امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

دال یک طرفه و دوطرفه چیست؟

یکی از تجهیزات بسیار مهم در ساخت سازه های ساختمانی؛ دال می باشد. از دال ها برای ساختن سطح صاف در کف و سقف مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به نوع کاربرد در انواع مختلفی وجود دارند که شما می توانید از آن بهره مند شوید. دال یک طرفه و دال دوطرفه چیست؟ سوالی است که قصد داریم در ادامه این مطلب مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

دال چیست؟

یکی از انواع سقف های بتنی می باشد که به صورت یکپارچه است و از مصالح مانند بتن و فولاد تشکیل شده است که از مقاومت بالایی برخوردار هستند. به همین خاطر معمولاً به آن دال بتنی گفته می شود. بهتر است بدانید از دالها در انواع سازه ها از جمله پل ها و کف سازی و … استفاده می شود.

 ضخامت دال ها کمتر از طول و عرض آن می باشد. توجه داشته باشید در دال ها معمولاً از فولاد به صورت میلگرد استفاده می شود. برای ساخت سقف طبقات پی‌درپی از دال با ضخامت بین ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر استفاده می شود.

 

دال چیست؟

 

دال یک طرفه و دال دو طرفه

 توجه داشته باشید برای اینکه بتوانید دال یکطرفه و دال دوطرفه را تشخیص دهید باید نکاتی را مد نظر قرار دهید تا به راحتی بتوانید آن را تشخیص دهید. معمولاً دال های بتنی با توجه به مقاومت مورد نیاز میزان حمایت از تیر سقف ها و همچنین نرخ ظرفیت عامل بار به دو دسته دال یک طرفه و دال دوطرفه تقسیم می‌شوند.

سقف دال بتنی یک طرفه

در ساخت دال بتنی یک طرفه از روش قالب گیری در محل استفاده می کنند که شامل تثبیت قالب نصب اعضای تشکیل دهنده و همچنین بتن تازه بر روی قالب می باشد. بهتر است بدانید از دال یکطرفه بر روی تیر سقف بیشتر برای ارتفاع ۶۳ متر مورد استفاده قرار می گیرد.

 البته بهتر است در نظر داشته باشید از این نوع دال ها معمولاً برای اندازه های بزرگتر نیز می‌توان استفاده کرد. اما هزینه ان افزایش پیدا می‌کند که باعث افزایش هزینه کل پروژه خواهد شد.

طراحی دال تیرچه بلوک یا دال یکطرفه تیرآهنی

از این دال ها معمولاً به عنوان تیرچه نیز استفاده می شود که دارای ضخامت بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر می باشد. با یک تیر آهن بتنی معروف به تیرچه جهت حمایت مورد استفاده قرار می گیرد که به آن دال تیرچه گفته می شود. تیرچه هایی که در این قسمت مورد استفاده قرار می گیرد به شکل مخروط می باشند که طول آن کمتر از ۷۵۰ میلی متر است. در این دال ها معمولاً از بال و جان استفاده می‌کنند تا باعث تقویت استحکام تیرچه شود.

سقف دال دو طرفه

توجه داشته باشید معمولا این دال‌ها از نظر ساختاری مشابه دال های یک طرفه می باشند که بر روی زیر سقف قرار دارند. با این تفاوت که این نوع دال ها نیاز بیشتری به چهارچوب دارند. دال های دوطرفه برای ظرفیت های ۶ الی 10 برابر مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه تیرچه سقف باعث می شود تا مقاومت دال افزایش پیدا کند و از خمیدگی و انحنای جلوگیری خواهد شد این نوع دال به چهارچوب اضافی احتیاج دارند.

طراحی دال مشبک یا دال لانه زنبوری

معمولا این نوع دال ها به صورت شبکه ای می باشند که شبکه‌های آن دارای شکل مربع است که در محل های امنیتی کاربرد دارن.در مراحل ساخت این نوع دال به این صورت است که غالبا قالب قرار داده و نصب حفاظ بر روی قالب، نصب استحکامات بهینه فلزها، نصب شبکه های آهنی و ریختن بتن تازه و … می باشد. از این دال در ارتفاع های ۱۵۹ متر به بالا استفاده می‌شود. موادی که برای این نوع دال استفاده می‌شود بسیار گرانقیمت می‌باشند.

 

دال یک طرفه و دال دو طرفه     

 

دال با هسته توخالی

دال با هسته توخالی معمولاً به صورت پیش ساخته می باشند که سیم از داخل آن عبور خواهد کرد و باعث می شود تا وزن خود را تحمل کرده و همچنین میزان بهره وری ساختمان افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین از این سیم می‌توان به عنوان لوله خدماتی استفاده کرد.

 در زمان هایی که نیاز به ساخت و ساز سریع داشته باشید و وقت زیادی برای آن وجود نداشته باشد می‌توان از دال ها با هسته توخالی استفاده کرد. این دال ها برای ارتفاع های بالای ۱۶ متر بسیار مناسب تر می باشد. به همین دلیل برای ساخت دفتر کار، پارکینگ، ساختمان های خرده فروشی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

دال های بادوام

در ساخت دال ها سعی می کنند تا دوام دال افزایش پیدا کند. به همین خاطر از آجرهای مقاوم استفاده می‌کنند تا بتوانند وزن بتن و دال را تحمل کنند. همچنین بهتر است بدانید بیشتر از دال های معمولی می باشد و استفاده از آنها مقرون به صرفه و مناسب است. استفاده از دال ها باعث می‌شود تا بتن مورد نیاز زیر محور خونسا کاهش پیدا کند از دال های با دوام بیشتر در مناطق گرمسیری استفاده خواهد شد.

دال حبابی

معمولاً از حباب های پلاستیکی مخصوصی در ساخت دال حبابی استفاده می‌کند. این حباب های پلاستیکی جایگذاری شده و پس از آن سطح  دال مورد نیاز برای پلاستیک و بین آنها قرار داده خواهد شد و پس از آن بتن تازه ریخته می‌شود.

هتر است بدانید حباب های پلاستیکی جایگزین بتن در مرکز دال می باشد. حبابی به طور چشمگیری وزن ان را کاهش داده و قدرت دال نیز افزایش پیدا می‌کند که این یکی از مزیت‌های بسیار مهم دال حبابی می باشد.

به همین خاطر در ظرفیت های بالاتر می توان از این دال بهره مند شد. معمولاً در این دال ها نیاز به پشتوانه کمتری دارید و همچنین نیازی نیست تا زیر سخت میله … قرار دهید. همچنین باعث افزایش قدرت دال شده که هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند. کاهش دال و همچنین حافظ محیط زیست می باشد چرا که مقدار بتن مورد نیاز در این نوع دال بسیار کمتر می باشد.

 

دال حبابی

 

توجه داشته باشید شما بازدید کنندگان گرامی هرگونه راهنمایی و مشاوره درباره دال حبابی و دال یک طرفه و هم دو طرفه و … می‌توانید از طریق شماره‌های ذکر شده در وب سایت https://ahanhyper.com/ با کارشناسان در تماس بوده و اطلاعات لازم را به صورت کاملاً رایگان دریافت نمایید و از آن بهره مند شوید. همچنین می توانید اطلاعات لازم را که در وبسایت درج شده است را مطالعه کرده و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

دال بتنی چیست و کاربرد آن در ساختمان سازی

https://ahanhyper.com//?p=17113

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *