امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

خرک چیست ؟ + 8 نکته اجرای خرک

با توجه به این مسئله که در فونداسیون های ساختمانی از خاموت استفاده نمی شود برای آرماتوربندی از خرک استفاده می کنند. آرماتورهای پایه دار و آرماتورهایی که فوقانی هستند را به این نام می شناسند. بر اساس ابعاد فونداسیون ساختمان ها شما باید به خوبی بدانید که از میلگردهای فوقانی باید استفاده شود.

ابعاد و فاصله هر یک از انواع فونداسیون ها تعیین کننده نوع این نمونه از آرماتورها می باشد. میزان پوشش بتن در تمامی فونداسیون ها یکی از مهمترین نکاتی می باشد که شما باید به خوبی آن را در نظر داشته باشید. سازه های ساختمانی برای اینکه مقاومت خود را به دست آورند باید از این نمونه آرماتور استفاده کنید.

بتن با اینکه مقاومت و استحکام زیادی دارد باید در برابر نیروهای فشاری و کششی هم مقاومت زیادی از خود نشان دهد. به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که بتن به تنهایی مقاومت زیادی در برابر فشارهای وارد شده ندارد. بر همین اساس در کنار بتن باید از خرک هم استفاده شود.

بتن مسلح یکی از بهترین و مقاوم ترین متریال هایی می باشد که برای طراحی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. میزان پوشش بتن زمان فونداسیون بندی یکی از مهمترین نکاتی است که شما زمان اجرای بتن باید به خوبی آن را در نظر داشته باشید.

ابعاد و فاصله انواع بتن ها را شما می توانید به طور دقیق بررسی کنید و بر اساس استانداردهای مشخص شده آنها را روی ساختمان به کار بگیرید.

خرک چیست ؟

چه نکاتی زمان اجرای خرک اهمیت دارد ؟

 برخی از نکاتی که زمان اجرای خرک باید در نظر داشته باشید عبارت می باشد از :

  1. ارتفاع هر یک از انواع این نمونه مصالح ساختمانی را باید بر اساس پوشش بتن تعیین کنید. پوشش بتن آرماتورهای فوقانی یکی از مهمترین نکاتی می باشد که شما زمان اجرای این نمونه مصالح ساختمانی باید در نظر بگیرید.
  2. ابعاد پاشنه این نمونه بتن باید به 50 سانتیمتر می رسد. در صورتی که این اندازه به درستی در نظر گرفته نشود باید به خوبی بدانید که پوشش بتن مقاومت لازم را به دست نمی آورد. استحکام ساختمان تنها در صورتی افزایش پیدا می کند که ساندازه های بتن پوشش رعایت گردد.
  3. فاصله هر یک از این نمونه بتن ها برابر با یک و نیم متر می باشد. اگر این فاصله رعایت نشود بتن ها ساختار اصولی به دست نمی آورند و ساختار مناسبی ندارند. دقت داشته باشید که این فاصله را باید به گونه ای اجرا کنید که استانداردهای لازم را داشته باشد.
  4. شماره ای که مربوط به آرماتور خرک می باشد به عمق پی انواع ساختمان ها بستگی دارد. برای آن دسته از فونداسیون هایی که عمق بیشتر دارند باید از نمونه هایی که اندازه شان بیشتر است استفاده کنید. به هر صورت شما باید به خوبی بدانید که شماره آن کمتر از 14 نباید باشد. آن دسته از انواع بتن ها که اندازه شان بیشتر از 14 می باشد استاندارد نیستند.
  5. به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که مقدار آرماتور مورد نیاز برای اجرای بتن در آرماتورهای ساختمان سازی بیان نمی شود. این اندازه را در فونداسیون ساختمان بیان نمی کنند و به همین دلیل شما باید پیش از آرماتوربندی به خوبی اندازه آنها را بررسی کنید.
  6. عرض این نمونه از بتن ها باید به نحوی انتخاب شود که تمامی آرماتورهای فوقانی روی یکدیگر قرار بگیرند. دقت داشته باشید که اگر نصب آرماتورها به صورت اصولی نباشد ساختمان ها مقاومت کافی نخواهند داشت.
  7. به طور کلی تمامی آرماتورهایی که طولی هستند با سیم بسته خواهند شد. در صورتی که شما به این نکته دقت نداشته باشید بتن ریزی آرماتورها بدون استاندارد اجرا می شوند. میزان پوشش آرماتورها باید به خوبی رعایت گردد که ساین پوشش به وسیله خمیدگی آرماتورها اجرا می شود.
  8. در نواحی که مربوط آرماتورها می باشد باید تعداد خرک ها را افزایش دهند. دقت داشته باشید که زمان خریداری انواع آنها باید به خوبی اندازه شان را بررسی کنید و سپس یکی از بهترین و مناسب ترین آنها را برای اجرا خریداری کنید.

خرک

نقش میلگردها در خرک ساختمان

یکی از مهمترین تجهیزاتی که برای ساختمان ها و آرماتورها باید مورد استفاده قرار بگیرد میلگردها می باشد. میلگردهای آجدار یکی از بهترین میلگردهایی به شمار می رود که شما می توانید برای ساختمان سازی آنها را مورد استفاده قرار دهید. دقت داشته باشید که پیش از خریدرای انواع میلگردها باید به خوبی اندازه آنها را بررسی کنید.

اندازه میلگردها باید به گونه ای باشد که ساختار ساختمان مقاومت کافی به دست آورد. آرماتوربندی انواع ساختمان ها را شما با میلگردها می توانید به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

توجه داشته باشید که ساختار ساختمان های بتنی و فلزی تنها در صورتی مقاومت کافی به دست می آورد که میلگردهای آجدار داشته باشند. میلگردهای آجدار را زمان خریداری از نظر کیفیت باید به خوبی مورد بررسی قرار دهید.

خرک گذاری در فونداسیون چگونه است؟

سازه ها برای اینکه بتوانند استحکام خود را حفظ کنند نیاز دارند تا در برابر نیروهای کششی و فشاری وارده مقاومت کنند، بتن با وجود مقاومت و استحکام بالایی که دارد به تنهایی نمی توانند در مقابل فشارهای وارده مقاومت کند ، به همین منظور در ساختار ساختمان ها از میلگرد در کنار بتن استفاده می شود .این ترکیب تحت عنوان بتن مسلح شناخته می شود.

موارد قابل توجه اجرای خرک در فونداسیون چیست؟

• ارتفاع خرک طوری باشد که میزان پوشش بتنی برای آرماتور بالایی رعایت شود • ابعاد پاشنه خرک حداقل 50سانتیمتر گرفته شود • فاصله حداکثر خرکها برابر 50/1گرفته شود • عرض خرک طوری باشد تا تمام آرماتورهای فوقانی بتوانند روی آن قرار گیرند

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

خاموت چیست؟ با انواع خاموت و روش استفاده آن آشنا شوید

https://ahanhyper.com//?p=12965

اشتراک گذاری