امروز : شنبه 20 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع روش‌ های گالوانیزه

انواع روش‌ های گالوانیزه را  در 4 روش می توانید خلاصه کنید. همان گونه که احتمالا بدانید گالوانیزه کردن برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی فولاد است که بسیار روش معقولانه و البته کم هزینه ای نیز به شمار می آید. عنصر بی نظیر روی را در ابتدا برای ساخت و ساز شهر پمپی مورد استفاده و کاربرد قرار دادند. برای گالوانیزه کردن فولاد نیز در سال 1742 از روی استفاده شد ولی در سال 1837 این اقدام به ثبت رسیده است.

روی که به انگلیسی Zinc شناخته می شود از جمله عناصر کاربردی شیمیایی است که البته با علامت اختصاری Zn از آن یاد می کنند. روی در گروه فلز هایی با رنگ سفید است که در اثر رطوبت هوا تقریبا یک رنگ تیره را به خود می گیرد. اما اگر در زمان حرارت و حریق این فلز مورد استفاده قرار گیرد شما رنگی سبز رنگ را مشاهده می کنید.

 

شناخت انواع روش‌ های گالوانیزه

 

اهمیت شناخت انواع روش‌ های گالوانیزه

برای ساختن ورق فلزی باید از فولاد گالوانیزه استفاده شود که موضوع اصلی این مقاله نیز آشنایی شما عزیزان با انواع روش‌ های متفاوت گالوانیزه است.

4 روش متفاوت برای گالوانیزه کردن گالوانیزه گرم ، الکتروگالوانیزه ، sherardizing و فلزی اسپری است که هر کدام ساختار خاصی را به خود اختصاص می دهد.

خاطر نشان می کنم که روی را بعد از  فلزاتی هم چون مس، آلومینیوم و آهن 4 فلز در دنیا می شناسند. قطعا ورق گالوانیزه عمر مفید تری نسبت به ورق بدون گالوانیزه دارد، به همین دلیل نیز امروزه کاربرد و استفاده از این نوع ورق تا این حد مورد توجه و کاربرد قرار گرفته است. بدون شک در ساخت و ساز و بسیاری از صنایع دیگر قطعا افراد به دنبال طول عمر بالا هستند و به همین خاطر شما باید با انواع روش‌ های گالوانیزه آشنایی حداقلی حتی داشته باشید.

گالوانیزه گرم

برای روش گالوانیزه گرم در بین انواع روش‌ های گالوانیزه در ابتدا باید سطح فولاد مورد نظر را عاری از هرگونه کیفی و آلودگی کنند. هیچ گونه روغن، گرد و غبار و رنگ نباید بر روی سطح مشاهده گردد. هم چنین برای پاکسازی زنگ زدگی شما می توانید از اسید هیدرکلریک یا اسید سولفوریک گرم استفاده کنید.

سپس فلز مورد نظر را ماده ای به نام روی قرار می دهید، این گونه هرگونه زنگ زدگی به شکلی کاملا اصولی پاک می گردد. شما در این روش باید حداقل 98 درصد روی را برای پوشش دهی فلز مورد نظر خود در نظر بگیرید. هم چنین دای مناسب چیزی حدود 815-850 است. زمانی که روی به اندازه کافی به فولاد جذب شود شما باید آن را بیرون بکشید. البته این کار را شما باید به آرامی انجام دهید. این چنین میزان روی اضافی از آن به راحتی جدا می گردد.

 

شناخت انواع روش‌ های گالوانیزه

 

فرایند خنک کردن گالوانیزه گرم

برای انجام عملیات خنک کردن فولاد گالوانیزه در روش گالوانیزه گرم که در بین انواع روش‌ های گالوانیزه بسیار مورد توجه است، شما همزمان که در میان روی غوطه ور است این کار را انجام دهید.

برای خنک کردن نیز 3 روش وجود دارد. در روش اول شما می توانید فولاد را در هیدروکسید پتاسیم غوطه ورکنید. در روش دوم این اختیار را دارید که در آب فولاد را رها کنید. در روش سوم هوای آزاد را برای عملیات خنک شدن فولاد گالوانیزه در نظر بگیرید.

بعد از خنک کاری باید به این نکته توجه کنید که فولاد مورد نظر را به درستی بررسی نمایید تا متوجه شوید که به خوبی عملیات گالوانیزه کردن انجام شده است یا این روش نتوانسته چندان مقرون به صرفه شناخته شود و در این میان استاندارد هایی نیز برای این روش در بین انواع روش‌ های گالوانیزه وجود دارد. استاندارد انجمن تست مواد آمریکا و انجمن استانداردهای کانادا جزء استاندارد های این روش به حساب می آیند.

الکتروگالوانیزه و sherardizing

اما نوبتی هم که باشد نوبت به روش الکتروگالوانیزه در بین انواع روش‌ های گالوانیزه است. در این روش نیز قبل از هرکاری فولاد مورد نظر باید سطحی کاملا تمیز و عاری از هرنوع کثیفی، چربی و زنگ زدگی داشته باشد. سولفات روی و یا سیانید روی معمولا برای روش الکتروگالوانیزه گزینه های در دسترسی شناخته می شوند و این گونه شما می توانیدفولاد خود را برای الکترولیت آماده کنید.

اما روش سوم که در گروه روش‌ های گالوانیزه قرار دارد، به روش sherardizing معروف است. د راین روش سطح مورد نظر را با شن و ماسه پاکسازی می کنید. فولاد انتخابی خود را در فضایی بدون هوا باید قرار دهید. سپس با پودر روی فولاد را پوشش می دهید. حرارت فولاد مورد نظر سبب می شود که پودر روی به خوبی جذب گردد. در زمان خنک شدن با این روش، فولاد یک لایه نازک روی را بر روی خود احساس می کند.

 

روش‌ های گالوانیزه

 

پاشیدن فلز

انواع روش‌ های گالوانیزه را با توضیح روش چهارم  یعنی پاشیدن فلز به اتمام می رسانیم. در این روش نیز سطح فولاد مورد نظر را باید کاملا تمیز نمایید. سپس با اسپری روی مذاب بر روی فولاد پوشش دهی روی را تکمیل می کنید. فولاد را باید کمی حرارت دهید که این چنین فرایند گالوانیزه کردن به درستی انجام پذیرد.

در این روش معمولا شما شکنندگی آن چنان بالایی را به هیچ وجه مشاهده نمی کنید. شاید پوسته پوسته شدن کمتری را مشاهده کنید اما آن چنان مقاومتی را در برابر فولاد نمی توانید از این نوع روش در بین انواع روش‌ های گالوانیزه انتظار داشته باشید.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع روش‌ های گالوانیزه  به صورت هرچند اجمالی آشنا کنیم. به هر حال امروزه استفاده از ورق های گالوانیزه بسیار مورد کاربرد و استفاده قرار گرفته اند. به همین دلیل لازم است تا با روش های متفاوت گالوانیزه کردن آشنایی داشته باشید تا به اهمیت بالایی گالوانیزه سازی ورق پی ببرید.

به هر حال جلوگیری از زنگ زدگی فولاد خود می تواند در هر نوع ساخت و سازی مزایای ویژه ای نیز داشته باشد که به هیچ عنوان نباید این موارد را نادیده گرفت. هرکدام از روش های گفته شده تنها با تجربه افراد می تواند نتیجه ای معقولانه داشته باشد.

 

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

تفاوت گالوانیزه سرد و گرم

https://ahanhyper.com//?p=14039

اشتراک گذاری