امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

از کجا بفهمیم بتن یخ زده

بتن را می توان به عنوان مهم ترین متریال به کار رفته در ساختمان سازی در نظر داشت که به صورت گسترده ای برای بخش های مختلف مهم می باشد. کیفیت در بتن یک ساختمان می تواند باعث بالا رفتن مقاومت در ساختمان شود. همیشه شنیده اید که ساختمان سازی را بهتر است که در فصول گرم سال انجام داد تا سرعت کار به صورت چشمگیری بالا رود. برای ساختمان یک طبقه می توان تنها در فصول گرم سال کار کرد اما در آپارتمان سازی ممکن است ساخت، یک الی دو سال نیز به طول انجامد.

نمی توان کار را به دلیل دمای هوا متوقف کرده و منتظر هوای گرم ماند. در ساختمان سازی و در بتن ریزی در فصول سرد یکی از مشکلات موجود یخ زدن بتن می باشد. در فصول سرد سال نیز شما با توجه به برخی از شرایط می توانید بتن ریزی را انجام دهید. در بتن ریزی در فصول سرد سال یکی از سوالات بسیار مهم این است که از کجا بفهمیم بتن یخ زده است. برای اینکه متوجه شوید بتن یخ زده است می توان راه هایی را بیان کرد. با توجه به سرعت کار و همچنین برخی از عوامل دیگر که ضرورت پیشبرد کار را بیان می کنند می توان با استفاده از اقداماتی موجب عدم یخ زدن بتن شد.

باید دقت داشته باشید که منظور از یخ زدن بتن، همان آب درون بتن می باشد. حال چرا یخ زدن بتن مشکل آفرین می باشد را می توان در شرایط مختلف مورد بررسی قرار داد. باید توجه داشته باشید که یخ زدن بتن از جهات مختلف مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت. یخ زدن آب درون بتن باعث می شود تا بتن به خوبی سفت نشده و درون بتن منافذ و فضاهای توخالی ایجاد شود. ایجاد حجم های تو خالی درون بتن باعث شکستگی راحت بتن خواهد شد.

 

از کجا بفهمیم بتن یخ زده

 

از کجا بفهمیم بتن یخ زده و نامرغوب شده است

اینکه از کجا بفهمیم بتن یخ زده و کیفیت خود را از دست داده است راه های مختلفی وجود دارد. برای اینکه یخ زدگی بتن را تشخیص دهید باید به موارد و نکاتی توجه داشته باشید. می توان با توجه به این نکات تشخیص داد که بتن یخ زده و کیفیت اولیه و کاربردی خود را از دست داده است. می توان با انجام آزمایش هایی نیز مقاومت بتن را سنجیده و خیال خود را از یخ زدگی راحت کنیم. برخی از روش های تشخیص یخ زدگی بتن را می توان به صورت زیر نام برد.

  • ظاهر بتنی که یخ زده است به صورت کلی دچار تغییر می شود. در ظاهر بتن ترک های متعددی به وجود می آید که به دلیل زیاد شدن حجم آب یخ زده می باشد. یخ زدگی در بتن باعث از بین رفتن پایایی بتن شده و نمی توان به خوبی چسبندگی مناسبی را نیز مشاهده کرد. مقاومت فشاری بتن نیز به صورت گسترده ای کاهش پیدا خواهد کرد.
  • یکی دیگر از نشانه های یخ زدگی بتن مربوط به پوسته پوسته شدن بتن می باشد. در اثر یخ زدن بتن می توان مشاهده کرد که لایه های رویی به راحتی و با فشاری کم جدا می شوند.
  • در نقاطی از بتن که قشر و ضخامت کم می باشد مانند روی بلوک ها و یونولیت ها می توان عدم گیرایی بتن را به راحتی مشاهده کرد. انعطاف در این قسمت از بتن کاملا قابل لمس بوده و با فشاری کم می توان آن را احساس کرد.
  • در قسمت های مختلف ساختمان می توان با انجام تست های مختلف یخ زدگی را مشاهده کرد. به عنوان مثال در ستون ها می توان ترک های ریز را مشاهده کرد. برای اینکه از یخ زدگی اطمینان حاصل کنید می توانید با ضربات کم مقاومت را تست کنید.
  • در دراز مدت نیز می توان برخی از تغییرات را در بتن ها مشاهده نمود که به دلیل یخ زدگی در حین اجرا می باشد. از مهم ترین این عوامل و موارد می توان به فاسد شدن مصالح اشاره کرد که به حالت ماسه ای در می آیند.

تشخیص بتن یخ زده

 

نکات مهم در بتن ریزی برای عدم یخ زدگی

حال که با حالت های مختلف بتن یخ زده آشنا شدید بهتر است با انجام برخی از اقدامات از یخ زدگی احتمالی جلوگیری کنید. اگر ناگزیر به انجام بتن ریزی در فصول سرد سال هستید بهتر است به این نکات توجه داشته باشید تا مشکلات بعدی برای شما به وجود نیاید.

  • برای بتن ریزی بهتر است که از سیمان بیشتر استفاده شود. به اصطلاح، بتن های پرسیمان را به کار ببرید
  • برای اینکه از آب کمتری استفاده کنید می توانید از برخی روان کننده ها و زودگیر های افزودنی بهره ببرید. این کار باعث می شود تا میزان آب درون بتن به صورت چشمگیری کم شده و احتمال یخ زدگی وجود نداشته باشد.
  • استفاده از بتن های خشک تر که در آن ها نسبت آب به سیمان کمتر باشد
  • برای اینکه از یخ زدگی جلوگیری شود می توان از افزودنی های حباب زا بهره برد
  • ساعات بتن ریزی را به گونه ای مشخص کنید که با توجه به آب و هوای منطقه بتن بتواند تا شروع سرما مقداری سفت شود. این سفت شدن باعث آزاد شدن گرمای هیدراسیون داخل سیمان می شود.
  • بهتر است از شن و ماسه ای استفاده کنید که درون آن برف و یخ وجود نداشته باشد.
  • اگر دمای هوا بسیار پایین و در حد صفر می باشد بهتر است که روی بتن را کاور کشی کنید. به اصطلاح این کاور را لحاف کشی می گویند. بهترین لحاف مورد استفاده از جنس پشم شیشه می باشد که تبادل گرما بین بتن و هوای بیرون را قطع می کند.
  • برای زمانی که هوا به یکباره سرد می شود می توان از بخاری های باغی استفاده کرد. این بخاری ها با هر نوع سوختی کار کرده و به خوبی می توانند گرما را ایجاد کنند. برای هر 20 تا 30 متر از فضا می توان یک عدد بخاری را در نظر گرفت. به هیچ عنوان نباید از این بخاری ها در فضای بسته استفاده کنید.

جمع بندی

قطعا اکنون با مطالعه این مقاله پاسخی برای سوال از کجا بفهمیم بتن یخ زده است دست یافته اید و می توانید با توجه به این شاخص ها با اقداماتی درست از این عامل مشکل ساز جلوگیری کنید. در تهیه مصالح خود نیز باید بسیار دقت داشته باشید زیرا تمامی این مشکلات می توانند از مصالح نامرغوب بروز پیدا کنند.

آهن هایپر به عنوان یکی از بهترین فروشگاه های موجود در کشور فعالیت دارد که افراد می توانند با توجه به نیاز شما بسیاری از مصالح را تهیه کنند. از جمله محصولاتی که آهن هایپر عرضه می کند می توان به  ورق ابعادی، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق قطعات و … اشاره کرد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

برای ساختمان سازی از سازه بتنی یا سازه فولادی استفاده کنیم؟

افزایش استحکام بتن

https://ahanhyper.com//?p=36643

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *