امروز : پنج‌شنبه 28 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

نکاتی برای جوشکاری فولاد گالوانیزه

جوشکاری و گالوانیزه نیازمند مهارت و اگاهی کافی می باشد. در ادامه این مطلب نکات لازم جهت جوشکاری گالوانیزه ذکر می کنیم با ما همراه باشید تا در صورت نیاز بتوانید از این نکات بهره مند شوید.

جوشکاری انواع ورق های فولادی گالوانیزه تا حدودی دشوار و سخت می باشد. چراکه این ورق ها دارای پوشش روی و ساختار خاصی می باشند که جوشکاری بر روی آن نسبت به ورق های فلزی دیگر تا حدودی مشکل و سخت می باشد. به طوری که اگر جوشکاران حرفه ای نیز جهت جوشکاری اقدام نمایند؛ امکان دارد با مشکلاتی روبه‌رو شوند.

 در حین عملیات باید نکاتی را رعایت کنید. یکی از مشکلاتی که بسیار مشاهده می‌شود این است؛ زمانی که فلزات نازک تر باشند با گرم کردن امکان دارد در سطح فولاد سوراخ های ایجاد شود. در نظر داشته باشید کیفیت و سرعت در این موارد بسیار مهم می باشد. در ادامه به توضیح نکاتی برای جوشکاری فولاد گالوانیزه می پردازیم:

جوشکاری فولاد گالوانیزه

همانطور که در ابتدا ذکر شد گرمای زیاد باعث می شود تا در سطح فولاد سوراخ هایی ایجاد شود. شما باید راهکارهایی را برای جوش ورق ها در نظر بگیرید تا مشکلی ایجاد نشود. یکی از نکات بسیار مهم این است که از الکترودهای با سرعت بالاتر جهت جوشکاری استفاده نمایید. در این صورت باعث می شود تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.

در اینجا نیاز به دستگاه ها و مهارت های فنی خاصی دارید. کیفیت جوشکاری معمولاً به شیوه‌ای است که جوشکار از دستگاه ها استفاده می کند.

اگر جوشکاری با گاز آرگان استفاده شود و به روش مناسبی ایجاد شود معمولاً درز جوش دارای کیفیت مقبول می باشد.

زمانی که قصد دارید راه های نازک گالوانیزه را جوشکاری کنید پیشنهاد می کنیم در انتخاب نوع الکترود دقت بسیاری به کار ببرید. اگر از گاز آرگان استفاده می کنید برای جوشکاری ورق های نازک از الکترودهای متوسط بهره‌مند شوید. یعنی الکترودهایی که دارای حداکثر ضخامت ۲.۵ میلیمتر می باشد و جریان آن نیز بین ۱۰ تا ۲۰۰ میلی متر قرار دارد بهره مند شوید. هرچه سرعت جوشکار بالاتر باشد می تواند کیفیت کار تضمینی باشد.

 

جوشکاری قطعات گالوانیزه

 

ایمنی و بهداشت در جوشکاری

از دیگر نکاتی برای جوشکاری فولاد گالوانیزه ایمنی و بهداشت است. به طور کلی باید جوشکاری تمامی ورق ها از جمله ورق های گالوانیزه باید طبق اصول ایمنی و بهداشتی انجام شود.

که این نکات ایمنی عبارتند از: استفاده از ماسک مخصوص جهت ایمنی چشم و صورت برای تشعشعات زمان جوشکاری، همچنین استفاده از دستکش های مخصوص جوشکاری، لباس های ضد حریق، کفش ضد حرق، عینک و کلاه ایمنی مخصوص و … در صورتی که شما از تمام این موارد استفاده نمایید می‌توانید جوشکاری ایمنی را تجربه نمایید.

در هنگام جوشکاری فولاد گالوانیزه معمولاً بخار هایی تولید می شود که این بخارها برای سلامتی جوشکار بسیار خطرناک و مضر است. به همین خاطر معمولا قبل از اینکه ورق یا لوله گالوانیزه شود شکل‌گیری و جوشکاری آن را انجام می‌دهند، سپس قطعه مورد نظر را گالوانیزه می‌کنند. در برخی موارد لازم است که لوله گالوانیزه ورق گالوانیزه جوشکاری شود.

 برای جوشکاری لوله های گالوانیزه استفاده از تجهیزات مخصوص جوشکاری می‌باشد. چرا که بخار های اکسید روی بسیار خطرناک می باشند. مکان جوشکاری باید به گونه‌ای باشد که تهویه مناسب داشته باشد. معمولا برای حذف کردن بخارات سمی پوشش روی جوشکاری را با شیب ملایم و تقریباً ۱۵ درجه انجام می‌دهند. همچنین توسط یک دستگاه مکش بخار های موجود در محیط را خارج خواهند کرد.

توجه داشته باشید در درون فولادهای گالوانیزه معمولاً پوشش روی وجود دارد. این پوشش باعث می‌شود نفوذ در فولادهای گالوانیزه به مشکل برخورد و پس از جوشکاری حفره و تخلخل ایجاد شود. برای اینکه این مشکل کمتر شود پوشش روی اطراف ناحیه جوش معمولا به صورت کامل برداشته می‌شود و توسط ماده پرکننده متناسب با جنس لوله زیری مشکلات بعد از آن را کاهش دهد.

توجه داشته باشید پوشش روی باید از هر دو طرف محل جوش باید دو تا چای برداشته شود و پس از آن اقدام به جوشکاری کرد.

توجه داشته باشید در روش‌های مختلف گالوانیزه کردن ضخامت روی متفاوت ایجاد خواهد شد. روش های گرم و پاشش حرارتی نسبت به آبکاری پوشش ضخیم تر ایجاد خواهد شد. بنابراین لوله و ورق گالوانیزه آبکاری شده جوشکاری راحت تر و بهتری را نسبت به روش های دیگر دارد. برای اینکه لایه گالوانیزه را بردارید از سنباده های سیلیکونی سایشی استفاده نمایید. اگر پوشش روی ضخیم باشد می توانید توسط سوزاندن با قرص کربن استیلن آن را حذف کرد.

برای اینکه خطرات جوشکاری فولاد های گالوانیزه کاهش پیدا کند باید سعی کنید سرعت آن افزایش دهید ورق گالوانیزه توسط روش های مختلف جوشکاری می شود. بهترین روش برای جوشکاری این ورق ها روش قوس الکتریکی می باشد. چرا که این روش معمولا سرعت بالاتری دارد و از جریان متناوب جهت قرص با گرمای زیاد ایجاد شده استفاده می‌شود و محل جوش به صورت درز خواهد شد.

 

ایمنی و بهداشت در جوشکاری

 

 در نظر داشته باشید انتخاب الکترود مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چراکه الکترود مناسب باعث می‌شود تا کیفیت جوش بالا رود. نکات بسیار مهم در جوشکاری قطعات و ورق های گالوانیزه این است که نباید سطوح جوشکاری به یکدیگر بچسبند و باید از هم فاصله داشته باشند تا فاصله توسط الکترود مناسب جوش پر شود.

 اگر فاصله در شکاف جوش بیشتر از یک اینچ باشد نمی‌توان شکاف یا پارگی را جوش دهید. این شکاف و پارگی توسط مواد پر نمی‌شود و به یکدیگر جوش داده نمی شود بین آنها خالی می ماند. از جوشکاری ورق های گالوانیزه معمولاً در خودروسازی، هواپیماسازی، همچنین ساخت و ساز و حمل و نقل و .. استفاده می شود.

با در نظر گرفتن این نکاتی که ذکر شد به راحتی می توانید جوشکاری قطعات و ورق های گالوانیزه را انجام دهید. اما برای اینکه مشکل ایجاد نشود پیشنهاد می کنیم جوشکاری قطعات و ورق های گالوانیزه به افرادی که مهارت های لازم دارد بسپارید. دیگر دغدغه و نگرانی از بابت جوشکاری این ورق ها نداشته باشید.

 

ایمنی و بهداشت در جوشکاری

 

 جهت کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی‌های لازم همواره می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید. همچنین جهت اطلاع از قیمت آهن آلات، میلگرد ها و … به وب سایت آهن هایپر مراجعه نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

انواع فولاد گالوانیزه

با گالوانیزه گرم مقاطع فولادی آشنا شوید

https://ahanhyper.com//?p=15909

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *