امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع بتن ژئوپلیمری

بتن ها از مهم ترین مصالحی هستند که امروزه استفاده زیادی از آن می شود. در نظر داشته باشید که معمولا بتن در انواع مختلفی موجود هستند. در این مبحث قصد داریم به معرفی بتن ژئوپلیمری بپردازیم. از شما مخاطبین گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

معرفی بتن ژئوپلیمری

بتن ژئوپلیمری نوعی از بتن هستند که از واکنش مواد حاوی آلومینات و سیلیکات با یک فعال‌کننده سوزاننده مثل مواد زائد خاکستر بادی یا سرباره حاصل از تولید آهن و فلز ساخته می‌شود. در این بتن به دلیل اینکه مواد زائد داخل بتن حبس شده و دور ریخته نمی شوند باعث عدم آلودگی محیط زیست می شود. همچنین بتن ژئوپلیمری برای ساخت به گرما نیاز ندارد و دی اکسید کربن تولید نمی‌کند.

 

بتن ژئوپلیمری چیست

 

ویژگی های بتن ژئوپلیمری

بتن ژئوپلیمری ویژگی ها و مزایای زیادی دارند‌ که عبارتند از:

 این بتن در برابر آتش، نفوذ کلراید و تهاجم اسیدی دوام بالایی دارد. همچنین این بتن هیچ گونه آلودگی ایجاد نکرده و به محیط زیست آسیب نمی رساند. همچنین این بتن مقاومت طولانی‌ داشته و نیاز به تعمیر زیادی ندارد به همین سبب باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های بالا می‌شود. بهتر است بدانید انواع بتن ژئوپلیمری جایگزین مدرن بتن‌های باستانی مثل بتن‌هایی که رومی‌ها در هزاران سال پیش از آن در ساخت ‌و ساز استفاده می کردند؛ می باشند.

همچنین بتن ژئوپلیمری مقاومت زیادی در برابر خوردگی داشته و مقاومت فشاری و کششی بالایی دارند. این بتن رطوبت خود را خیلی کم از دست می دهد؛ در نتیجه باعث جمع شدگی می شود. این بتن عمل‌آوری به‌سزایی دارد و به سرعت مقاومت و گیرایی خود را به دست می آورد. حرارت هیدراتاسیون این بتن ها کم بوده و انقباض خشک کردن آن بسیار کم است. این نوع بتن در برابر هوازدگی مقاومت بالایی دارند.

 

ویژگی های بتن ژئوپلیمری

 

اجزای تشکیل دهنده انواع بتن ژئوپلیمری

بتن ژئوپلیمری ترکیبی از مصالح زمین‌شناختی طبیعی سیلیکات و آلومینا است. این سیمان سبز رنگ بوده و از نظر زیبایی در سطح کار شده مناسب است. حلال قلیایی هیدروکسید سدیم و هیدروکسید پتاسیم که از ضایعات صنایع شیمیایی و پتروشیمی هستند بطور جداگانه تهیه شده به مایع سیلیکات سدیم اضافه می‌شوند. این حلال با پودر خاکستر زغال سنگ که از ضایعات احتراق زغال سنگ است مشابه با ترکیب آب با سیمان مخلوط می‌شود.

اتم های سیلیسیوم و آلومینیوم با یکدیگر واکنش داده و مولکول هایی تشکیل می‌دهند که از لحاظ شیمیایی و ساختاری شبیه به مواد چسبنده در سنگ می‌باشند. سیمان ژئوپلیمری می‌تواند با سنگدانه‌های ریز و درشت و دیگر مصالح ترکیب شده و بصورت بتن در آیند؛ در نتیجه انواع بتن ژئوپلیمری تولید می شوند.

نحوه تولید بتن ژئوپلیمری

برای تولید بتن ژئوپلیمری می‌توان از تجهیزات مربوط به تولید بتن معمولی استفاده کرد. انجام آزمایشات مربوط به کارایی و نمونه‌گیری این بتن مثل بتن معمولی است.

در بتن ژئوپلیمری عمل آوری حرارتی به واکنش در حال انجام در خمیر حاصله کمک می‌کند. زمان و دمای عمل‌آوری نقش زیادی در مقاومت فشاری بتن ژئوپلیمری دارد. عمل‌آوری می‌تواند در شرایط خشک و یا بخار انجام گیرد. مقاومت فشاری نمونه‌هایی که در شرایط خشک عمل‌آوری شده‌اند حدود ۱۵٪ بیشتر از نمونه‌هایی است که در شرایط بخار عمل‌آوری شده‌اند.

 

مزایای بتن ژئوپلیمری

 

فروشگاه تخصصی آهن هایپر

در بتن از انواع میلگردهای استفاده می شود که باید سعی کنید از میلگردهای با کیفیت و مرغوب استفاده نمائید. پیشنهاد می کنیم برای تهیه محصولات از فروشگاه تخصصی آهن هایپر https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید. برخی از محصولات دیگر این مجموعه می توان به میلگرد ظفر بناب، میلگرد تیکمه داش، انواع تیرآهن، انواع نبشی، تیرآهن نرمال و … اشاره کرد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع بتن آرمه

انواع بتن پلیمری چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=38728

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *