امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

الیاف فولادی برای بتن

الیاف فولادی برای بتن

الیاف فولادی بتن به منظور بهبود بخشیدن به خواص بتن، کاربرد گسترده در سازه های بتنی پیدا کرده است. تولید و کاربرد الیاف فولادی در انواع مختلف و با مشخصات و کاربردهای گوناگون در کشورهای صنعتی بسیار گسترده می باشد. بتن مسلح با الیاف فولادی شامل یک کالبد بتنی ترکیب شده از سیمان، آب، مصالح سنگین و مقداری الیاف فولادی می باشد.

 وجود الیاف فولادی بتن را نسبت به حالت خالص آن را بهبود می بخشد. به طور کلی می توان گفت الیاف فولادی برای بتن باعث افزایش مقاومت بتن می شود. این الیاف از مفتول های فولادی دارای کربن پایین ساخته شده است که در برابر خوردگی بسیار مقاوم بوده و با ساختار سازگار می باشد. سازه بتن با الیاف فولادی سبب استحکام بیشتر سازه و بالا بردن استحکام و مقاومت آن در برابر عوامل می باشد. امروزه استفاده از این الیاف در حال گسترش است. الیاف فولادی عمدتا به روش های زیر تولید می شود:

  • کشیدن، بریدن و فرم دادن سیم های فولادی
  • تراشیدن ورق های فولادی با دستگاه تراش
  • با استفاده از مواد مذاب

نحوه ساخت الیاف فولادی برای بتن

نحوه ساخت الیاف فولادی برای بتن

الیاف فولادی برای بتن را می توان هر زمان به میکسر اضافه کرد و باید حدود ۴ یا ۵ دقیقه با دیگر اجزای بتن مخلوط کرده تا به صورت یکنواخت در تمامی حجم بتن پخش گردد. در صورت استفاده از بتن آماده باید الیاف را کم کم داخل میکسر ریخته و با دور تند هم زد تا از پخش شدن الیاف به داخل بتن مطمئن شد.

انواع الیاف فولادی برای بتن

انواع الیاف فولادی برای بتن موجود است که هر یک دارای ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فردی می باشد. هر یک را در ادامه بیان می کنیم.

الیاف شیشه ای: این الیاف از فیبر شیشه با تار های ضخیم تشکیل شده است و مقاومت بالا دارد. مقاومت حرارتی بالا و قیمت پایین دلایل استفاده از این الیاف در صنعت می باشد. این الیاف به عنوان الیاف مقاوم در برابر محیط های قلیایی به کار گرفته می‌شود.

الیاف کربن: این الیاف ترد و شکننده هستند، همچنین دارای مقاومت بالا و سبک وزن می باشند. مواد اولیه این الیاف، مصنوعی و قیری بوده و در دمای بالا تولید می شود.

الیاف فولادی: الیاف فولادی برای بتن معمولا برای تامین مقاومت کششی بتن و جلوگیری از ترک خوردگی آن به کار می رود. دو موضوع اصلی انتخاب الیاف فولادی، نوع آلیاژ و میزان زبری آن است. این الیاف در شکل ها و ابعاد متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد.

الیاف پلی پروپلین: این الیاف به عنوان پرمصرف ترین الیاف در بتن به کار گرفته می شود. مقاومت خمشی و کششی بتن را زیاد کرده و شکل پذیری متنوعی دارد و در برابر ضربه بسیار مقاوم می باشد. آب گریز بوده و در صد جذب آب صفر است و بنابراین از آب اضافی برای بتن نباید استفاده کرد.

الیاف پلی استر: برای بهبود شکل پذیری الیاف فولادی برای بتن از این مواد استفاده می شود‌. این الیاف سبک بوده و بوی تندی دارد. از آنجا که این الیاف به صورت مایع بوده که بوی تندی دارند؛ افرادی که با این مواد کار می کنند حتما باید از ماسک و وسایل ایمنی استفاده کنند تا آسیب نبینند‌.

الیاف آرامید: این نوع از الیاف فولادی برای بتن دارای دو حلقه می باشد که برای سنگین شدن زنجیره بلند پلی آمید استفاده شده و به آن وصل می شود. این الیاف خود به سه گروه تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

  1. پارا آرامید آرنیکا
  2. پارا آرامید کولار
  3. پرا آرامید توران

انواع الیاف فولادی برای بتن

کاربرد الیاف فولادی برای بتن

الیاف فولادی برای بتن از کاربردهای متفاوتی برخوردار است که در ادامه برخی را بیان می کنیم.

  • استفاده در سدها و حوضچه و…بخاطرمقاوم بودن
  • قطعات مربوط به تونل سازی و حفاری معادن
  • قطعات نسوز با الیاف فولادی
  • پایدار کردن شیبهای سنگی واقع در بزرگراه و فرودگاه
  • محل دور زدن بزرگراه ها
  • کف سازی باند فرودگاه و بزرگراه

انواع الیاف فولادی

الیاف فولادی به طور کلی به ۵ گروه تقسیم ‌می شود:

  1. نوع آسیاب شده
  2. ذوب استخراج شده
  3. سیم کشی سرد
  4. ورق برش
  5. سیم کشیده و تراشیده شده

خواص الیاف فولادی برای بتن

 در ادامه برخی خواص الیاف فولادی برای بتن را بیان می کنیم.

مقاومت خمشی: خاصیت مهم آن مقاومت در برابر ترک خوردن است که باعث کاهش تردی و شکنندگی بتن خالص است.

مقاومت پیچشی: مقاومت پیچشی الیاف فولادی چند برابر بتن خالص است.

مقاومت سایشی: بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان ساییده شدن الیاف فولادی به نسبت ساییده شدن الیاف بتنی کمتر است.

قابلیت هدایت حرارتی: الیاف فولادی برای بتن علاوه بر افزایش هدایت گرمایی، بهبود زیادی در مقاومت بتن در تغییرات ناگهانی و زیاد درجه حرارت به وجود می آورد.

مقاومت برشی: الیاف فولادی مقاومت برشی بتن را افزایش می‌دهد و از گسیختگی ناگهانی تیرهای بتن جلوگیری کرده و آن را تقویت می‌کند.

 طاقت بتن الیافی: با افزودن الیاف فولادی برای بتن انعطاف پذیری جسم بتن و قابلیت بیشتر در جذب انرژی رخ می دهد.

یکی از مهمترین اثرات افزودن الیاف فولادی به بتن وجه تمایز بتن الیافی با بتن خالص است.

 

مزایای الیاف فولادی برای بتن

 

مزایای الیاف فولادی برای بتن

  • افزایش عمر مفید بتن
  • مقاومت بالا
  • کاهش هزینه های تعمیر کف های بتنی
  • دوام و ماندگاری بیشتر

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها، صفحه و … می باشد. تمامی این مقاطع در سایز ها و ابعاد مختلف موجود است که با توجه به کاربرد مدنظر خود می‌توانید نوع مناسب آن را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید نیز کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و اطلاعات لازم را به صورت کاملاً رایگان دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع الیاف فولادی

https://ahanhyper.com//?p=32069

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *