امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تفاوت ناودانی سبک و سنگین چیست؟

تفاوت ناودانی سبک و سنگین چیست؟ ناودانی یکی از مقاطع فولادی می باشد که در ساختمان سازی از آن استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید پرکاربردترین و همچنین پرمصرف‌ترین انواع ناودانی؛ نوع ناودانی سبک و سنگین می باشد.

ناودانی

ناودانی از جمله مقاطع فولادی می باشند که معمولاً به شکل U می باشد. معمولاً این مقاطع فولادی از نورد بیلت های که از جنس فولاد کربنی می باشند ساخته خواهند شد.

بهتر است بدانید شکل ظاهری این ناودانی معمولاً از یک بخش افقی و دو بال عمودی ساخته می‌شود که به صورت مشبک و ساده در بازار وجود دارد. می‌توانید با توجه به کاربرد مد نظر نوع مناسب آن را تهیه و استفاده نمایید از لحاظ وزنی نیز مقاطع فولادی به دو صورت سبک و سنگین تولید می‌شود.

 

ناودانی سبک

انواع ناودانی ها از لحاظ وزن

ناودانی ها از لحاظ وزن، کاربرد، روش ساخت و …. به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. تقسیم بندی ناودانی ها از لحاظ وزن عبارتند از:

  1. ناودانی سبک
  2. ناودانی سنگین

ناودانی سبک

همانطور که از نام این ناودانی پیداست از وزن کمتری برخوردار می باشد. به طوری که می‌توان گفت وزن این نوع ناودانی ها از مقدار استاندارد کمتر می باشد.

کشورهایی مانند ایران و روسیه معمولاً ناودانی های سبک تولید می کنند. به گونه ای که می توان گفت ناودانی های تولید شده در ایران اغلب به صورت سبک می باشند. بهتر است بدانید از لحاظ استاندارد تولید این نوع ناودانی ها نسبت به ناودانی های سنگین متفاوت می باشد و از قیمت کمتری نیز نسبت به آن برخوردار است.

بهتر است بدانید از ناودانی سبک معمولاً در کاربردهایی مانند ساخت چهارچوب، صنایع دریایی، پایه ماشین آلات، اسکلت ماشین آلات سنگین و هم‌چنین ترمیم به بناهای معماری و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ناودانی سنگین

بهتر است بدانید این ناودانی ها از نظر وزن با جدول اشتال مطابقت دارد. به گونه ای که می توان گفت وزن و ابعاد ناودانی سنگین با استاندارد جدول مهندسی برابر است با وزن و ابعادی که در اشتا درج می شود.

همچنین از برخی ناودانی های اروپایی نیز وارد بازار می‌شود. بهتر است بدانید ناودانی های سنگین معمولا از لحاظ کاربرد با ناودانی های سبک متفاوت های بسیاری دارد که از این ناودانی می‌توان در ساخت بادبند، خرپا، ستون و … استفاده کرد.

کاربرد ناودانی

ناودانی ها به طور کلی توسط سه روش پرسی فابریک و نورد سرد و گرم تولید و روانه بازار می شود. در ساخت ناودانی ها به روش فابریک معمولاً این محصول به شکل نوع از خط تولید خارج خواهد شد.

بهتر است بدانید ناودانی ها معمولاً از لحاظ شکل ظاهری به صورت ساده و مشبک می باشند که هر کدام برای تولید از یک روش متفاوت استفاده خواهد شد.

ناودانی ساده

ناودانی های ساده معمولا توسط ورق های فولاد گالوانیزه و به روش نورد گرم و سرد تولید شده و روانه بازار می شوند. معمولاً از ناودانی های ساده در پروژه های شهری مثل ساخت پل های باربر و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ناودانی مشبک

ناودانی های مشبک نیز مانند نوع ساده آن توسط ورق های گالوانیزه به روش نورد گرم و سرد تولید و ساخته خواهد شد. بهتر است بدانید از این ناودانی ها تنها در ساختمان استفاده نمی شود بلکه از این محصول می توان در پروژه های عمرانی همچنین ترمیم بنا های معماری و مصارف صنعتی و … استفاده کرد.

از دیگر کاربردهای این نادانی ها می توان به استفاده در پایه ماشین آلات صنعتی، تشکیلات دریایی، اسکلت کامیون‌ها و … اشاره کرد.

تفاوت ناودانی سبک و سنگین چیست؟

امکان دارد برخی از افراد تفاوت ناودانی های سبک و سنگین را اطلاع نداشته باشند. در هنگام خرید این محصول دچار سردرگمی خواهند شد. در ادامه این قسمت مهم ترین تفاوت های ناودانی سبک و سنگین را ذکر می کنیم:

  1. معمولاً در ساخت ناودانی سبک از استاندارد روسی GOST8240 و در ساخت ناودانی سنگین از استاندارد اروپایی DIN EN 1026-1 استفاده می شود که باعث می شود تا استاندارد هایی که در زمان تولید در نظر گرفته می شود تفاوت داشته باشند.
  2. این دو نوع ناودانی در قیمت نهایی نیز تفاوت دارند. به گونه‌ای که ناودانی سبک دارای وزن کمتری بوده و به همین خاطر از قیمت کمتری نیز نسبت به ناودانی سبک برخوردار است.
  3. ابعاد و وزن ناودانی سبک و سنگین بسیار متفاوت می باشد. به گونه‌ای که وزن آن کمتر از جدول اشتال خواهد بود.
  4. معمولاً ناودانی سنگین به روش نورد گرم تولید می‌شود در صورتی که ناودانی سبک به روش نورد سرد تولید خواهد شد.
  5. از دیگر تفاوت‌های این محصول می‌توان به کاربردهای آن اشاره کرد که هر کدام از ناودانی ها دارای کاربرد جداگانه می باشد.
  6. یکی دیگر از تفاوت‌های ناودانی ها کارخانه‌های سازنده می‌باشد. ناودانی سبک در کارخانه‌های روسیه و ایران تولید و عرضه می‌شوند. اما ناودانی سنگین بیشتر در کارخانه های اروپایی تولید و روانه بازار می‌شوند. از روی کارخانه می‌توانید به استاندارد ساخت کیفیت یا قیمت ناودانی ها پی ببرید.

تفاوت ناودانی سبک و سنگین چیست؟

پروفیل ناودانی سبک

ناودانی سبک مانند دیگر پروفیل ها بر اساس استاندارد ها، ابعاد و وزن مشخصی تولید و روانه بازار می شوند. استاندارد ابعاد و وزن این مقاطع فولادی طبق جدول اشتال تعیین خواهد شد.

اگر وزن این ناودانی از وزن تعریف شده کمتر باشد به آن ناودانی سبک خواهد گفت یعنی ابعاد و وزن ناودانی سبک با اندازه های درست شده در جداول مهندسی مطابقت ندارد و پایین تر از مقدار استاندارد می باشد.

پروفیل ناودانی سنگین

پروفیل ناودانی سنگین دقیقا طبق وزنی می باشد که درون جدول اشتال ذکر شده است که اغلب به این پروفیل ها در کارخانجات اروپایی و تحت استاندارد UNP تولید خواهد شد.

با توجه به برابری وزن ناودانی سنگین با جدول اشتال به آن ناودانی سنگین گفته خواهد شد. توجه داشته باشید تولید ناودانی سنگین معمولاً نسبت به تولید ناودانی سبک راحت تر و زمان کمتری می باشد.

استفاده از این روش محاسبات را پایین می آورد. می‌توان گفت ناودانی های سنگین معمولاً دارای ضخامت بالایی می باشند که در پروژه‌های بزرگ و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناودانی ها همانطور که ذکر شد از جمله مقاطع پروفیل پر کاربرد می باشد که امروزه می توانید از فروشگاه مختلفی این مقاطع را جهت کاربرد های مد نظر خود را تهیه نمایید.

برای این که از کیفیت این مقاطع اطمینان داشته باشید پیشنهاد می کنیم به وبسایت https://ahanhyper.com/ مراجعه نمایید. این مقاطع فولادی را با کیفیت بالا تهیه نمایید تا با اطمینان خاطر در ساخت سازه ها و همچنین کاربرد های دیگر از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

ناودانی سنگین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ناودانی سبک چیست و کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی

ناودانی چیست و انواع آن

https://ahanhyper.com//?p=17912

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *