، طول و عرض و شیب آن را محاسبه نمایید. شمشیری راه پله یا همان تیرآهن هایی که در دو طرف راه پله قرار دهید؛ را باید با رعایت اصول و استاندارد شیب اجرا کنید. به دست آوردن شمشیری به چه صورت است

نحوه محاسبه تیرآهن راه پله یا محاسبه شیب شمشیری راه پله، برآورد نسبت ارتفاع به کف پله می باشد. شیب زاویه پلکان و طول شمشیری را باید طبق استاندارد تعیین کنید و اصولاً کف راه پله را ۳۰ سانتی متر و ارتفاع هر پله را ۱۶ الی ۱۸ سانتی متر در نظر می‌گیرند. توسط طول و ارتفاع پله و به دست آوردن اختلاف آن ها به راحتی می توانید شیب راه پله را محاسبه نمائید.

 

نحوه اجرای تیرآهن راه پله

 

 

 به عنوان مثال در نظر داشته باشید که اگر ارتفاع یک راه پله حدود ۱۸ سانتیمتر و کف آن حدود ۳۰ سانتیمتر باشد؛ اگر شما عدد ۱۶ را بر عدد ۳۰ تقسیم کنید؛ حاصل آن 0.6 می باشد. تانژانت وارون حاصل به دست آمده شیب راه پله می باشد. با توجه به مبحث محاسبه تیرآهن راه پله باید ذکر کنیم که شیب استاندارد راه پله حدود ۳۰ درجه می باشد. اما در برخی مواقع در فضای خارجی ساختمان و در زیر زمین امکان دارد؛ تفاوت داشته باشد. برای پلکان خارجی ساختمان زاویه شیب را حدود ۲۴ الی ۲۸ در نظر می‌گیرند. در واقع می توان گفت زاویه با توجه به ارتفاع و کف پله تعیین شده می باشد.

نحوه اجرای تیرآهن راه پله

تیرآهن از جمله مقاوم ترین محصولات فولادی می باشد که توسط نورد گرم تولید و ساخته می شود. اولین مرحله ای که در اجرای راه پله انجام می شود؛ اجرای رمپ آن توسط شاخه های تیرآهن است. از جمله مباحث مهم محاسبه تیرآهن راه پله و شمشیری راه پله می باشد. اجرای اسکلت فولادی نیازمند کمک افراد متخصص با مهارت بالا می باشد.

البته در نظر داشته باشید که اجرای سازه فولادی سخت می باشد؛ اما باید با دقت و مهارت بالایی انجام شود. با رعایت ضوابط مربوط به سادگی می توان سازه اصولی و با کیفیتی را بسازید. در نظر داشته باشید که در اجرای تیرآهن راه پله باید مواردی را رعایت کنید که در ادامه به بیان آن می پردازیم.

  1. باید ابتدا مقطع مناسب را با توجه به بارهای وارده بر سازه انتخاب کنید.
  2. طبق محاسبات تیرآهن راه پله و نقشه های اجرایی ساخت راه پله را آغاز کنید. جهت اجرای شمشیری راه پله تیرآهن باید در طول های مورد نیاز برش داده شده سپس با جوشکاری و اتصال مقاطع به یکدیگر در قسمت تعیین شده نصب کنید.
  3. سطح شیبدار راه پله را همراه با پاگردها بر روی شمشیری راه پله در نظر بگیرید.
  4. ناحیه اتصال دو تیرآهن که توسط جوشکاری به یکدیگر اتصال داده شده است؛ بسیار ضعیف است. به همین خاطر باید از ورق پلیت برای تقویت این قسمت استفاده نمایید.
  5. در نظر داشته باشید که بال پایین تیرآهن و جان آن برش داده می شود. اما بال بالایی دست نخورده باقی خواهد ماند. پس از برشکاری ناحیه خورد قسمت بالای تیرآهن فرم لازم را پیدا کرده و زاویه دار خواهد شد.

 

محاسبه شمشیری راه پله

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و محصولات فولادی می باشد. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد؛ می توان به انواع تیرآهن، ، ورق استیل، ورق قطعات، ورق سیاه، تیرآهن نرمال و ورق گالوانیزه، انواع نبشی، تیرآهن نرمال، هاش و … اشاره کرد.

شما مخاطبان گرامی از سراسر ایران می توانید جهت خرید میلگرد، خرید تیرآهن، خرید ناودانی، خرید پروفیل و دیگر مقاطع فولادی از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر داشته باشید کافیست با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و به صورت کاملاً رایگان اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

تیرآهن راه پله

نحوه محاسبه تحمل بار تیرآهن

https://ahanhyper.com//?p=36425

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *