امروز : دوشنبه 15 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تیرآهن ذوبی چیست؟ + علامت اختصاری و بهترین ویژگی ها

 تیرآهن ذوبی چیست؟ مبحثی می باشد که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات در این زمینه لطفاً با ما همراه بوده و مطالب زیر را مطالعه کنید.

 

… «فایل صوتی توضیحات تیرآهن ذوبی» …

تیرآهن ذوبی

معرفی تیرآهن ذوبی

در پاسخ به سوال تیرآهن ذوبی چیست؟ باید ذکر کنیم که به تیرآهن تولید شده کارخانه ذوب آهن اصفهان تیرآهن ذوب گفته می‌شود. یکی از پرکاربردترین محصولات در بازار است که دارای علامت اختصاری آن ESCO می باشد. یکی از اساسی ترین قطعات استفاده شده در ساختمان سازی تیرآهن به حساب می آید. تیرآهن ها نقش بسزایی در تحمل بارهای برشی وارد بر سازه دارد که دارای جنس فولاد است. ذوب آهن اصفهان از معروفترین برندهای تولید تیرآهن می باشد. وزن تیرآهن ذوبی با جدول اشتال بیشترین نزدیکی را دارد. در تولید این تیرآهن ها از فولاد ST52 و ST44 و ST37 استفاده می شود.

همانطور که پیش تر اشاره شد، در بازار آهن آلات، تیرآهن ذوبی ، مقاطع فولادی تولید شده توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان را شامل می شود. تیرآهن های تولیدی این کارخانه، به علت برخورداری از سطح کیفی و دوام بسیار بالا، در زمره برترین و بهترین مقاطع فولادی موجود در سطح کشور به شمار می آیند.

فرآیند طراحی و ساخت تیر آهن اصفهان، به وسیله ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته و مدرن روز انجام می گیرد. استفاده از متریال و آلیاژهای باکیفیت و مرغوب، دوام و استحکام بسیار بالای تیرآهن های ذوب آهن اصفهان را رقم زده است.

شایان ذکر است که آهن و تیرآهن از مصالح فلزی و مقاطع فولادی پرکاربرد و پر استفاده برای برپایی و ساخت پروژه های عمرانی و سازه های ساختمانی و مسکونی به شمار می روند. در بازار آهن آلات کشور انواع مختلفی از تیر آهن‌ها تولید و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

استانداردهای استفاده شده در تولید و ساخت تیر آهن ها، متناسب با منطقه و نوع کاربرد متفاوت و گوناگون می باشد. مضاف بر این، در حوزه ساختمان سازی، تیرآهن نقش پر رنگ و برجسته ای ایفا می نماید. مقاطعی آهنی برای تکمیل و به اتمام رساندن استراکچر سازه های ساختمانی، در طیف وسیع و گسترده ای مورد استفاده واقع می شوند.

در حال حاضر تولیدکننده ها و شرکت های مختلفی در سطح کشور، در حوزه تولید و عرضه مقاطع فولادی فعالیت دارند. در این میان، کارخانه ذوب آهن اصفهان، به عنوان بزرگ ترین تولید کننده تیر آهن در سطح کشور به شمار می رود. بر همین اساس، در بازار آهن آلات، تولیدات این شرکت را با عنوان تیر اهن ذوبی خطاب می کنند.

مهم ترین ویژگی های تیرآهن ذوبی چیست؟

فرآیند تولید تیر آهن ذوبی با استفاده از بهترین و باکیفیت ترین تجهیزات و دستگاه های پیشرفته و مدرن صورت می گیرد. این ویژگی سطح کیفی و دوام و استحکام بسیار بالای تیرآهن های اصفهان را در پی داشته است.

همچنین، تولید و ساخت مقاطع فولادی کارخانه ذوب آهن اصفهان مطابق با استانداردهای معتبر و تعریف شده جهانی و بین المللی انجام می شود. از لحاظ اندازه، محصولات تولیدی این شرکت، در ابعاد متنوع 14 الی 30 ساخته و پرداخته می شوند.

مهم ترین ویژگی های تیرآهن ذوبی چیست

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که شرکت ذوب آهن اصفهان تولید و ساخت تیرآهن های خود را بر اساس استاندارد IPE انجام می دهد. مطابق با این استاندارد، باله های تیر آهن در بخش ابتدایی و انتهایی نازک، یکنواخت و یکسان می باشند.

یکنواخت و یکپارچه بودن بخش ابتدایی و انتهایی تیرآهن، از مهم ترین و شاخص ترین مشخصات تیر اهن اصفهان محسوب می شود.

مضاف بر این، رعایت استانداردهای لازم در تولید مقاطع فولادی اصفهان، مقاومت و طول عمر سازه را در برابر شرایط خارجی و غیر طبیعی تضمین می کند.

برخورداری از وزن سنگین در مقایسه با سایر مقاطع فولادی و اخذ گواهینامه تولید با بالاترین و بهترین سطح کیفیت برای اولین بار در کشور را می توان از دیگر مشخصات تیرآهن های ذوبی برشمرد.

ابعاد تیرآهن ذوبی

 در ادامه مبحث تیرآهن ذوبی چیست؟ باید ذکر کنیم که این نوع مقطع فولادی در سایزها و وزن های مختلفی به بازار عرضه می شود. براساس ارتفاع یا طول تیرآهن ذوبی شماره آن مشخص می شود. در زیر چند مثال برای مشخص شدن شماره آورده شده است. تیرآهن سایز ۱۲ معمولا از وزن ۱۲۰ کیلو گرم برخوردار می شود. سایز تیرآهن ۱۴ نیز دارای وزن ۱۵۵ کیلو گرم می باشد. این نوع تیرآهن معمولا در سایز و ابعاد مختلفی در بازار موجود است.

انواع تیرآهن ذوبی

در پاسخ به سوال تیرآهن ذوبی چیست؟ باید ذکر کنیم که این نوع تیرآهن ها در انواع مختلف موجود است. هر یک دارای ویژگی، خواص و کاربردهای منحصر به فردی می باشند. در ادامه انواع آن را بیان می کنیم.

تیرآهن IPE: این تیرآهن تابع استاندارد اروپایی بوده و بال های موازی نسبت به یکدیگر دارد. شایان ذکر است که مقاومت کششی تیر آهن ذوبی در دو طرف آن متفاوت می باشد. نام دیگر این تیرآهن نیم پهن بوده که دارای طول 8 الی 16 متر است.

تیرآهن INP:  بهتر است بدانید که ضخامت بال این تیرآهن ثابت نیست. با فاصله گرفتن از محل تقاطع بال و جان، ضخامت بال کم می شود. طبق استاندارد در نظر داشته باشید که این نوع تیرآهن توسط کشور چین و روسیه تولید و عرضه می شود. طول این تیرآهن ها ۸ تا ۱۶ متر است که هر یک از آن در کاربردهای خاصی استفاده خواهد شد.

 تیرآهن HEB: این تیرآهن ذوبی به تیرآهن هاش معروف است که در زمان رانش زمین و… نقش مهمی در خنثی کردن حرکت ساختمان دارد. مقاومت کششی در دو طرف بال یکسان و ضخامت بال تیرآهن ثابت می باشد. این تیرآهن از نظر وزنی به سه دسته تقسیم می شود که عبارتند از: تیرآهن سبک‌، تیرآهن متوسط، تیرآهن سنگین. نوع تیرآهن سنگین از کمیاب ترین انواع تیرآهن است.

تیرآهن CPE: به دلیل داشتن حفرات شش ضلعی در جان تیرآهن به لانه زنبوری معروف است. در این تیرآهن تحمل خمشی بالا بوده و در ستون ها، اتصالات بادبند، کف دیواره ها و… از این تیرآهن ذوبی استفاده می شود. طول این تیرآهن معمولاً ۱۲ تا ۱۸ متر است.

 

انواع تیرآهن ذوبی

 

پرمصرف ترین تیرآهن ذوبی

 در ادامه مبحث تیرآهن ذوبی چیست؟ باید ذکر کنیم که تیرآهن از جمله انواع مصالح پرکاربرد است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع مقطع فولادی معمولا در سایز های 8 الی 30 در بازار موجود است. برخی از پرکاربرد ترین و پرمصرف ترین تیرآهن ذوبی عبارتند از:

تیرآهن سایز ۱۴: درمقابل تنش ها مقاومت بالایی دارد. اغلب در وزن ۱۳۰ کیلوگرمی تولید می شود.

تیرآهن سایز ۱۶: این تیرآهن در وزن ۱۹۵ کیلو گرمی عرضه می شود. در ساختمان سازی از این سایز استفاده های زیادی می شود.

تیرآهن سایز۱۸: وزن این نوع تیرآهن به نسبت دو نوع قبلی سنگین تر است. از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. طول هر تیرآهن ۱۲ متر بوده و وزن آن ۲۲۵ کیلو است. بعضی شرکت ها آن را در وزن کمتری تولید می کنند.

علامت اختصاری تیر آهن ذوبی چیست؟

در ادامه مبحث تیرآهن ذوبی چیست؟ باید بدانید که آرم آن ESCO می باشد که بر روی تیرآهن ها حک شده تا از بقیه تیرآهن ها متمایز شوند. وزن آن استاندارد بوده است و همچنین در سازهای 8 تا ۳۰ تولید و به بازار عرضه می شوند. تیر آهن ذوبی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و قیمت آن نیز بالاتر از بقیه تیرآهن ها است.

 

پرمصرف ترین تیرآهن ذوبی

 

مزایای تیرآهن ذوبی

 با توجه به مبحث تیرآهن ذوبی چیست؟ باید ذکر کنیم که این نوع تیرآهن دارای مزایای بسیاری می باشد. برخی از مزایای آن عبارتند از:

  • کیفیت بالا
  • جوش پذیری
  • یکنواخت بودن انتها و ابتدای آن
  • برند بودن
  • تولید مطابق با استاندارد معتبر جهانی
  • برخورداری از وزن سنگین
  • استفاده از مواد اولیه مرغوب

کاربرد تیرآهن ذوبی

یکی از المان های اصلی که در سازه های ساختمانی استفاده می شود؛ تیرآهن است. جهت نگهداری بارهای مختلفی که به سازه وارد می شود از آن استفاده می شود. تیرآهن ها تحمل بار بالایی دارند و برای استحکام ساختمان از آن استفاده می شود.

نحوه تشخیص تیرآهن ذوبی

در ادامه مبحث تیرآهن ذوبی چیست؟ باید بدانید که در کشور ما تیرآهن ذوبی بیشترین محبوبیت را دارد. در زمان خرید به برند حک شده بر روی آن دقت نمایید. می توانید آن را از تیرآهن های دیگر به راحتی تشخیص دهید. آرم ESCO بر روی تیرآهن ذوبی و با فاصله های مشخص از یکدیگر حک شده است. کارخانه تولیدی ذوب آهن اصفهان برای تیرآهن معمولا از استاندارد IPE بهره مند شده است که دارای بال های نازک و یکنواخت می باشد.

 

مزایای تیرآهن ذوبی

 

خصوصیات ظاهری تیر آهن اصفهان

متریال استفاده در ساختار و بافت تیرآهن ذوبی از جنس فولاد st37 در نظر گرفته شده است. به طور معمول، طول شاخه های این مدل از مقاطع فولادی، 12 متر می باشد. تیرآهن های تولیدی کارخانه ذوب آهن اصفهان از لحاظ شکل و فرم ظاهری، شبیه حرف I انگلیسی می باشند.

واحد فروش این محصولات بر حسب شاخص کیلوگرم و به صورت شاخه ای انجام می شود. تیرآهن سایز 12، 14 و 18 شرکت ذوب آهن اصفهان، از پرفروش ترین و پرکاربردترین مصالح فلزی در بازار آهن آلات تلقی می شوند.

لازم به ذکر است که تیرآهن اصفهان مطابق با جدول اشتال طراحی و تولید می شوند. همچنین، بر روی تمامی مقاطع فولادی تولیدی کارخانه ذوب آهن اصفهان آرم و نماد ESCO به صورت برجسته و شاخص بر روی بال های تیر حک شده است.

علاوه بر این، استفاده به عنوان تیر و برای پوشش سقف سازه های مختلف و استفاده به عنوان ستون، از مهم ترین موارد کاربرد و استفاده از تیرآهن های ذوبی به شمار می رود. قابلیت استفاده در طبقات زیرین سازه ها و پل های لانه زنبوری، از دیگر موارد کاربرد این مدل از مقاطع فولادی به حساب می آید.

فاکتورهای موثر بر قیمت تیرآهن ذوبی

قیمت تیر آهن کارخانه ذوب آهن اصفهان متاثر از تغییر و تحولات نرخ ارز تعیین می گردد. بر این اساس، کوچک‌ترین و جزئی ترین تغییر در نرخ ارز، کاهش یا افزایش قیمت تمام شده تیرهای ذوبی را به دنبال دارد. علاوه بر این، تیر آهن های اصفهان در مقایسه با سایر مقاطع فولادی، از قیمت بالاتر و بیشتری برخوردار می باشند.

تیرآهن ذوبی چیست؟ + علامت اختصاری و بهترین ویژگی ها | در بازار آهن آلات، تیرآهن ذوبی ، مقاطع فولادی تولید شده توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان را شامل می شود. تیرآهن های تولیدی این کارخانه، به علت برخورداری از سطح کیفی و دوام بسیار بالا، در زمره برترین و بهترین مقاطع فولادی موجود در سطح کشور به شمار می آیند.

نوع و جنس متریال و آلیاژهای استفاده شده در ساختار، از دیگر فاکتورهای موثر و تاثیرگذار بر بازه قیمت تیر آهن‌های اصفهان قلمداد می گردد. همچنین، وزن در نظر گرفته شده برای هر شاخه، استانداردهای به کار رفته و سایز و ابعاد تیرآهن را می توان از پارامترهای اثرگذار در این زمینه دانست. مجموعه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد. برخی از این محصولات می توان به انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … اشاره کرد.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد، پروفیل، ناودانی، نبشی، انواع تیرآهن، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق فولادی، ورق ابعادی، و … می باشد. شما بازدیدکنندگان عزیز می توانید این مقاطع را با کیفیت بالا از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ تهیه و خریداری نمائید. همچنین بهتر است بدانید که قیمت روز آهن، قیمت تیرآهن، قیمت میلگرد، قیمت آهن آلات، قیمت پروفیل و … به صورت به روز در سایت درج شده است که می توانید جهت بررسی آن اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط :

تیرآهن ساختمانی چه نوع فولادی است؟

تیرآهن پیش ساخته

تیرآهن برای سقف

بهترین تیرآهن ایران

برای ساخت تیرآهن از چه آلیاژی استفاده می شود؟

طول هر شاخه تیرآهن چند متر است؟

https://ahanhyper.com//?p=4158

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *