امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آیا آهن در دمای بالا گداخته می شود ؟

آیا آهن در دمای بالا گداخته می شود سوالی هست که در این مقاله قصد داریم به پاسخ آن بپردازیم. معمولا هر کدوم از فلزات یک نقطه‌ ذوب خاص را به خود اختصاص می دهند. این چنین است که صنعتگر می‌تواند یک عنصر را به صورت کاملا استاندارد به نقطه‌ ذوب برساند. فولاد هم در این بین نقطه مشخصی را به خود اختصاص می‌دهد. البته ناگفته نماند نقطه‌ ذوب فولاد با توجه به نیاز آلیاژ آن برآورد می‌شود و توجه داشته باشید که نقطه‌ ذوب باعث می‌شود تا حرارت دهی به صورت استاندارد انجام پذیرد و خواص اصلی آهن از بین نرود.

نقطه ذوب آهن

برای این که بدانیم آیا آهن در دمای بالا گداخته می شود ؟ نمی‌توان درجه حرارت خاصی را به صورت کاملا استاندارد به عنوان نقطه‌ی ذوب فولاد در نظر گرفت که اگر از این عدد بالا و یا پایین‌تر باشد، شما با دمایی طبیعی رو به رو شوید و البته در برخی از شرایط ممکن است معیارهایی وجود داشته باشد که این عدد را به راحتی تغییر دهد.

حتی دیده شده است که نقطه‌ ذوب آهن افزایش داده می شود و همان گونه که می‌دانید آلیاژهایی همچون فولاد ترکیبات شیمیایی خاصی را درون خود حفظ می‌کنند که این ترکیبات شیمیایی در برخی از شرایط باعث تغییر نقطه‌ ذوب می ‌شوند و معمولا به صورت خمیری از قدیم الایام مذاب کردن آهن مورد توجه بوده است؛ چرا آهن را در مقابل حرارت قرار داده و به واسطه‌ رسیدن اکسیژن حالت آهن تغییر می کرد.

 

نقطه ذوب آهن

 

 اکسیژن و کربنی که در آهن وجود دارد، به تدریج به سوختن آهن کمک می‌کند و معمولا این یک روش قدیمی است که به خاطر تولید گاز کربن امروزه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. امروزه در بسیاری از کارخانه‌ها از کوره‌های بسیار مخصوص برای ذوب کردن فولاد استفاده می‌شود و این گونه نسبت به عدم تولید گاز کربن هم صنعتگران مطمئن هستند و به راحتی می‌توانند آهن را به نقطه‌ ذوب مطلوبی که باید برسانند.

از دست دادن خواص اصلی فلزات

ناگفته نماند که برای پاسخ به این سال که آیا آهن در دمای بالا گداخته می شود باید بگوییم بله، اگر حرارت بیشتر از نقطه‌ی ذوب آهن باشد صددرصد آهن سوزانده می شود و خواص اصلی خود را نیز از دست می‌دهد.

این چنین طبیعتا هر نوع فلزی با توجه به یک دمای خاص تغییر شکل خود را از حالت جامع به حالت مایع نشان می‌دهد و در این بین، ترکیبات شیمیایی، این نقطه‌ ذوب را  افزایش و یا حتی می‌توانند کاهش دهند. عملیات حرارتی را دست کم نگیرید؛ چرا که می‌تواند خواص اصلی ساختار فلزات را به راحتی تغییر دهد.

روش های ذوب آهن

 معمولا آنیل کردن از جمله فرایندهایی است که جهت نرم کردن آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین شکل که آهن را با یک درجه خاص حرارت می‌دهند و سپس آن را در یک محیط سرد قرار می‌دهند و این چنین است که آهن مقدار سختی خود را بسیار پایین به نمایش می‌گذارد.

 معمولا فرایند آنیل کردن می‌تواند به برش و شکل گیری آسان تر فلز کمک کند. اما برای بهبود دادن خواص مکانیکی معمولاً از فرایند سخت‌کاری استفاده می‌کنند. به گونه‌ای که آهن را در یک دمای بسیار بالا حرارت می‌دهند و زمانی که تنها مقداری از کربن وجود داشته باشد، دما را حفظ می‌کنند و این چنین است که مقاومت و استحکام آهن در مقابل سایش به مراتب افزایش پیدا می‌کند.

نقطه ذوب انواع آهن

آهن اسفنجی نقطعه ذوب خود را چیزی کمتر از ۱۲۰۰ درجه‌ سانتی‌گراد مشخص می کند. ناگفته نماند که حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد ناخالصی در این آهن نیز وجود دارد. آهن خالص با توجه به نوع ترکیب و مقدار مواد شیمیایی مشخص می گردد.

نقطه ذوب فولاد نیز چیزی به میزان ۱۳۷۰ درجه سانتی گراد است. فولاد ساده کربنی CK45 نقطه ذوب خود را ما بین ۱۳۸۰ تا ۱۵۱۴ درجه‌ سانتی‌گراد محاسبه می کند. نقطه ذوب فولاد زنگ نزن که به این نوع فولاد استنلس استیل هم می گویند به خاطر داشتن گرید های گوناگون شما باید نقطه ذوب متفاوتی را برای هر نوع گرید در نظر بگیرید.

ذوب آهن و چدن با تفاوتی همراه است. چدن در مقایسه با آهن نقطه ذوب پایین تری را دنبال می کند. چدن نیز نقطه ذوب  ۹۵۰ الی ۹۸۰ درجه‌ سانتی‌گراد را به خود اختصاص می دهد.

 

نقطه ذوب انواع آهن

 

عملیات حرارتی چیست؟

عملیات حرارتی به سادگی می تواند خواص فلزات را تغییر دهد. مقاومت الکتریکی می تواند قدرت بازدارندگی فلز را در مقابل جریان الکتریکی نشان می دهد. انبساط حرارتی نیز حرف های دیگری برای گفتن دارد. در فلزات میزان انبساط کاملاً متفاوت است. آهن از جمله فلز هایی است که خواص مغناطیسی دارد که به آن فلز فرو مغناطیسی می گویند. عملیات حرارتی می تواند این خواص را تغییر دهد. 770 درجه سانتی‌گراد دمایی است که این خاصیت را از بین می برد.

معرفی محصولات فروشگاه تخصصی اهن هایپر

ما ردر این مقاله در مورد اینکه که آیا آهن در دمای بالا گداخته می شود با شما صحبت کرده ایم. طبیعتا با نقطه ذوب آهن هم آشنا شده اید. پس بهتر است هرچه سریع تر نسبت به خرید محصولات فلزی با آلیاژ های گوناگون آهن نیز اقدام فرمایید.

سایت آهن هایپر https://ahanhyper.com/  یک سایت کاملاً معتبر جهت خرید آسان با قیمتی ایده آل است. انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، ناودانی، سپری و … هرکدام با قیمتی مناسب و کیفیتی بی نظیر به فروش می رسند. کافیست قبل از سفارش با مشاورین مجموعه صحبتی هرچند کوتاه و مختصر در مورد ساختار، ویژگی ها و مشخصات محصول داشته باشید. اینگونه صددرصد می توانید یک خرید هوشمندانه را در کمترین زمان ممکن تجربه کنید. مزایای سفارش آنلاین امروزه کاربران را از خرید سنتی دور نگه داشته است.

مجموعه آهن هایپر جهت رفاه و اسایش مشتریان عزیز ارسال به سراسر کشور دارد. شما عزیزان از سراسر کشور می توانید محصولا مورد نیاز خود را سفارش دهید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

سنگ آهن چیست و چه کاربردهایی در صنعت دارد؟

راهنمای خرید آهن آلات

https://ahanhyper.com//?p=26003

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *