امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

صفر تا صد استخراج آهن در ایران و جهان

صفر تا صد استخراج آهن در ایران و جهان موضوعی است که در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

با توجه به مبحث صفر تا صد استخراج آهن در ایران و جهان باید ذکر کنیم که آهن فلزی می باشد که ارزش و نقش حیاتی آن در تمام بخش‌های اقتصادی و اجتماعی برای همه افراد آشکار می باشد. به گونه ای که خودکفا بودن یک کشور در استخراج آهن موفقیت و پویایی صنایع وابسته به آن را به همراه خواهد داشت.

 به دست آوردن سنگ معدنی این فلز از اعماق معدن و تبدیل آن به قطعاتی محکم که به صورت کاربرد های مختلف در اتوبوس سازی، ساختمان سازی، نوسازی، کشتی سازی و … مورد استفاده قرار می گیرد. مستلزم طی کردن فرایندهای فیزیکی شیمیایی و مکانیکی ویژه می باشد.

آهن

با توجه به مبحث صفر تا صد استخراج آهن در ایران و جهان باید بدانید که آهن از جمله فراوان ترین و پرکاربرد ترین عناصر موجود بر روی پوسته زمین می باشد که این عنصر در گروه هشتم جدول مندلیف با قرار دارد. بهتر است بدانید که معمولاً آهن به شکل آلیاژ ترکیب با فلزات دیگر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از پرکاربردترین می‌توان به فولاد، فولاد ضدزنگ، چدن و … اشاره کرد. البته در نظر داشته باشید که حدود ۹۸ درصد از آهن تولید شده در ساخت فولاد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

سنگ آهن چیست

 

سنگ آهن و انواع آن

در ادامه مبحث صفر تا صد استخراج آهن در ایران و جهان باید ذکر کنیم که سنگ آهن از جمله فراوان ترین سنگ های معدنی در زمین می باشد که معمولاً تشکیل آن به صورت تدریجی و در طی سال‌های طولانی انجام خواهد شد و محصولات نهایی دیگر که از آهن تولید می‌شوند. قیمت‌ها به ارزش سنگ آهن وابسته است .معمولاً حدود ۵ درصد از پوسته کره زمین را اکسید های آهن ای تشکیل می‌دهد. علاوه بر اکسید آهن به شکل ترکیبی مثل سولفاریت سولفید، کربنات، سیلیکات و آرسنیک و … یافت خواهد شد .

به طور کلی می‌توان گفت که تمامی سنگ های پوسته اساس آن برخی از سنگ های آهکی دارای مقدار خود می باشد. در طبیعت بالغ بر ۳۰۰ نوع کانی آهن دار موجود است که نوع ترکیب ان یعنی درصد آهن خالص موجود در سنگ آهن آن ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود. تنها تعداد بسیار کمی از آن ها وجود دارد که به طور کلی اکسیدهای آهن می باشد و قابلیت تصفیه و جداسازی آهن موجود را دارد.

 در ادامه مبحث صفر تا صد استخراج آهن در ایران و جهان باید ذکر کنیم که مگنتیت و هماتیت نسبت به کانی‌های دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند. چرا که مگنتیت به خاطر خاصیت احیا پذیری کم به صورت مستقیم کاربردی ندارد و باید تحت عملیات کف سازی گندله‌سازی قرار بگیرد که به شکل کارشناسی آن اول شود.

 بهترین توجه داشته باشید که در اولین قدم برای استخراج آهن شناسایی معادل بالقوه آن و نوع کانی های موجود در این معادله می‌باشد. از روش های بسیاری مثل عکسبرداری هوایی، برداشت، زمین شناسی، ژئوشیمی، بیوشیمیف برداشت الکتریکی، ژئوفیزیک و … برای شناسایی معدن وجود دارد.

تولید فولاد از آهن خام

در ادامه مبحث صفر تا صد استخراج آهن در ایران و جهان باید ذکر کنیم که برای تولید فولاد از آهن خامه مذاب معمولاً کوره بلند-کنورتر یا همان بسمر استفاده خواهد شد. آهن خام معمولا سه نوع دارد که عبارتند از:

  1. آهن خام سفید: سرد کردن سریع معمولاً باعث می‌شود تا از گرافیت جلوگیری کند. این آهن که جنس آن تا حدودی سخت و ترد می باشد در فولاد سازی کاربرد داشته و موجود در آن ها در آن کم است.
  2. آهن خام خاکستری: سرد کردن آهسته آهن خامه باعث خواهد شد تا کربن به شکل گرافیت در بیاید و مقدار سیمی که در این آهن وجود دارد کم بوده و باعث می‌شود تا حالت تردی داشته باشد.
  3. آهن خامه نیمه خاکستری: از این اهن در تولید فولاد و چدن مورد استفاده قرار می گیرد. این آهن دارای مقاومت پایین بوده و در برابر اکسید شدن و ضربه خوردن آسیب پذیر می باشد. جهت تبدیل این ماده به فولاد مستحکم مورد نیز در صنایع باید ترکیب عناصر موجود در آن تنظیم شود.

 

تولید فولاد از آهن خام

 

در این روش که با آن احیای غیرمستقیم می گویند معمولاً آهن خام مذاب که توسط کوره بلند به دست آمده است را درون کوره اکسیژنی می ریزند و با در مشعل گاز اکسیژن خالص کربن و ناخالصی های اضافی آن را خواهند بود. در نتیجه درصد کربنی فولاد به مقدار مورد نظر خواهد رسید. عنصر آلیاژی استحکام فولاد افزایش پیدا می‌کند که این تکنولوژی بهترین و مهمترین شیوه تولید فولاد خام در جهان به شمار می رود.

 معمولاً بیشتر از ۶۰ درصد از کل فولاد خام دنیا توسط این روش تولید و روانه بازار می‌شود. تولید فولاد توسط این فرآیند دارای بازدهی بالایی می باشد. اما نیازمند مواد با کیفیت است از مواد اولیه که مورد استفاده قرار می گیرد تک می باشد که از تقطیر آهن ذغال سنگ به وجود می‌آید. در این سال‌های اخیر منابع زغال سنگ های تک شو کاهش پیدا کرده است که باعث شده است تا افزایش قیمت کتاب را به همراه داشته باشد.

معادن استخراج آهن در در ایران و جهان

در ادامه مبحث صفر تا صد استخراج آهن در ایران و جهان باید ذکر کنیم که ایران از نظر میزان ذخیره سنگ آهن مهم ترین کشور دنیا می باشد. دو درصد از کل منابع اهن در ایران جای دارد که این ذخایر در نقاط بسیاری از کشور شناسایی شده است.

معدن سنگ آهن چغارت بافق یزد اولین معدن سنگ آهن ایران بوده که شرکت ذوب آهن  زمان تاسیس این شرکت تغذیه می‌کرد. این معدن دارای بیش از یک سوم ذخایر سنگ آهن در کل کشور می باشد که به عنوان مهم‌ترین معدن سنگ آهن به شمار می‌رود.

 معدن سنگ آهن چادرملو که در کویر مرکزی قرار دارد و بزرگترین تولید کننده کنسانتره سنگ آهن در ایران می باشد. موجودی ذخایر قابل استخراج معدن حدود ۳۲۰ تن می باشد. معدن سنگ آهن گل گهر که در شهرستان سیرجان واقع شده است بزرگترین معدن شناخته شده سنگ آهن در خاورمیانه می باشد. این معدن تولیداتی به شرکت گندله، کنسانتره و سنگ دانه بندی شده دارد.

 

معادن استخراج آهن در در ایران و جهان

 

در این مطلب به صفر تا صد استخراج آهن در ایران و جهان پرداختیم. امیدواریم مفید واقع شده باشد و بتوانید از ان بهره مند شوید. توجه داشته باشید مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع آهنی و فولادی می باشد که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی مصالح همچون انواع میلگرد، تیر آهن، نبشی و ناودانی ، ورق فولادی و … بیشترین کاربرد را دارد که شما این محصولات را می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com تهیه نمایید. تمامی این محصولات همانطور که می دانید توسط برترین تولیدکنندگان داخلی و خارجی تولید و عرضه شده است. با اطمینان خاطر از کیفیت بودن کالا جهت سفارش آن اقدام نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

کارخانه فولاد بوتیای ایرانیان

https://ahanhyper.com//?p=24616

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *