امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آلیاژ هستلوی و بررسی انواع گریدهای آن

همانطور که می‌دانید از محصولات آهنی با شکل های مختلف و همچنین در انواع کوچک و بزرگ استفاده می شود. لازم است بدانید که آلیاژهای آهن باعث ایجاد ویژگی های خواهد شد که با استفاده از آن ها می توان محصولات با کیفیت و مقاوم بالاتری تولید و ساخته شود. از جمله می‌توان به آلیاژ هستلوی اشاره کرد. یکی از این محصولات فولادی بوده و در صنعت کاربرد های مختلفی دارد که در گرید های متنوعی تولید و روانه بازار می شود. در این مطلب قصد داریم به بررسی مبحث آلیاژ هستلوی و بررسی انواع گرید های آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

آشنایی با آلیاژ هسته لویی

لازم است بدانید که هستلوی از آلیاژهای مختلف تولید و روانه بازار می‌شود که از جمله آلیاژ های بسیار مقاوم فولاد محسوب می شود. در نظر داشته باشید که این نوع آلیاژی از نظر ساختاری بسیار مشابه آلیاژ اینکونل می باشد. در واقع می توان ذکر کرد که این آلیاژ در دماهای بالا و در برابر عوامل خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار است و دارای ترکیبات اصلی همچون نیکل، کروم و مولیبدن است.

وجود این عناصر باعث افزایش مقاومت در دما های بالا شده و همچنین برای جوشکاری نیز بسیار ایده‌آل خواهد کرد. آلیاژ هستلوی در بعضی از مواد خورنده از مقاومت بالایی برخوردار است. برخی از این مواد می توان به هیپوکلریت اسید، فرمیک اسید، کلریک اسید، سولفوریک، گاز کلر مرطوب، استیک آنید، فسفریک اسید و … اشاره کرد.

آلیاژ هستلوی

انواع گرید های ورق هستلوی

همانطور که ذکر شد و ورق های هستلوی در گرید های متنوعی تولید و روانه بازار شده است که هر یک دارای ویژگی های خاصی بوده و در کاربردهای خاصی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این گرید ها عبارتند از:

آلیاژ هستلوی X

از جمله انواع آلیاژ هستلوی می توان به هستلوی X اشاره کرد که این آلیاژ از عناصری همچون کروم، مولیبدن، نیکل و آهن تولید شده است. لازم است بدانید که این آلیاژی از ویژگی هایی برخوردار است که باعث شده است تا در صنایع مختلفی کاربرد داشته باشد. از جمله ویژگی های آن می توان به مقاومت بالا در دما های بالا و در برابر مواد اکسید اشاره کرد که با توجه به مقاومت بالایی که دارد؛ در صنایع پتروشیمی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

هستلوی C276

لازم است بدانید جهت تولید این نوع آلیاژ از عناصر کروم، نیکل و آهن استفاده خواهد شد. هستلوی C276  به خاطر مقاومت بالا در برابر خوردگی از معروفیت بالای برخوردار است. لازم است بدانید که گرید هستلوی C276 جهت مصارف عمومی بسیار کاربرد دارد و در برابر عوامل مخرب و خورنده نیز از مقاومت بالایی برخوردار است. این گرید نوع بهبود یافته هستلوی گرید C می باشد.

انواع گرید های ورق هستلوی

هستلوی C4

این آلیاژ هستلوی نیز همانند دیگر آلیاژ ها از نیکل کروم و مولیبدن تولید شده است. توسط تغییر دادن درصد فلزات مورد استفاده جهت ساخت می توان در آن ها تفاوت هایی ایجاد خواهد شد. توجه داشته باشید که آلیاژ C4 در دمای بالا پایداری بسیار خوبی دارد.

همچنین در زمان انجام عملیات جوشکاری در برابر رسوبات دانه های مرزی که تحت تاثیر دمای بالا ایجاد می‌شود؛ از مقاومت بسیار خوبی نشان خواهد داد. در محیط های دارای مواد شیمیایی از این نوع آلیاژ بسیار استفاده خواهد شد؛ چرا که در برابر خوردگی در محیط های اکسید کننده از مقاومت بالایی برخوردار است.

هستلوی B3

هستلوی B3 دارای ترکیبات اصلی همچون دیگر هستلوی ها می باشد. توجه داشته باشید که این آلیاژ در مقایسه با آلیاژهای فولادی دیگر در برابر هیدروکلریک اسید از مقاومت بسیار فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

هستلوی G

یکی دیگر از گرید های آلیاژ هستلوی، هستلوی G می باشد. جهت ساخت این آلیاژ علاوه بر کروم و مولیبدن از نوعی آهن نیز به صورت خالص استفاده خواهد شد. بهتر است بدانید که آلیاژی با توجه به برخورداری از عناصر ذکر شده جهت افزایش مقاومت در برابر خوردگی برای محیط‌های اکسایشی و هم کاهشی مورد استفاده قرار می گیرد. ناگفته نماند که این آلیاژ در برابر سولفوریک اسید و فسفریک اسید عملکرد بسیار عالی دارد.

هستلوی G

کاربرد انواع هستلوی

بهتر است بدانید که آلیاژ هستلوی در فرم‌های مختلفی همچون شفت, حلقه ورق و صفحه تولید و بسته بندی خواهند شد. بدون در نظر گرفتن شکل نهایی و عرضه شده این آلیاژ به بازار از آن در محیط های با دمای بسیار بالا یا خلا از لحاظ شیمیایی استاتیک می باشند؛ مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی می توان ذکر کرد که با توجه به قیمت مناسب این آلیاژ از عملکردی عالی برخوردار است. به عنوان مثال در شرایطی که مواد خورنده وجود داشته باشد؛ بسیار مورد استقبال می باشد. همچنین این آلیاژ از فولاد نیز مطمئن تر می باشد. لازم است بدانید که در برخی از محیط های کاری نیز مواد خورنده خاصی وجود دارند که تنها می توان از تانتالین برای مقاوم به صرفه بودن آن بهره مند شد.

در واقع می توان ذکر کرد که میزان مورد نیاز آلیاژ هستلوی عامل تعیین کننده در مصارف قطعات تولید شده از این فلز می باشد. از جمله مهمترین و پرکاربردترین عملیات الکتروپولیش برای ساخت هستلوی استفاده می شود. این روش بدون تغییر شکل یا تغییر نسبت ابعاد، اندازه را انجام خواهد داد. به خاطر آلودگی های مختلفی در هستلوی همچون کربن، کروم و … همچنین اصلی ترین ماده آن یعنی نیکل در برابر تحمل تنش های پرقدرت و مواد خورنده قوی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. مهمترین کاربردهای گریدهای آلیاژ هستلوی عبارتند از:

  • استفاده در محفظه های تحت فشار
  • استفاده در راکتورهای شیمیایی
  • استفاده در راکتورهای اتمی
  • استفاده در ساخت خطوط لوله و انواع شیرها در صنایع شیمیایی
  • استفاده در چاه ها و پالایشگاه نفت و گاز
  • استفاده جهت تجهیزات حفاری چاه استخراج و پالایش گاز
  • استفاده جهت ساخت پره های توربین جت و قطعات مختلف موتور که در دمای بالا کار می کنند و …

کاربرد انواع هستلوی

آشنایی با مجموعه تخصصی آهن هایپر

مجموعه تخصصی آهن هایپر جهت فروش و عرضه انواع محصولات فولادی فعالیت دارد. برخی از پرکاربرد ترین و پرفروش ترین محصولات می توان به میلگرد، ناودانی، نبشی، پروفیل و … اشاره کرد. شما مخاطبین گرامی از سراسر ایران به صورت اینترنتی و آنلاین جهت تهیه و سفارش محصولات می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمایید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید؛ نیز کافیست با کارشناسان این مجموعه در تماس بوده و مشاوره های لازم را به صورت کاملاً رایگان دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مهمترین کاربرد آلیاژ هستلوی کدامند؟

استفاده در محفظه های تحت فشار و راکتور های شیمیایی، در راکتور های اتمی، در ساخت خطوط لوله و ماشین ها در صنایع شیمیایی و ...

آلیاژ هستلوی چیست؟

آلیاژ هستلوی از آلیاژ های مختلفی تولید شده که بسیار مقاوم بوده و از نظر ساختاری شبیه به آلیاژ اینکونل می باشد.

عنصر مولیبدن در آلیاژ هستلوی چه تاثیری دارد؟

مولیبدن در آلیاژ هستلوی

وجود عنصر مولیبدن باعث افزایش مقاومت در دماهای بالا شده و برای جوشکاری آن را ایده آل خواهد کرد.

https://ahanhyper.com//?p=70882

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *