امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش ساخت میلگرد

میلگرد ها از جمله مقاطع فولادی می باشند که امروزه همه با کاربرد بالای آن در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی اشناهستند. در ادامه این مطلب قصد داریم روش ساخت میلگرد را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

روش ساخت و تولید تاثیر زیادی در خواص مکانیکی و فیزیکی میلگرد دارد. یعنی اگر میلگرد به روش غیر استانداردی تولید شود و یا تهیه میلگرد نامناسب در یک منطقه جغرافیایی باعث زیان های غیر قابل جبرانی می شود. بنابراین هر کشوری متناسب با شرایط و نیاز بازار خود روش ساخت و تولید میلگرد را انتخاب می کند.

در نظر داشته باشید تمام مقطع های فولادی مانند میلگرد، نبشی و ناودانی و … توسط شمش فولادی تولید می شود. میلگرد ها برای افزایش استحکام بتن مورد استفاده قرار می گیرند. این محصول با خاصیت کششی بالایی که دارد ضعف بتن را جبران می کند.

روش های ساخت میلگرد

میلگرد معمولا به چهار روش تولید و عرضه می شود که فرایند ابتدایی در همه ی آن ها یکسان می باشد. بیشتر در مراحل پایانی و یا ماده اولیه مورد استفاده با هم تفاوت دارند. برخی از روش های تولید میلگرد عبارتند از:

 

روش های تولید میلگرد

 

ساخت میلگرد به روش نورد گرم

نورد یکی از روش های شکل دهی فلزات نورد است که از متداول‌ترین کار روی فولاد محسوب می شود. با عبور از بین غلتک ها به صورت گرم و سرد تغییر شکل می دهد. به معنی تغییر شکل فلز در دمای بالاتر از دمای محیط و پایین تر از دمای ذوب فلز می‌باشد. در روش نورد گرم شمش وارد کوره ای با حرارت معمولاً ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد می کنند.

 توجه داشته باشید شمش توسط جک هیدرولیکی در ردیف های مشخصی داخل کوره قرار می‌گیرند. در نهایت نرم و شکل پذیر توسط رول ها به مرحله فرفینگ ارسال می‌شوند که در چند مرحله تحت فشار و کشش از قطر شمش کاسته شده و طول آن ها اضافه می‌شود.

 در مرحله آخر نورد آج زنی میلگرد است که در این مرحله آج های مورد نیاز را روی میلگردها می‌زنند. چون میلگرد های به دست آمده طور مشخصی ندارند بعد از آج زنی از قیچی متراژ برای برش میلگرد ها در طول های مشخص استفاده می‌کنند و در نهایت بسته بندی می کنند. بهتر است بدانید میلگرد حاصل از نورد گرم در مواردی که به دقیق بودن ابعاد احتیاج باشد کاربرد ندارند.

ساخت میلگرد به روش نورد سرد

نورد سرد نیز همان مراحل نورد گرم با پردازش بیشتر را دارد و میلگرد های حاصل از روش نورد برای مواردی که نیاز به ابعاد دقیق باشد مناسب هستند. در روش نورد سرد فلز را در دمای محیط و با استفاده از تنش های مکانیکی به جای گرم و شکل می‌دهند. روش نورد سرد از قدیمی ترین روش شکل گیری میلگرد می باشد. میلگرد های تولید شده به روش نورد سرد هرچند که مقاومت بالایی دارند ولی از شکل پذیری پایینی برخوردارند.

میلگرد هایی که توسط روش نورد سرد تولید می شوند معمولا برای مناطق زلزله خیز کاربرد مناسبی در ساختمان سازی ندارند. توجه داشته باشید هر چند که این محصول مقاومت سازه را بالا می برد در شرایطی که سازه مجبور به تغییر شکل باشد دوام نمی آورد و انعطاف خوبی ندارد.

روش‌ نورد سرد به دلیل کم هزینه بودن و کنترل ابعاد و در این روش ها از متداول ترین و پرکاربردترین روش تولید میلگرد محسوب می‌شوند.

 در این روش می‌توان حداکثر استفاده را از حداقل دستگاه ها برد. عملیاتی که در نورد سرد انجام می شود عبارتند از: کششی سرد، چرخشی و پولیش زدن و سنباده، که نتیجه انجام این عملیات یک محصول با استحکام بالا می باشد. محصولات تولید شده به روش نورد سرد دارای سطح خوبی نسبت به محصولات تولیدی به روش نورد گرم می باشند.

ساخت میلگرد به روش ترمکس

در این روش میلگرد فولادی را از داخل آب عبور می دهند که باعث سرد شدن ناگهانی این محصول می‌شود. سرد شدن ناگهانی سطح بیرونی باعث تشکیل لایه مارتنزیت در میلگرد می‌شود. این امر است کام سطح بیرونی را افزایش می‌دهد.

 بهتر است بدانید در این روش کربن کمتری به فولاد اضافه می شود که باعث شکل پذیری میلگرد می شود. در روش ترمکس بعد از تمام شدن فرآیند تولید میلگرد ها را بر اساس آزمایش های مخصوصی بررسی می کنند. یکی از این آزمایش ها وزن میلگرد می باشد که بر اساس قطر محصول به روش های سبک و سنگین و مخصوص انجام می‌شود.

 

ساخت میلگرد به روش ترمکس

 

مراحل تولید میلگرد به روش ترمکس

در روش ترمکس برای مقاومت میلگردها در برابر فشار وارده را در دو مرحله تولید می‌کنند. در مرحله اول میلگرد های خروجی از فرآیند نورد سرد را که دمای حدود ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد دارند به محوطه سازی هدایت می‌کنند. در شرایط خاص و کنترل شده به سرعت توسط آب سرد می‌شوند.

 توجه داشته باشید فقط سطح میلگرد سرد می‌شود و داخل آن نرم و شکل پذیر باقی می‌ماند. در مرحله دوم بعد از اینکه میلگرد ها را از سیستم خنک کننده خارج کردند روی صفحه بزرگ قرار می‌دهند که به آن صفحه خنک کننده نیز می‌گویند. چون در مرحله قبل فقط سطح میلگرد سرد شده بود داخل آن گرم مانده بود؛ در این مرحله گرمای داخل به سطح نفوذ کرده و سطح میلگرد را نیز گرم می‌کند.

 حالت سخت و شکننده مرحله قبل تبدیل به حالت سخت و مقاوم می شود. در روش ترمکس ساختار میلگردها دارای تنوع ساختاری و فیزیکی می باشند. به این معنی که سطح میلگرد سخت و لایه میانی کمی سخت و مرکزی که نرم و چکش خوار می باشد.

ساخت میلگرد به روش میکرو آلیاژی

 روش میکروآلیاژی جدیدترین روش ساخت میلگرد می باشد. در این روش از ذرات ریزی مانند وانادیوم و تیتانیوم و … به فلز افزوده می‌شود. هر چقدر سایز ذرات افزوده شده ریز باشد؛ مقاومت محصول بالا می‌رود. میلگرد تولید شده به روش میکروآلیاژی به آرامی سرد می شود تا به دمای محیط برسد و این باعث مقاومت بیشتر این محصول نسبت به میلگرد های دیگر می‌شود.

 میلگرد تولید شده به روش میکرو الیاژِی گزینه مناسبی برای ساختمان سازی در مناطق زلزله خیز می باشد.

بهتر است بدانید به دلیل دوام بیشتر و کارایی بالایی که میلگردهای میکروآلیاژی دارند اکثر کارخانه ها سعی دارند که از این روش برای تولید میلگرد های ساده و میلگردهای آجدار استفاده کنند. کشش و انعطاف پذیری در میلگرد های تولید شده از این روش نسبت به بقیه میلگردها بالاست.

این میلگرد ها گزینه مناسبی برای سازه های مختلف که نیاز به استحکام و کشش و همچنین انعطاف بیشتری دارند، هستند. توجه داشته باشید این کیفیت و قابلیت های میلگرد میکروآلیاژی هزینه زیادی را نیز به همراه دارد.

آهن هایپر عرضه کننده انواع میلگرد ها با کیفیت های بالا و در اندازه ها و رنگ های متنوع می باشد. جهت تهیه انواع میلگرد ها همچون میلگرد 32، میلگرد ۱۸، میلگرد۱۶  و میلگرد ۲۰ می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید.

 

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

میزان تولید میلگرد در ایران چقدر است؟

نحوه تولید میلگرد بستر

میلگرد از چه ساخته شده

میلگرد کدام کارخانه بهتر است؟

https://ahanhyper.com//?p=17676

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *