امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش های برش فولاد

 امروزه فولاد در صنعت کاربرد بسیاری به همراه دارد. به درخواست کارفرمایان قطعات فولادی به اندازه های مختلف برش داده می شود. جهت آشنایی با مبحث روش های برش فولاد و توضیحات بیشتر در این باره به شما پیشنهاد می شود با ما همراه بوده و این مطلب را مطالعه کنید.

انواع روش های برش فولاد

 بهتر است بدانید به طور کلی روش های برش فولاد به دو صورت سنتی و مدرن تقسیم بندی می شود. هر یک از این روش ها جهت فولاد خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه هر یک از این روش ها شرح خواهیم داد.

 

انواع روش های برش فولاد

 

برش فولاد به سبک و روش های سنتی

 در این روش قطعات فولادی به وسیله دستگاه برش که در دو نوع دستی و اتومات می باشد؛ برش داده می شوند. در این روش می توان از دستگاه تراش یا فلز استفاده نمود البته باتوجه به پروژه باید در مورد روش برش انتخاب درستی انجام شود. در این نوع از روش های برش فولاد اپراتور نقش بسزایی دارد که این روش خود به انواع متفاوتی تقسیم می شود. در زیر به انواع روش های سنتی برش فولاد اشاره می کنیم.

فرزکاری: این روش از قدیمی ترین روش ها می باشد. دستگاه فرز به صورت اتوماتیک و دستی قابل کنترل است.

سنگ زنی: در این روش از ساییدن سنگ به فلزات برای برداشتن ماده از سطح فلزات استفاده می شود. کیفیت بالایی برای تولید دارد و ضخامت برش شده از سطح قطعه کم بوده و آسیبی به قطعات نمی زند.

تراشکاری: در این روش سطح قطعات به صورت دایره شکل تولید می شود. در این روش با تغییر وضعیت دستگاه می توانید اشکال متفاوت مثل شکل های مخروطی تولید کرد.

پانچ: برای فلزات قوی استفاده می شود که با فشاری حدود ۱۰۰۰ تن باعث برش قطعات می شود. این روش از روش های برش فولاد است که به روش سرد و مکانیکی شناخته شده است.

 سمباده زنی: این روش از ساییدن سمباده به قطعه می باشد؛ ولی مقدار مواد برداشته شده از سطح از سنگ زنی کمتر است. سمباده ها معمولا از جنس سخت و نرم هستند که با توجه به قطعات مورد استفاده قرار می گیرد.

 

برش فولاد به سبک و روش های سنتی

 

روزه زنی: در این روش می توان از دستگاه های فرز یا تراش برای تولید پیچ و مهره و روزه زنی استفاده کرد.

روش قیچی: بیشتر در قطعات با ضخامت کم از این روش استفاده می شود. قیچی ها دارای ۳ نوع اهرمی ماشینی و دستی می باشند.

قیچی اهرمی: معمولا برای برش زدن خط های صاف و ورق های تخت استفاده می شود.

قیچی ماشینی: قطعات زیاد با قطر بالا و طولانی را با این قیچی ها برش می دهند.

قیچی دستی: در برش قطعه با ضخامت کم استفاده می شود و به دو نوع چپ بر و راست بر تقسیم بندی می شود.

برش فولاد به سبک و روش های مدرن

در این روش از روش های برش فولاد باید دقت بسیار زیادی داشته باشید تا کار دقیق انجام شود. سرعت این روش نسبت به روش سنتی بسیار بالاتر بوده و همچنین اپراتور نقش کمی دارد. همچنین در نظر داشته باشید که فرایند به صورت مکانیزه انجام می‌شود و ایمنی بیشتری را شاهد خواهید بود. این روش با دستگاه هایی نظیر هواجت‌، پلاسما و … انجام می شود که در ادامه با انواع آن آشنا می شویم.

 

برش فولاد به سبک و روش های مدرن

 

برش فولاد با هوا گاز

 از این دستگاه برای برش فولاد و آهن استفاده می شود. چون لبه های قطعات دقیق و تمیز تولید می شود. برای ضخامت های ۱۰ تا ۲۰۰۰ میلی متری از آن استفاده می شود. یکی از قدیمی ترین و ساده ترین روش های برش فولاد بوده که می توان همزمان چند قطعه را بطور همزمان برش داد تا تولید چند برابر شود.

برش فولاد با پلاسما

این روش تنوع بالایی دارد و همچنین قیمت آن متفاوت است. به همین دلیل در کارهای بسیاری مورد استفاده قرار گرفته و سرعت کار را بالا می برد. توسط این روش معمولا می توان قطعات مشابه را در تعداد و حجم بالا تولید کرد.

برش با واترجت

دستگاه واترجت با فشار آب قطعات را به طور دقیق برش می دهد. در این روش چون برای فلز گرما ایجاد نمی شود؛ لبه های کار کیفیت بالایی دارد. این نوع از روش های برش فولاد برای هر قطعه با هر ضخامتی استفاده می‌شود. برش واترجت می‌تواند با پمپ تقویت کننده برش های متعددی را ایجاد کند.

برش فولاد با لیزر

 برش قطعات با لیزر از دقت و کیفیت بالایی برخوردار است. بنابراین می توان حفره های کوچک و دقیق را به وسیله برش با لیزر ایجاد کرد. این روش را می توان بدون اپراتور استفاده کرد. در کل استفاده از این روش بسیار آسان می باشد. هر چقدر ضخامت قطعات کم باشد؛ سرعت برشکاری بالا رفته و برعکس اگر ضخامت زیاد باشد، سرعت پایین می آید.

برش فولاد با وایرکات

 این دستگاه با عبور جریان الکتریکی از سیم و برخورد با قطعه گرما ایجاد کرده و دستگاه برش را انجام می دهد. در این روش قطعات دستگاه رسانا بوده چرا که اگر انسان نباشد؛ گرما تولید نمی شود.

برش فولاد با گیوتین

 یکی از سریع ترین و به صرفه ترین روش های برش فولاد؛ دستگاه گیوتین است. باتوجه به نوسانات بازار یکی از کم هزینه ترین انواع برش می باشد. در این روش دستگاه با زاویه و فشار مناسب قطعات را برش می زند. تمیزی کار در این روش یکی از مزایای آن به شمار می رود.

 

فرآیند روش های برش فولاد

 

فرآیند روش های برش فولاد

در فرآیند روش های برش فولاد اولین کاری که باید انجام شود؛ برش ورق در سایز مورد نیاز است. این کار توسط ماشین برشکاری و یا دستگاه برش انجام می شود. عملیات برش با دو تیغه انجام می‌شود که یکی در تخت برشی ثابت بوده و دیگری در حال عمودی در حرکت انجام می شود. به طور کلی برش قطعات به دو صورت گرم و سرد می باشد.

مزایای روش های برش فولاد

  • بالا بودن کیفیت
  • در بازه زمانی کوتاه بازده زیادی دارد
  • برش نسبت به دیگر روش ها همچون مشعل تمیزتر است
  • مدت زمان کوتاهی برای برش نیاز است

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

امروزه ساخت و ساز بسیار گسترش پیدا کرده است. به همین خاطر فروشگاه های بسیاری هستند که جهت عرضه مقاطع فولادی فعالیت دارند. به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم از فروشگاه تخصصی آهن هایپر تمامی مقاطع فولادی از جمله: انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … را تهیه و خریداری نمائید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان تخصصی این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

روش های برش ورق فولادی

حداکثر فولاد برشی

https://ahanhyper.com//?p=32233

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *