امروز : پنج‌شنبه 18 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تاثیر نوع سیمان بر مقاومت بتن

 یکی از مهم ترین مصالحی که در ساخت و ساز ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد؛ بتن و فرآورده های بتنی می باشد که مقاومت بتن یکی از خصوصیات بسیار مهم آن می باشد. برای اینکه به ساختمان مستحکم برسید باید روش های متفاوتی اعمال کرد.

به عنوان مثال می توان گفت اول باید بتوانند نیروهایی که به سازه وارد می‌شود را دفع کرده و به زمین برساند. همچنین از توانایی و قدرت خوبی در برابر نیروهای فشار برخوردار باشد. برای اینکه بتن دارای توانایی و قدرت بالا باشد؛ باید به اصول و قواعد تولید بتن با کیفیت را در نظر بگیرید که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

یکی از مواردی که در ساخت بتن با کیفیت نقش اساسی و بسیار مهمی را ایفا می‌کند سیمان می باشد. سیمان یکی از مهمترین و اساسی ترین موادی می باشد که در مقاومت فشاری بتن بسیار تاثیر گذار می باشد. در ادامه مطلب تاثیر نوع سیمان بر مقاومت بتن را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

 

رابطه بین مقاومت فشاری بتن

 

تاثیر نوع سیمان بر مقاومت بتن و رابطه بین مقاومت فشاری بتن

بهتر است بدانید مقاومت فشاری معمولاً به توانایی یک ماده مقابله با تنش ها عدم ایجاد شکستگی و … گفته می‌شود. در برخی موارد از انواع سیمان در ساخت بتن به کار می‌رود. قبل از آن که سیمان در سازه ها استفاده شود، امکان دارد دچار تنش شود. میزان مقاومت فشاری بتن در برابر مقاومت آن در برابر شرکت در نظر گرفته خواهد شد که به آن درجه گسیختگی می گویند.

 بهتر است بدانید نکته ای در مورد جامدات وجود رابطه و اصولی وجود دارد. به این صورت است که تخلخل جامدات و مقاومتی که آن ها دارند معمولاً یک رابطه معکوس وجود دارد. یعنی هرچه تخلخل یا حجم هوایی که داخل سنگدانه‌ها وجود داشته باشد بیشتر باشد باعث می‌شود تا مقاومت آن کمتر شود. با این حال میزان تخلخل نیز بر مقاومت فشاری بتن بسیار تاثیر گذار می باشد.

 بحث دیگری که بر میزان تخلخل و ناحیه انتقال تاثیر دارد نسبت آب مصرف شده در مقایسه با نسبت میزان سیمان مصرف شده می باشد. میزان آب به صورت مستقیم بر مقاومت فشاری بتن تاثیر گذار می باشد.

فاکتورهایی مانند مواد تنش های وارد شده، رطوبت، جمع آوری و تراکم بتن های سنگدانه، اندازه های آن سرعت بارگذاری و … از جمله موارد بسیار مهم می باشند که معمولاً بر مقاومت فشاری بتن بسیار موثر هستند.

اندازه گیری مقاومت فشاری بتن

شما می توانید به راحتی مقاومت فشاری بتن را اندازه گیری نمایید. همچنین مقاومت در مقابل عوامل و شرایط جوی میزان نفوذپذیری، ضد رطوبت بودن و مدول ارتجاعی و … را نیز به دست آورید. توجه داشته باشید باید مقاومت فشاری بتن نسبت به مقاومت های دیگر بسیار بیشتر باشد.به همین خاطر معمولاً بتن را با مقاومت فشاری بالا تولید و استفاده می کند.

 سیمان به شدت بر مقاومت فشاری بتن موثر می باشد. معمولا سیمان های که در بازار موجود دارند در درجه های متفاوت و انواع مختلف وجود دارند که انواع سیمان ها درجه های متفاوتی از تخلخل بین سیمان و بتن را نشان می دهند که با توجه به مقاومت فشاری بتن به شدت تاثیرگذار می‌باشد. این تاثیرات معمولاً به صورت منفی و به صورت مثبت در بتن خود را نشان می‌دهد.

 

اندازه گیری مقاومت فشاری بتن

 

تاثیر نوع سیمان بر حالت شکسته بتن

توجه داشته باشید نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که اگر مقاومت فشاری بتن کمتر باشد در اثر فشارهای وارده شکست ناگهانی را تجربه نماید. به همین خاطر بتن به عنوان مهم ترین مواردی شناخته شده است که در ساخت و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 اگر فضاهای خالی در بتن وجود داشته باشد و تخلخل ناشی از آن‌ها باعث تغییرات نشود باعث می‌شود تا تغییر حالت شکسته بتن ایجاد شود. برای اینکه بتوانید مقاومت فشاری بتن را اندازه‌گیری کنید باید سعی کنید حالات شکسته ناشی از مقاومت بتن را بررسی نمایید.

 زمانی که کشش به صورت تک محوری اتفاق می افتد هیچ فشاری را برای به وجود آوردن ترک در بتن نیاز ندارد که این می تواند شکسته بتن را به همراه داشته باشد. گستردگی سریع ترک های ناحیه انتقاد خمیر باشد توجه داشته باشید این ارتباط باعث می شود تا شکست بتن را مشاهده نمایید.

تاثیر نوع سیمان از نظر فنی بر مقاومت برشی

بهتر است بدانید سیمان پرتلند نوع ۳ در مقایسه با سیمان پرتلند نوع ۱ معمولاً واکنش پذیری بالاتری را از خود نشان می دهد. اگر شما یک قسمت آب را با یک قسمت از سیمان پرتلند نوع سه ترکیب نمایید مشاهده خواهید کرد که میزان تخلخل کمتر می باشد.

به همین دلیل معمولا مقاومت فشار بتنی که با این نوع سیمان ساخته می‌شود افزایش پیدا می‌کند. نکته ای که باید مد نظر قرار دهید این است که معمولاً در دمای معمولی افزایش مقاومت و هیدراتاسیون سیمان هایی که از نوع پرسند ۲ و ۴ و ۹ و ۵ می باشند، سیمان پرتلند پوزولانی و نوع سیمان روباه ای و … از جمله سیمان های پرتلند ۱ می باشند.

تاثیر وجود ناخالصی بر مقاومت فشاری بتن

توجه داشته باشید اغلب سیمان هایی که در ساخت بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند خالص نبوده و امکان دارد ناخالصی‌های به همراه داشته باشد. وجود ناخالصی ها در سیمان باعث ایجاد تاثیر منفی برای مقاومت فشاری بتن می باشد.

تمامی این ناخالصی ها در حین دوران گیرش بتن معمولاً باعث می‌شود تا در سطح بتن شوره ایجاد شود. میلگردهایی که در بتن به کار می‌رود دچار خوردگی می شود. البته در نظر داشته باشید تمامی ناخالصی هایی که به بتن وارد می‌شود تنها از ناحیه سیمان نمی باشد و امکان دارد تا آب نیز دارای ناخالصی هایی باشد که به بتن افزوده شود.

 

تاثیر شکل دانه های سیمان بر مقاومت فشاری بتن

 

تاثیر شکل دانه های سیمان بر مقاومت فشاری بتن

همان طور که ذکر شد سیمان در انواع مختلفی در بازار وجود دارد که از نظر دانه بندی با یکدیگر متفاوت می باشد. یکی از عواملی که بر میزان مقاومت فشاری بتن تاثیر گذار می باشد دانه بندی سیمان ها می باشد. هرچه دانه بندی سیمان بیشتر باشد باعث می‌شود تا میزان تخلخل آن نیز کمتر شود. هرچه دانه بندی سیمان درشت تر باشد میزان و درصد تخلخل بتن آن نیز بیشتر خواهد بود.

به طور کلی می توان گفت شارژ نشدن سیمان باعث می شود تا میزان هوای بین دانه ها کاهش پیدا کرده و مقاومت فشاری بتن را افزایش دهد. توجه داشته باشید اگر در برخی موارد با وجود پایین بودن میزان تراکم اگر درصد تخلخل خود بالا باشد باعث می‌شود تا بتن با شکست مواجه شود.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

نکات اجرایی در سیمانکاری

انواع بتن در ساختمان سازی

تاثیر نوع سیمان بر مقاومت بتن

https://ahanhyper.com//?p=16908

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *