امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

آلیاژ (Alloy) و ترکیبات آن

یکی از ماده های فلزی که متشکل از دو یا چند عنصر به صورت یک ترکیب و یا یک محلول می باشد آلیاژ است. ترکیبات درون این فلز به طور معمول خود فلزات هستند، اگر چه کربن و همچنین برخی از ترکیبات اساسی درون آن فولاد می باشد. این ترکیبات را باید بخشی از یک ترکیب مخلوطی و یا محلول جامدی در نظر بگیریم.

یکی از متداول ترین روش ها برای تبدیل کردن ترکیبات به این فلز پرکاربرد، ذوب کردن و مخلوط کردن آنها با یکدیگر می باشد. در واقع شما می توانید با انجام دادن این اقدام اجازه دهید که آنها تحت دمای مشخص شده به حالت جامد در بیایند.

آلیاژ هایی که فلزی هستند به طور معمول دارای خواص شیمیایی و مکانیکی پیشرفته می باشند. عناصر این فلز پرکاربرد را به یکی دیگر از ترکیبات فولادی مهم مانند مس اضافه می نمایند تا برخی از خصوصیات آن مانند مقاومت در برابر خوردگی، سختی و ماشینکاری اش را بهبود ببخشید.

به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که این فلز مزیت‌ های بسیار زیادی دارد و در صنایع متنوعی به کار برده می شود. بسته ‌بندی این فلز بر اساس ترکیباتی است که درون آن به کار رفته و شما باید به خوبی با این ترکیبات آشنایی داشته باشید. در ادامه توضیحات بیشتری را در مورد این فلز محبوب بیان می‌ کنیم.

دسته بندی آلیاژ ها

دسته بندی آلیاژ ها

اگر شما با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی که قدرت بسیار زیادی دارد بخواهید به فلزات نگاه کنید قادر خواهید بود که اتم های درون آن را در یک ساختار منظم مشاهده نمایید. به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که در یک آلیاژ علاوه بر اتم های فلز که اصلی ترین قسمت تشکیل دهنده آن می باشند اتم های عوامل غیر فلزی نیز در سراسر ساختار آن وجود دارد.

هر یک از آنها در دسته بندی های مشخص شده معرفی می شوند که شما باید به خوبی با آنها آشنایی داشته باشید. ترکیبات اصلی درونی این فلز عبارت هستند از :

1. نمونه‌ های جایگزینی

اگر اتمهای این فلز جایگزین اتمهای فلز اصلی گردند ماده ای که به‌دست می‌ آید نمونه جایگزینی نامیده خواهد شد. این نمونه از اتم ها در صورتی تشکیل خواهند شد که اتم های فلز پایه و ماده اصلی تا اندازه یکسان با یکدیگر ترکیب شوند.

در بسیاری از نمونه های جانشینی عناصر سازنده وجود دارد که به صورت کاملاً نزدیک با یکدیگر می‌ توانند ترکیب شوند و فلز محکمی را تشکیل دهند. به عنوان مثال شما باید بدانید که برنج یکی از جانشین های مس به شمار می ‌رود که در روی آن اتم های جایگزین روی ۱۰ تا ۳۵ درصد وجود دارد.

2. نمونه های درون شبکه ای

در صورتی که اتم های تشکیل دهنده این فلز بسیار کوچکتر از فلز اصلی باشند باز هم می‌ توانند آلیاژ محکم و قوی را تشکیل دهند. در این صورت شما باید به خوبی بدانید که اتم های عامل یعنی همان اتم های اصلی در میان اتم های دیگر شکافته می شوند و می لغزند. فولاد یکی از فلزاتی می باشد که درون شبکه ‌ای به شمار می ‌رود و در آن تعداد نسبتاً کمی اتم های کربن و آهن وجود دارد.

ساختار این نمونه از اتم ها به گونه‌ ای است که مقاومت فلز را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد. البته که میزان و درصد این فلز ها درون ترکیب به دست آمده بسیار مهم است و باید درصد آنها بر اساس استانداردهای مشخص شده باشد.رفتار آلیاژ

رفتار آلیاژ

به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که هر یک از فلزات کارکرد خاصی ندارند و ویژگی ‌های مناسبی نخواهند داشت. اما آلیاژ یکی از بهترین و مناسب ترین فلزاتی به شمار می ‌رود که ساختمان عالی دارد و مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. این فلز یکی از ماده‌ های ساختمانی به شمار می‌ رود که بسیار محکم و ضد زنگ می باشد که با استفاده از ترکیبات خاصی تولید و طراحی شده است.

آلومینیوم یکی از فلزات سبک می باشد اما فرم خالص آن به گونه ‌ای طراحی شده که بسیار نرم خواهد بود و قابلیت انعطاف پذیری بسیار زیادی از خود نشان می دهد. مقادیر بسیار کمی از فلزات مانند منگنز منیزیم و  مس به این نمونه از فلز که شما از آن مقاومت بسیار عالی دریافت می ‌کنید اضافه می ‌شود.

شما باید به خوبی بدانید که این نمونه فلز همیشه نسبت به فلزات دیگر استحکام، مقاومت، توانایی بالا در برابر ضربه و دوام بی نظیر در برابر شرایط آب و هوایی متنوع نشان می دهد.

به طور کلی آن دسته از فلزات اصلی که قوی تر و سخت تر می باشند شکل پذیری کمتری دارند و چکش خواری شان بسیار کمتر خواهد بود. موارد استفاده برای این فلز بستگی به درگیری و پیچیدگی ‌های آن دارد. از آن به طور گسترده‌ای در ساخت هواپیما، کاربردهای نظامی، پزشکی، مسکونی و صنعتی استفاده می کنند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

معرفی صفر تا صد با طبقه بندی آلیاژ ها

سوپر آلیاژها

https://ahanhyper.com//?p=7379

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *